ökade flygpriser

Av Oja
22 apr. 2020 11:29
Visningar: 616
Hörde av Lottie Knutsson att hon tror på dubbla flygpriser framöver :(
Så egentligen borde man köpa sin flygbiljett nu om man vill resa. Tror ni att man kan resa till Asien i slutet på december? och om man köper biljett av tex qatar är det säkert, kan man tro att de inte går i konkurs..? Och bör man ta deras avbeställningsskydd om det inte blir någon resa eller räcker det med det man har då man betalar via sin bank/bankkort?
Någon som har några tankar?
Av Birgere
22 apr. 2020 13:07
Det spekuleras hej vilt nu. Jag tror att ryktet med dubbla priser bygger på att det spekuleras om att bara varannat säte får bokas. Men o andra sidan så borde man kunna fylla planen om flygbolagen kopierar Emirates koncept med att testa alla passagerare innan boarding.
Ang skydd så är det som tidigare ett måste att köpa sina biljetter med kreditkort och absolut inte bankkort. Dom avbeställningsskydd som flygbolagen har brukar bara gälla vid sjukdom.
Personligen tror jag flyget kommer igång igen under sensommaren men det är min absoluta personliga killgissning.
Av Oja
22 apr. 2020 14:09
Så ett Swedbank mastercard gäller inte? Tack för input att flygbolagens avbeställningsskydd bara gäller vid sjukdom, då känns det överflödigt.
22 apr. 2020 14:14
Citerat från Oja:
Så ett Swedbank mastercard gäller inte? Tack för input att flygbolagens avbeställningsskydd bara gäller vid sjukdom, då känns det överflödigt.
Är det ett debetkort så nej.
Av Oja
22 apr. 2020 14:22
Ja det är det.. Ojdå, vilken tur att jag fick veta det. Får skaffa ett kreditkort då. Har ni tips på nåt bra?
22 apr. 2020 21:09
När du skaffade ditt kort fick du ett häfte med alla villkor för kortet. Där står det exakt vad som ingår och inte ingår. Finns att ladda ned på bankens sida. Alltid bäst att läsa originalkällan själv. Ingen här har absolut koll på alla villkor för alla olika kort.
Av Oja
22 apr. 2020 21:30
Citerat från Jensohlsson:
När du skaffade ditt kort fick du ett häfte med alla villkor för kortet. Där står det exakt vad som ingår och inte ingår. Finns att ladda ned på bankens sida. Alltid bäst att läsa originalkällan själv. Ingen här har absolut koll på alla villkor för alla olika kort.
Nej, man kan inte ha koll på alla villkor på alla kort. Men tänkte att någon kanske har tips på ett kort med bra reseförsäkring inbakat.
Av Birgere
23 apr. 2020 09:09
Citerat från Oja:
Citerat från Jensohlsson:
När du skaffade ditt kort fick du ett häfte med alla villkor för kortet. Där står det exakt vad som ingår och inte ingår. Finns att ladda ned på bankens sida. Alltid bäst att läsa originalkällan själv. Ingen här har absolut koll på alla villkor för alla olika kort.
Nej, man kan inte ha koll på alla villkor på alla kort. Men tänkte att någon kanske har tips på ett kort med bra reseförsäkring inbakat.
du kan ju börja kika i den här tråden även om den har något år på nacken nu: https://www.reseguiden.se/diskussioner/vilket-kreditkort-ska-jag-valja-2018-56893
25 apr. 2020 17:40
Hej
Ett vanligt missförstånd är att avbeställningsskyddet innebär att man kan ångra sin resa och få pengarna tillbaka
några dagar före avresa.
Kommer då att tänka på en av lärarna på skolan där jag jobbade i 34 år som då skulle göra så kallade skolresor,
Detta gällde då i samband med studenten och eleverna då skulle jobba med olika beställningar på en restuarangskola, varje år så ångrade några av studenterna sig och ville ha pengarna tillbaka för flygresan vilket
naturligtvis bara gick med sjukintyg . Slutade alltid med att föräldrarna ringde och skällde eftersom dom inte heller hade någon koll.
Av Oja
25 apr. 2020 17:57
Men avbeställa gör man ju om någon blir sjuk inte för att man ångrar sig.
27 apr. 2020 18:33
Ökade priser det bestämmer ju marknaden, vilket ingen kan sia om idag hur det ser ut om 6 mån, eller 1 år...
Övrigt läs vad Birgere skrev 202022. 13.07
Själv så bokar jag inget de närmaste året, förutom ev boende/tåg i Sverige.. Om inte situationen tar andra vägar...
Av Evoline
28 apr. 2020 14:35
Spelar ingen roll om biljetter är billigt eller inte, man vet ju inte ens om flygen man bokat kommer flyga om några månader.
Läs om SAS idag,

Visst, man får troligen pengarna tillbaka men säkert efter långa telefonköer och lång tid innan pengarna är på bankkontot igen.
Sen kanske man inte får tillbaka pengarna för boendet om det inte är återbetalningsbar.
Inte värt huvudvärken att boka nu för det är billigt.
Av Brassen
28 apr. 2020 19:39
Hej Oja !
Ingen vet nog hur framtiden ser ut för flygbranschen. Men man kan göra kvalificerade gissningar. Jag tror som du själv är inne på d.v.s dyrare biljetter framöver. Har därför bokat med Qatar som jag tror är ett stabilare bolag än många andra. Och självklart betalar jag med visa som har utan tjafs hjälpt mig förut när någon i resesällskapet blivit sjuk. Hoppas nu komma iväg till Nepal i oktober, Indien i Nov och Sydafrika i Jan. Tycker att du ska våga boka💪Lycka till/ Brassen
Av Keja
12 maj 2020 22:37
Tror det kommer finnas fler flygplan än det finns resenärer som kan fylla dom, de närmaste åren, vilket talar för sänkta priser istället.

Av Oja
13 maj 2020 06:12
Just därför känns det som de flyg d om lyfter måste kompensera det med höjda priser.
Av Keja
17 maj 2020 16:22
Citerat från Oja:
Just därför känns det som de flyg d om lyfter måste kompensera det med höjda priser.
Kan också vara så att de bolag som ännu finns kvar kommer att slåss om allt färre resenärer. Glöm inte att många har förlotat sin inkomst och kommer inte att ha råd att fllyga men flygbolag med plan på marken, och tomma hotell, kommer göra allt för att få igång trafiken.
/Keja
2 juni 2020 17:58
Citerat från Oja:
Citerat från Jensohlsson:
När du skaffade ditt kort fick du ett häfte med alla villkor för kortet. Där står det exakt vad som ingår och inte ingår. Finns att ladda ned på bankens sida. Alltid bäst att läsa originalkällan själv. Ingen här har absolut koll på alla villkor för alla olika kort.
Nej, man kan inte ha koll på alla villkor på alla kort. Men tänkte att någon kanske har tips på ett kort med bra reseförsäkring inbakat.
Hej,
Gällande kreditkort så finns det flera ställen som listar kort, bland annat här https://brakreditkort.se/basta-kreditkortet-pa-resan/ , kolla runt på lite sånna så hittar du ett. Tänk på att ta ett utan årsavgift, det är en tråkig kostnad :)
6 juni 2020 10:04
Citerat från Marcussather:
Citerat från Oja:
Citerat från Jensohlsson:
När du skaffade ditt kort fick du ett häfte med alla villkor för kortet. Där står det exakt vad som ingår och inte ingår. Finns att ladda ned på bankens sida. Alltid bäst att läsa originalkällan själv. Ingen här har absolut koll på alla villkor för alla olika kort.
Nej, man kan inte ha koll på alla villkor på alla kort. Men tänkte att någon kanske har tips på ett kort med bra reseförsäkring inbakat.
Hej,
Gällande kreditkort så finns det flera ställen som listar kort, bland annat här https://brakreditkort.se/basta-kreditkortet-pa-resan/ , kolla runt på lite sånna så hittar du ett. Tänk på att ta ett utan årsavgift, det är en tråkig kostnad :)
Ärligt talat så förstår jag inte tanken med att ta ett kort utan årsavgift??? Man ska väl i stället kolla vad kortet ger en kontra vad det kostar att ha? Norwegiankortet är gratis men det ger kass återbäring. Kolla på SAS Amexkort. Ja, Premium kanske kostar 130 kronor i månaden eller nått men värdet på de saspoäng man tjänar och att man sedan kan boka bonusresa för halva poängpriset i första klass täcker ju lätt årskostnaden. Sedan har ju AMEX-korten väldigt bra reseförsäkringar kopplade till sina kort. Kanske ska tänka på sådant istället för en fjuttig årskostnad. Just sayin'
Av Evoline
6 juni 2020 11:17
Citerat från Silverfang:
Citerat från Marcussather:
Citerat från Oja:
Citerat från Jensohlsson:
När du skaffade ditt kort fick du ett häfte med alla villkor för kortet. Där står det exakt vad som ingår och inte ingår. Finns att ladda ned på bankens sida. Alltid bäst att läsa originalkällan själv. Ingen här har absolut koll på alla villkor för alla olika kort.
Nej, man kan inte ha koll på alla villkor på alla kort. Men tänkte att någon kanske har tips på ett kort med bra reseförsäkring inbakat.
Hej,
Gällande kreditkort så finns det flera ställen som listar kort, bland annat här https://brakreditkort.se/basta-kreditkortet-pa-resan/ , kolla runt på lite sånna så hittar du ett. Tänk på att ta ett utan årsavgift, det är en tråkig kostnad :)
Ärligt talat så förstår jag inte tanken med att ta ett kort utan årsavgift??? Man ska väl i stället kolla vad kortet ger en kontra vad det kostar att ha? Norwegiankortet är gratis men det ger kass återbäring. Kolla på SAS Amexkort. Ja, Premium kanske kostar 130 kronor i månaden eller nått men värdet på de saspoäng man tjänar och att man sedan kan boka bonusresa för halva poängpriset i första klass täcker ju lätt årskostnaden. Sedan har ju AMEX-korten väldigt bra reseförsäkringar kopplade till sina kort. Kanske ska tänka på sådant istället för en fjuttig årskostnad. Just sayin'
Alla spenderar inte tusenlappar varje månad genom att använda bankkort.
Kan tänka mig att folk vill kunna betala med kortet överallt, vilket många ställen inte tar emot AMEX.

Vet du om man skulle tjäna in på att använda AMEX om man spenderade varje månad:
-2000kr, värt att skaffa AMEX?
-5000kr, värt att skaffa AMEX?
-7000kr, värt att skaffa AMEX?

Tack på förhand