Mexico - kuba !

27 dec. 2013 20:04
Visningar: 825
Tjena! jag och min sambo var 2 veckor all in, i mexico förra året. och vi var så nöjda! så det blir nog samma iår igen! men vi vill även se något nytt också.

så vi tänkte att kuba verkar rätt nice!, någon som dragit till kuba från mexico par dagar ?.. imed att vi bara är iväg två veckor så får det ju bli 3-4 dagar på kuba bara isåfall. Så nu kommer vi till mina fråga ;)

Går de fixa visum på flygplatsen i cancun ? eller man måste fixa allt sånt här i sverige innan kanske ?.

svårt att få tag på något billigt boende ?

flygpriserna, är de dyra från cancnu - kuba ?

Någon som har lite tips på vart man borde lägga dessa få dagarna i kuba isåfall ? vi var lite inne på cayo largo 2 dagar kanske, sen havanna 1-2 dagar med. Några bra ställen ? eller kanske finns andra ställen man borde besöka istället ? =)

tack på förhand!

mvh: philip o sofia.
28 dec. 2013 18:13
Om det bara handlar om ett fåtal dagar (2-5) lägg dem i Havana! Bad, strand sol och tequila har ni gott om i Cancun(eller övriga Quintana)

Passa på att få lite Malecon-salsa, ful-rom och Klassisk romantik och Cigarr i en av karibiens största städer.

Bo på ett renoverat kolonialhotel i gamla havana eller en Casa Particular... eller kombinera.

Inget visum, men ett Tourist Card behövs, och kan anskaffas vid ankomst. Från Mex.D.F har jag för mig att man fick det på flygplanet.

Cancun-Havana med Cubanas dagliga flyg, brukar ligga på 1400-2000 t.o.r. Det kan låta mycket för en så pass kort resa, men det är det värt...

/millicom
28 dec. 2013 20:05
Tackar så mkt för ditt svar ! :).

Finns de några kända gator/områden där "allt händer" Man bör besöka på Havanna? Tänkte mer på liknande som 5 avenyn på playa del Carmen, eller så.

Vad bör man spendera sin tid? Gamla
Havanna eller den andra delen ? Eller kanske både och. Bara så att man inte åker på fel ställe och missat något isåfall :P

Med vänlig hälsning,
28 dec. 2013 20:50
Malecon vid solnedgången, strandpromenaden från Paseo de Marti bort till Av. de Presidentes... här hittar man alltid spontansalsa, och gott sällskap, ta med en flaska Havana Club, och låt höfterna sköta snacket!

Runt Capitolio dagtid, fika och titta på människor, en lunch i Chinatown kanske,runt Cl. Cuchillo.

Vissa uppskattar Cabaret Tropicana, dans, musik, rom, och visuell show.... i Vedado... För den sociala moderna människan så finns det åtskilliga shower i staden, som är billigare, och roligare...och framförallt billigare!

Coppelia glass norr om universitetet... ibland köer på upp till en halvtimme, men alltid gott sällskap i kön, och en kulminarisk upplevelse efter sin servering!

Hoppa på vilken bilist som helst, med en Cheva pre-59, gör en deal om en förmiddag västerut bort till Mariel, eller österut till Jibacoa... Ett par Cristal/Bucanero-bärs i en öppen jänkare i solnedgången på Via Blanca.. Ni kommer att känna er som kungar(drottningar)

Jag ska dit i Februari, och detta ör vad jag längtar efter!

/millicom
28 dec. 2013 21:54
Stort tack för dina tips! Låter helt fantastiskt. Nu börjat man nästan fundera på att lägga de 2 veckorna på Kuba istället hehe .

Med vänlig hälsning,