Medelhavet

Av Brassen
11 maj 2019 11:50
Visningar: 85
Hej på er !
Har blivit mer o mer intresserad av kultur o historia i och runt Medelhavet. Tänkte därför besöka alla länder med kust mot Medelhavet, tror att det blev 21 st (23 med Gibraltar och Palestina). Har någon av er här på RG besökt alla ? Nästa destination blir Algeriet för mig (hoppas jag), som var världens största vin exportör på 50-60 talet. Tar gärna emot resetips om just Algeriet./Brassen
11 maj 2019 15:18
Vilket härligt projekt. Själv har jag långt kvar innan jag har besökt alla, det är med på Europasidan man täcker upp.
Av Marcoe
13 maj 2019 10:35
Jag har Libanon, Syrien, Libyen, Tunisen och Algeriet kvar. Libanon åker jag till om två veckor. Libyen och Syrien lär tyvärr dröja ett tag till.

Har tittat mycket på Algeriet tidigare och det finns fantastiskt mycket att se. Denna bloggen har en hel del bra tips: https://johnnybajdzjan.com/category/algeriet/
Av Brassen
13 maj 2019 11:19
Citerat från Marco_hecimovic:
Jag har Libanon, Syrien, Libyen, Tunisen och Algeriet kvar. Libanon åker jag till om två veckor. Libyen och Syrien lär tyvärr dröja ett tag till.

Har tittat mycket på Algeriet tidigare och det finns fantastiskt mycket att se. Denna bloggen har en hel del bra tips: https://johnnybajdzjan.com/category/algeriet/
Hej Marco.
Blir riktigt avundsjuk att du ska åka till Libanon, men varför inte ta Damaskus på samma gång? Ligger så nära Beirut ( som jag antar du ska till) nu när vägen emellan städerna anses säkra. Jodå johnnnys blogg har jag lusläst. Kommer återkomma till dig när det blir dags för Libanon för lite färsk info. Ha det/Brassen
Av Marcoe
13 maj 2019 12:19
Kul att hitta fler som tycker om Johnnys blogg! Många spännande destinationer, varav de flesta är i linje med min typ av resande.

Hade gärna tagit Damaskus också, men jag väntar ett år eller två tills det är mer uppbyggt igen. Dessutom kan man ej åka på ESTA till USA efter besök i Syrien, något man bör ha i åtanke. Visumprocessen för tillfället verkar heller inte vara den enklaste.

Beirut blir huvudmålet för resan men jag kommer passa på att åtminstone också hinna med Bekaadalen och Baalbek dessutom. Det går direktflyg med två olika bolag till Beirut från Köpenhamn nu, så om det visar sig vara så fint som jag hoppas på så kommer jag säkert tillbaka snart igen. Och då kan det förhoppningsvis vara bättre möjligheter att besöka Damaskus också.