Malaysia

1 okt. 2010 15:37
Visningar: 492
Hej, vet att det redan finns 1000 bra trådar om detta underbara land men har svårt att sålla så tänkt be om lite hjälp från alla kunniga här inne på forumet.

Vi är 3 par med andra ord 6 personer som reser till malaysia över nyår 2010/11. Vi landar i Kuala Lumpur och spendera två dagar där och vill därefter ha 8-9 dagar med total avslappning på en härlig ö.

Perenthian Island hade varit klockrent för oss men om jag förstått det rätt så lär det mest vara regn på den östra sidan under denna period. Då återstår Langkawi eller Penang för vår del (eller har ni fler tips). Vad rekommenderar ni och har ni något bra tips på boende?

Vi skulle helst vilja undvika stora hotellkomplex och snarare sikta på bungalow vid stranden. Självklart kräver vi inte att det ska vara helt öde men det är mer avslappning än storstadsliv vi är ute efter. Vi lever inte på backpacker pengar men är inte heller i behov av lyx. Fräscht och eget badrum i bungalow är helt klockrent.

Detta boende på paradise beach hade varit klockrent för oss:
http://www.watercoloursworld.com/accommodation.htm

Men som sagt, ska tydligen regna betydligt mer i öst än väst, skiljer det sig verkligen så mycket?

Tacksam för alla svar

mvh
Andreas
Av Bengtar
1 okt. 2010 16:54
Ni kommer till Malaysia vid fel tidpunkt för att kunna utnyttja östra sidans fenomenala öar.
Det är stängt till mars månad. Det beror inte i och för sig på vädret, utan på det faktum att hamnarna på fastlandet ej är muddrade.
Men du milde viket läge ni har.
Från KL flyger ni billigt och bra med AirAsia till flera ställen på Borneo. Sipadan! Kota Kinabalu. Sandakan. Kuching.
Äventyret!
Eller till Siem Reap och Angkor..
Eller direkt till Clark (Filippinerna).
Ni har all världens möjligheter!
4 okt. 2010 13:35
Vad skoj :-)

Missa inte att gå på Cosmo inne i Time Square och åk Berg och dalbana mitt i varuhuset :-)
Har ett filmklipp därifrån på min sida, annars går det ju att googla fram :-)
Av Brokke
7 okt. 2010 11:50
åk till pangkor island om ni vill ha total avslappning, väldigt vacker ö där det är lungt och skönt
4 tim med buss från KL. det finns inrikesflyg oxå
Av Banphe
7 okt. 2010 12:16
Kuala Lumpur är härlig stad med mycket att se och göra. Det gäller som alla storstäder att vara påläst, så att man inte missar något. Tänk på att köa på morgonen om ni vill få biljetter, som inte kostar något för att komma upp i Petronas Twin Tower, tvillingtornen. Billigt och enkelt att ta sig runt med RapidKL, tunnelbana eller monorail, taxi är också billigt!
Se gärna på mina bilder från KL...

Hälsningar
Ingrid