Krabi/Ao Nang eller Phuket Kata / Karon Beach

22 feb. 2022 11:38
Visningar: 449
Vi ska besöka Thailand för första gången. 2 vuxna 3 barn (16,14,10 år) i 2 veckor. Vi kommer att boka charter!
Vi vill ha lite shopping, många restauranger att välja på, kunna lätt åka på dagsutflykter till olika öar.
Det jag läst på verkar Krabi vara det rätta? Men då undrar jag om det är liv och rörelse med pubar och restauranger, shopping osv även där?
I Phuket verkar vi ha allt detta förutom lättheten med longtailbåtar / speedboats? Eller har jag fel? Blir det längre sträckor med båt från Phuket? vilka närliggande öar finns där?

Barnen har ett önskemål om Monkey beach, långt från Phuket att åka?

Tar tacksamt emot alla era idéer, tips och råd =D
25 feb. 2022 23:50
Hej, era lycko-ostar som ska iväg till Thailand!

Har en del tips, dock var det ett par år sedan jag var i Thailand så det kan ha förändrats. Ganska mycket text blev det, men förhoppningsvis kan något kanske vara till hjälp.

I Phuket finns mer partyställen och sexindustri, vilket också lockar "den typen av människor", dvs partyprissar som blir för berusade och kan bete sig dåligt. M.ao inget guldställe för en barnfamilj enligt mig, men det är ju mer framåt kvällen det drar igång. Phuket är ju en ganska stor ö så utbudet är större med restauranger osv. Mer fart och fläkt går nog att finna där. Jag har inte så väldans mycket att säga om Phuket eftersom att jag inte varit där så mycket.

Krabi var ju en gång i tiden ett mecka för backpackare, eftersom att det var mer lugnt och oexploaterat där, sedan utvecklades det mer till ett familijärt ställe. Finns såklart barer osv som vaknar till liv framåt kvällen, men det är överlag en mer tillbakalutad känsla där upplever jag. De flesta gånger jag varit i Thailand så har jag valt att spendera mestadels av tiden just i Krabi för att det är en så härlig atmosfär. Ao Nang är ju ganska centrerat kring själva strandvägen där det alltid ligger longtail-båtar, framförallt på morgonen. Förr kunde man bara gå ner och "haffa första bästa" och berätta vart man ville åka, numera ( iaf sist jag var där ) så hade dom mer infört ett biljettsystem där man måste köpa en biljett uppe vid vägen som man sen visar för båtchauffören. Det är indelat i olika färger. Här ifrån kan Ni även köpa biljetter till en Speedboat, dvs en snabbare båt som kan ta er längre ut mot tex Monkey beach, Phi Phi Don/ Phi Phi leh, Maya bay från Leo Dicaprio-filmen osv. Man kan även åka ut på en snorklingtur. Min rekomendation är dock att välja en utflykt som innehåller färre antal stop/öar/stränder. Kör man en s.k ”Island-hopping” så blir det just det. Ganska flängit och hoppigt eftersom att dom vill klämma in så mycket under en och samma tur. Ibland får man knappt 20-30 minuter på sig att slappa på stranden och snorkla innan dom ropar tillbaka en på båten igen och man far iväg till nästa stopp.

Är man intresserad av dykning så kan man både gå en kurs i att få certifikat eller bara testa på. Jag skulle rekommendera en kille som heter Daniel Sasse och hans företag Poseidon. Duktig och erfaren instruktör samt att hans företag lägger mycket tid på att städa haven,ta upp gamla fiskenät, rädda sköldpaddor och liknande som kanske fastnat i nätet utanför och kring Ao nangs nationalpark.

Från Ao Nang beach kan Ni köpa biljett till longtail och åka till en strand som heter Railay beach, det går många turer dit, tar runt 10-15 minuter och det är väldigt fint. Därifrån kan man promenera ca 10 minuter och besöka en grotta. Nån minut ifrån denna grotta så finns det möjlighet att bergsklättra med personal. Vid denna bergsklättring finns även en restaurang med riktigt fin utsikt. Finns även möjlighet till bergsklättring vid en sandstrand som heter Prah nang, också grymt häftigt och ligger bara en liten promenad från Railay beach. Man kan även ta sig upp till flera utkiksplatser där man ser ut över hela Railay west beach och east beach. Går även att gå en vandring till en lagun. Dock är den något riskfylld med viss ”klättring” där man får repelera sig ner och upp. Rekomenderar det dock verkligen och det är ingen fara om man är försiktigt :) Åker man med longtail från Ao Nang så går båten i regel tillbaka runt kl 17, dom följer tidvattnet. Vill man kan man även boka en bungaloo på Railay beach och stanna över natten. Detta bör man dock boka innan skulle jag tro.

Hur som haver, ifrån Krabi så kan ni göra mängder med utflykter. Det finns mer utbud än vad man hinner med på ett par veckor. Kajakpaddling, vandring till varma källor, besöka grottor osv. Men undvik såklart elefantridning eftersom att dom far illa av den industrin. Det samma gäller att ta kort med kedjade elefanter, apor, fåglar, ödlor osv. Dessa fotografier kommer dom sedan VÄLDIGT gärna vilja att ni köper, men säger man tydligt nej från början så brukar det vara lugnt.
Något jag däremot rekommenderar är att ta er till ett ställe som kallas för Catfish farm. Det är en amerikanska som bor ute i jungeln tillsammans med sin Thailändske make och deras barn. Där har dom en liten vandrings-slinga man kan gå mellan massa små pooler där dom har fisk. I samband med att man betalar och går in så kan man även köpa en påse pellets för ett par kronor. Dessa kan man sedan kasta i vattnet varpå fiskarna strömmar till. Ganska skoj och häftigt oavsett om man är 10, 14 eller 16. Jag som var runt 30 tyckte även det var skoj :p I slutet av själva vandringen ( hoppas jag fortfarande ) så kan man få man en liten överaskning av en bjässe när man går över en bro. FYI! Denna ska man inte dingla fingrarna framför!!

Vad gäller restauranger så finns det många olika såklart, både Thailändska och indiska och gamla hederliga Donken. Gällande thai-restauranger finns allt ifrån väldigt enkla där man får gå in mellan vissa små hus och sitta under en pressänning och se kocken när hen lagar maten helt öppet och borden är beklädda med vaxdukar osv. Mao väldigt spartanskt men icke att fördöma. Ser du inhemska äta där så vet du att det är bra mat. Det är ofta också mycket billigare än att käka vid mer tjusiga restauranger nere vid havet. Men kul att bryta av med. På de finare restaurangerna så smakar maten mer som man "förväntar sig", dvs det är anpassat efter västlänningar precis som det är här hemma i Sverige, på de mer spartanska ställena så upplever jag att man mer får "riktig" thaimat. Och som sagt, ser du inhemska äta där så är det i regel äkta och bra grejer. Men vill du har ett "måste-besöka-annars-missar-ni-verkligen-nåt-ställe" så skulle jag säga att Ni ska leta er mot en restaurang som heter Hill top Ao nang. Svingo mat och oslagbar utsikt. Så om det är något jag i denna text vill understryka, använda märkpenna på och basunera ut med plakat och megafon gällande ställen att besöka så är det denna plats.

Sedan så finns även möjligheter att gå på riktiga matcher i Thaiboxning ifall man är intresserad av detta. Går även att testa på att få en lektion om man så vill.

Vad gäller shopping så finns olika alternativ. Dels finns ju ”gatuförsäljarna” som har sina butiker utmed Ao nang road. Dessa är öppna till framåt 10-11 på kvällen. Man kan även åka iväg till köpcentran som Tescow eller ställen i Krabi town. Finns även något som kallas för Night market vilket är precis vad det låter som. Marknad på kvällen med både mat och kläder, prylar osv, burkar vara någon gång i veckan har jag för mig.

Det samma gäller restauranger och barer som med butiker och stånden, dom stänger i regel mycket tidigare i Krabi än i tex Phuket. Runt 11-12. Det finns dock 7/11-butiker som är öppna längre om man vill handla nåt av det som 7/11 brukar erbjuda. Dricka, snacks, godis, toast osv.

Oavsett så tror jag ni kommer få en ruskigt härlig upplevelse. Nu vet jag inte hur Ni flyger, men landar Ni i krabi så tar det runt 40-50 minuter till Ao nang och på vägen dit så får man uppleva den majestätiska naturen med alla kalkstensberg. Har man inte vart där förut kan jag lova att man tappar hakan, riktigt maffig upplevelse.

Lycka till och ha en härlig resa! Är inte alls avundsjuk.