Koh Mook och Koh Lanta

Av Krisse
14 jan. 2007 20:47
Visningar: 1245
Vi ska till Thailand i mars. Någon som har varit på dessa öar? Hur tar man sig mellan Koh Lanta till Koh Mook? Någon som har tips om boende och annat i dessa trakter?
Av Iatommy
19 jan. 2007 19:28
hejsan

man kan även ta båt från koh lanta......det går en guidad tur därifrån och det är bara att "hoppa" av på koh muk....boende på koh muk då?? ...ja den "bästa" sidan med bäst strand är där charlies beach resort finns. På andra sidan ön känner man mer av tidvattnet....och ingen fin sandstrand finns där.....i och för sig bor man billigare där...koh muk har en liten by, där halva byn är muslimer och andra hälften är buddister.....jag hade turen att bo hos en familj där ett par veckor.....leva deras liv....utan vatten och möbler....tvätta sig vid en brunn i skogen och tvätta kläder i baljor. en annan vända bodde jag några nätter på ett resort på fel sida...men trevligt ändå......kanske ni har läst lite om ön och vet att man inte får missa emerald cave, grottan man simmar in i......när jag var där träffade jag en man som heter Njeung..han kan bra engelska och tar gärna en tur med longtailbåt dit ni vill åka för en liten summa pengar..... alla vet nog vem han är....alltid klädd i lila och svart....ön som ligger närmast, koh kradan, bara måste ni åka till om ni tycker om att snorkla.....där kan man gå i från stranden och snorkla.....behöver inte åka ut med båt....jobbade där en månad för några år sen....finns bara ett resort, ingen by, ingen shoppning....bara en relaxö.....
hör av er om det är nåt mer ni undrar över så ska jag försöka svara
elisabeth
22 jan. 2007 13:21
Hej!
Precis hemkomme från 3 underbara veckor i Thailand. Vi har besökt både Koh Muk och koh Lanta.
Koh Muk firade vi jul på och det var helt underbart!
Koh Lanta däremot blev jag nog lite besviken på. För mycket charter och inte så fint badvatten.
Det går båtar däremellan varje dag

Jag måste bara rekommendera Koh Rok. Ta en speedbåt ut och snorkla, ni kommer till paradiset.... :-)

/ Cecilia