Känner någon till en arrangör av fotoresor?

Av Theelf
5 okt. 2011 20:59
Visningar: 2742
Nu har jag en fråga till alla RG:are:

Som fotointresserad upplever jag ofta - oavsett sällskap - att man blir ett drivankare och att jag inte får ro att ta de bilder jag vill. Känner någon till gruppresor arrangerade speciellt för att passa fotointresserade personer? Jag är speciellt ute efter en resa som kombinerar ingredienserna 1) intressant resmål 2) ressällskap med fotointresse 3) "fotoinstruktör".

- Finns det speciella "fotoresor"? Jag hittar inga.
- Är det bara jag som vore intresserad av en sådan resa - eller är vi flera?

Undrar

TheElf
Av Mpc
5 okt. 2011 21:58
har du varit inne på foto sida?
käner till några på nikon forum som åker runt på lite olika resor
Av Theelf
5 okt. 2011 22:10
Hej MPC,

Tack för ditt svar. Menar du forat på fotosidan.se?
Är framför allt intresserad av kommersiella gruppresor för målgruppen fotoentusiaster. Behöver ej vara en svensk arrangör.

/TheElf
Av Mpc
6 okt. 2011 10:15
Citerat från mpc:
har du varit inne på foto sida?
käner till några på nikon forum som åker runt på lite olika resor
ja det var foto .se


nikon forum .se
6 okt. 2011 12:31
Ett tips har jag.
www.nyansfoto.se
Medlemmar från denna klubb var med på en Finlandsresa jag gjorde för en månad sedan
Av Theelf
6 okt. 2011 16:10
Tack alla för era svar. Intressant!

Hälsningar,

TheElf
Av Hkn
6 okt. 2011 23:04
Bra fråga, Mr Elf!

Mitt svar: Ja, det finns en marknad, (om jag låter tvärsäker, så beror det på att jag känner mig som en del av denna marknad). Att få göra en resa på fotograferandets villkor vore riktigt intressant.

Jo, jag har letat. http://www.santafeworkshops.com/ dyker upp med jämna mellanrum (någon som provat?).
Det närmaste jag själv kommit är annars några private safaris, där det visat sig att guiden förstått de behov som en överambitiös pajsare med stor kamera kan ha. Men jag har mest haft bonntur, så... att resa ut och förväg veta att nu jäklar kommer vi att ha möjlighet att ta bra bilder, vore värt en del.
Och att resa med någorlunda likasinnade som inte suckar när det börjar plockas med ett stativ vore inte heller så dumt.

Min önskelista – förutom dina väl sammanfattade punkter 1-3:
- ett program som lagts upp för att utnyttja ljuset maximalt (sova/förflytta sig kan man göra mitt på dagen).
- förberedda kontakter med guider/folk med lokalkännedom för att hitta de bästa platserna.
- gärna en combo av fotvandring/övernattning i tält/gömsle och mat/boende av hög klass.
- möjlighet till gemensamt teknikstöd; som t ex solceller för laddning etc.

Någon annan som är inne på samma linje? Sitter här med en kilometerlång lista med potentiella resmål.
När åker vi?

Best,

:: the h ::
Av Theelf
7 okt. 2011 17:24
Hej Bengt,

Tack! Detta är det närmaste jag har kommit det jag tänkte mig. En kommersiell arrangör av fotoresor.

Får jag passa på att fråga dig - är detta något som skulle intressera dig? Alltså - att åka på gruppresa till ett spektakulärt resmål där goda förutsättningar för fotografi sätts i första rummet?

Trevlig helg

önskar

TheElf
Av Mpc
7 okt. 2011 19:17
Jag skulle var intreserad jag vill veta vart resan ska gå, och vilken tid , mycket det kommer att kosta
Av Theelf
8 okt. 2011 16:10
Hej Mpc,

Kul att höra att man inte är ensam! Själv skulle jag vara intresserad av att resa till ställen som Svalbard, Mali, Patagonien, Vanuatu, Tanzania - alltså kultur, djur och natur. Vad lockar dig mest?

Avseende pris misstänker jag att det kommer bli till att öppna plånboken ganska rejält för en resa till rätt ställe, med rätt sällskap osv. Sådana här resor kommer aldrig att bli massproducerade och de måste ske i små grupper. Och - There´s no such thing as a free lunch, eller hur?

Vad säger du själv - vad krävs för att det skulle vara rätt för dig?

Undrar,

TheElf
Av Hkn
11 okt. 2011 14:30
Nice once, TheElf.

Tycker detta seglat upp som en riktigt intressant idé och
kompletterar den utmärkta listan Svalbard, Mali, Patagonien, Vanuatu och Tanzania med:
- Namibia
- Tibet (Lhasa – Everest basecamp)
- Utah National Parks
- Island – hela varvet runt (alltså hela ön – inte någon Golden Circle anpassad efter busschaufförernas kafferaster)
och... Norge (Lysefjorden, Romsdalsfjellen, Lofoten etc.)

Kryssar i samtliga rutor:
[ x ] kultur
[ x ] djur
[ x ] natur
Hur många här är fotointresserade och terränggående nog för att haka på?
Först en seriös diskussion om resmål; sedan går det att koka ihop ett upplägg. Yes?

Best,

:: hkn ::
Av Mpc
11 okt. 2011 18:35
För min det så låter svalberg samt mali mycket intresant lite av kontraster är jo dessa två resmål

min närmaste resa blir till burma
Av Mpc
13 okt. 2011 22:22
Citerat från josw:
Hej!

Travel Logic som ovanstående nämnde anordnar fotoresor. En bekant till familjen var med på resan som gjordes med Nikon till Sydafrika November 2010 och han var väldigt nöjd. Han tyckte det var oerhört välplanerat och höll en hög kvalite.

De ska göra en ny resa nästa år, denna gången till Nepal.

Bifogar länken till er:

http://www.travel-logic.se/resor/Privat/Erbjudanden/Nikon_Fotoresa_till_Nepal-453.html

Lycka till!

tack för sidan den ser trevlgt ut
Av Theelf
13 okt. 2011 23:13
Det ser intressant ut - tack!

TheElf
Av Gaucho
12 mars 2012 19:35
Vet inte om forumet fortfarande är igång, men här finns fotoresor till Eldslandet och södra Patagonien www.searcher.se
13 mars 2012 19:18
Det är en intressant inlägg du har , för 2 år sedan forsökte jag här på RG få en researrangör att fixa en fotoresa men det gick inte, jag är mycket intresserad, jag fotografera ganske mycket och vill gärna till Sydafrika, Namibia eller Tanzania
mvh John
Av Asasven
15 mars 2012 11:25
Citerat från ziesta:
Jag tror att Annelie Utter ordnar fotoresor & kurser:
http://www.reseguiden.se/cgi-bin/rg/company.cgi?event=result&site=reseguiden&search=fotoresor
Detta är bara ett bra exempel. Företaget har en engagerad företagsledare som själv är duktig fotograf.

Resorna, är vad man brukar säga: "Man får vad man betalar för" Det är inte gratis, men en stor upplevelse. Företaget brukar ordna träffar i närheten av Marstrand på västkusten. Mycket trevligt!

Med hälsningar från Åsa
Av Camlev
23 okt. 2012 20:25
Tidningen Natur & Foto i Norge arrangerar fotoresor. Vi träffade på ett gäng norska amatörfotografer på fotosafari i Uganda när vi besökte bergsgorillorna i februari.
Sitter med deras senaste tidning och där står det att de har en fotosafari resa till södra Africa i augusti 2013.
webbadress: www.naturogfoto.no
Av Theelf
23 okt. 2012 20:41
OK! Bra och intressant tips. Stod o bläddrade i en norsk fototidning häromveckan. Kan det vara den tro?
Tack!
/TE
Av Hkn
25 okt. 2012 21:31
Hej,

några frågor till er som varit iväg på den typ av fotoresor som TheElf pratar om (alltså arrangerade resor för fotografer/ambitiösa fotointresserade):

- Var reste ni? Och vem arrangerade?
- Vad var det speciella med resan? Vad ingick i priset?
- Reste ni i sällskap av en namnkunnig fotograf?
- Var ni nöjda med arrangemanget?
Om ja – varför då? Om inte – vad saknade ni?

All the best,

:: hkn ::
Av Gaucho
25 okt. 2012 21:46
Min erfarenhet och svar på dina frågor:

Var reste ni?
Vet inte vart de andra reste men jag valde Sydamerika, södra Chile. Nästan som Antarktis men billigare.
Och vem arrangerade?
Se: www.eldslandet.com
Vad var det speciella med resan?
Fotografer fick den tid de behövde för att fotografera utan att behöva ta hänsyn till andra turister. Resmålen var anpassade för att komma djur och natur nära. Finns utmärkta platser för att bearbeta bilder om man har egen dator med sig.
Vad ingick i priset?
Allt, inklusive öppen bar. Ej flyg som tur är, då kan man välja att stanna kvar längre på resmålet och åka runt själv för att se andra platser när man ändå är där.
Reste ni i sällskap av en namnkunnig fotograf?
Ja, det brukar för det mesta finnas namnkunniga fotografer med. Kolla datum så att det stämmer med dina önskningar.
Var ni nöjda med arrangemanget?
Fantastiskt nöjd!
Om ja – varför då?
Unikt tillfälle att komma till platser man inte kan komma utan den hjälp man får av researrangör.

All the best,
Av Hkn
25 okt. 2012 23:56
Stort tack för dina insights, Gaucho.
Finns fler vittnesmål från er med liknande erfarenheter?

Och för att förtydliga lite – med frågan 'namnkunnig fotograf' menar
jag att resan arrangeras med en fotograf som affischnamn – ungefär som
den "Fotosafari med Serkan Günes" som en arrangör erbjuder i samarbete'
med DN-Kortet.

Cheers,

:: hkn ::
Av Gaucho
26 okt. 2012 05:10
Hej Hkn,

När jag reste hade de med en mycket känd amerikan Ken Conger
http://www.kencongerphotography.com/
Nu lär de ha med en av de mest kända fågelfotograferna från Sverige på prov i januari, men det lär inte vara officiellt ännu. Du får kolla med arrangören.

Lycka till!
13 nov. 2012 16:48
Gammal tråd, men jag ser att senaste svaret är tillagt för inte så länge sedan så kanske kan det vara aktuellt ändå att skriva här.

Som nämnts tidigare i tråden anordnar Naturresor Annelie Utter resor till bland annat Indien, Sri Lanka, Kenya och Uganda med fina möjligheter att fota djur och natur. Annlie är själv naturfotograf och jag vet att hon gör allt för att hennes gäster ska få fina fotomöjligheter. Senaste nytt hos henne är att hon håller på och syr ihop en ny resa som ska gå till Pantanal i Brasilien och jaguarerna där. Resorna kostar lite, men det är kvalité och man får mycket tid hos djuren för pengarna.

Och TheElf - jag tror att vi är många som drömmer om att resa iväg på en fotoresa utan ansvar för medföljande resesällskap som ska underhållas. ;)

/Lotta
Av Theelf
13 nov. 2012 20:54
Hej Lotta,
Tack för ditt svar. Intressant att höra att även du är intresserad av resor där man inte behöver känna sig som ett drivankare eller skämmas för lite skönt gadgetsnack.
TheE
Av Ake
29 nov. 2012 18:14
Hej TheElf
Kul att du fortfarande håller dig ajour på denna tråd. Konstigt dock att inte fler triggat på fotoresor. Alla är väl intresserad av att få spännande motiv.
Namibia för sina färger och landskap, Uganda för primaterna men även där landskapet ("skönt grönt allt")
I Uganda kan du t o m ta egen bil med duktig guide utan att det kostar "CanonWhiteSerie"
MVH
Åke
www.afrikaresor.se
Av Theelf
4 dec. 2012 22:54
@Tintani

Tack! Ser riktigt intressant ut. Och jag uppskattar "varudeklarationen".

Hälsar,

TheElf
Av Theelf
4 dec. 2012 23:00
@Ake

Tack för dina ord. Jo fotoresor känns mer intressant och angeläget än någonsin. Jag och ytterligare en medlem här på RG har tagit saken i egna händer och satt ihop en fotoexpedition i början av februari. Helt inriktad på foto. Upp tidigt, vila mitt på dagen och ute så sent vi får för parkvakterna. Egen guide som vet vad fotografer vill ha, egen förlängd Landcruiser och walking safari är några av resans beståndsdelar.

Efter Tanzania planerar vi liknande expeditioner till Brasilien, Svalbard och Marocko. Och varför inte Uganda!

/TheElf
21 dec. 2012 23:27
Hej!

Vill tipsa om ett nystartat företag som sysslar med fotoresor!
Har varit iväg på en fotoinspirerad resa följer samma rutt själv,
Och blev verkligen frälst!

Att något som Natur, häftig statsmiljö och gott umgänge kunde förändra min världsbild så som denna resa gjorde förvånade mig.

Spana in http://foto-resor.se/ där det just nu finns 3 olika evenemang att boka för inför sommaren 2013
Av Theelf
7 jan. 2013 20:56
Tack Simon - den var bra. Serkan Günes är en intressant fotograf!
21 maj 2014 19:59
Intressant fotoresa i höst !

Fotograf Anette Åberg anordnar en fotoresa/workshop till Indien och Kamelmarknaden i Pushkar samt Jaipur och Delhi i höst läs mer här intressant !
http://www.aaberg.se/resor.htm
16 maj 2015 08:26
Fotograf Anette Åberg anordnar sådana resor som du är ute efter. För små grupper i lagom tempo till intressanta platser i Indien kolla hemsidan www.aaberg.se
Av Johsve
30 juli 2015 07:50
Kanske en för gammal tråd men ändå. Företag som ordnar fotoresor har börjat dyka upp. Är man intresserad av naturfoto verkar Wild Nature fotoresor ett bra alternativ. Spännande resor och fina omdömen av sin resenärer.
www.wildnaturefotoresor.se
30 juli 2015 14:44
här hittar du en spännande fotoresa till Indien och kamelmarknaden i Pushkar. med fotograf Anette Åberg som har mycket stor erfarenhet av Indien och mycket lång erfarenhet som yrkesfotograf: Anette har arrangerat resor till Indien sedan år 2005 läs mer här: http://www.aaberg.se/resa_4.htm