Kambodja

Av Lean
10 apr. 2007 10:11
Visningar: 1918
Har planer på att åka till Kambodja i samband med nästa Thailandsresa. Tänkte stanna ca 10 dagar, ev börja med 3 dagar Angkor Wat med omnejd, och sen ner till Sihanoukville för en veckas sol å bad.
Hur tar man sig mellan Siam Reap och Sihanoukville på ett säkert sätt, har hört talas om de dåliga vägarna?
Bil? Buss? Vi åker inte lågbudget. För att sen ta sig Thailand så känns det enklast med flyg från Pnom Phen. Nåt annat förslag?
Och är det ok att flyga till det ena stället, och ifrån det andra? Hur funkar det med visumet i Thailand, flyget från Sverige kommer till 90 % säkerhet att gå via BKK, blir det krångel där trots att man inte stannar i Thai på ditresan? Jag tänkte på de 30 dagarna man får vid ankomst. (Behöver ca 30 dagar där, efter Kambodja). Är även tacksam för alla värdefulla tips för en förstagångs resenär i Kambodja!! Allt inkl boende, bad, andra sevärdheter.

Tack på förhand!
Av Suan
10 apr. 2007 18:34
Tjenare Lean!
Kambodja är inget dumt val. Vi var där i sommras. Hur man kommer från Thailand vet jag inte då vi kom från Laos. Men väl i Siam Rep tog vi in på Red Lodge Hotell. Kan rekomenderas. 10$ för ett dubbelrum. Dom ordnade med en Tuck Tuck guide som kunde lite Enelska som körde runt oss i Angkor i 2 dagar för 8 $ dagen. Bussarna till Sihanoukvill var fina, mellan stopp i Pnom Pehn. Kommer inte ihåg så här på rak arm vad det kostade men kan kolla om du vill, likaså hotellet i Sihanoukvill. Om du är lite bekymrad över vägarna var dom bra, men resan från Sihanoukvill till Bankok i regnperionen var lite stökig. Du kan kolla på min sida under filmer. Vill du ha mer info? hör av dej.

Suan
Av Mius
17 apr. 2007 14:48
Hej. Jag var i Kambodja i december i fjol. Ni har fått bra info om på vilket sätt ni kan åka. Det jag vill tillägga är att vägarna just den sträckan bra. De är nya och asfalterade. Visst är de inte som i Sverige, och många blev åksjuka under resan för att det studsades och svängdes i höga hastigheter, men det är mycket bra med Kambodjanska mått mätta. Om ni åker privat kan ni säga till om det går för fort, vilket är svårt om bussen är full med människor som alla tycker olika.
Jag tror bestämt att vägen från Sihanoukville till Thailand också är klar. Kolla upp detta, annars går det att ta en tur tillbaka till Pnom Penh för att flyga.
Sen vill jag också rekommendera ett besök vid Killing Fields om ni ändå passerar Pnom Penh. Det är tunga saker att se där, men om ni vill göra ett försök att förstå vad människorna i landet varit med om, så är det ett sätt. I Pnom Penh har jag ett boende att rekommendera. Om ni vill veta mer, hör av er, så letar jag fram mer info.
Av Annans
17 apr. 2007 14:58
Hej
Jag ar just nu i Sihanoukville, och vi kom hit med flyg, Siem Reap och hit har en nylinje, kostar 750 spannenkel resa och tar en timma, bokar gordu pa www.airasia.com
Jag kan beratta mer nar jag kommer hem.
Av Lin1
3 maj 2007 09:09
Hej!
Var i Kambodja för några veckor sedan. Vägen mellan Siam Reap och Sihanoukville är riktigt bra och jag tror att jag betalade ca 12usd för biljetten. Rek. inte att åka landvägen från Bangkok till Siam Reap den vägen är under all kritik. Från Sihanoukville kan man välja två olika vägar upp till Bangkok-antingen färja till gränsen och från Trat buss upp till Bangkok eller så kan man åka minibuss till gränsen (man flottas över 4 mindre floder) och sedan upp till BKK. Jag åkte minibussen, det var en intressant resa men jag tror att man ska undvika denna resa i regnperioden-vägen är sisodär.
Ankor mkt sevärt, missa inte Banteay Srei (ligger lite utanför).
Sokhabeach i Sihanoukville tyckte jag var den bästa stranden.
Tror inte att det ska bli ngt. problem med visumet
Lycka Till!
Linda
Av Annans
3 maj 2007 21:03
Hej!
Boende i Kambodja fanns det gott om...
Vi bodde i Siem Reap på The King Hotell, litet enkelt hotell för tio dollar natten,AC, dock ingen frukost, det fick man äta på annat håll.
På The Dead Fish som låg i närheten fanns det både frukost och full meny, och vi såg att de även hade rum för uthyrning.
I Sihanoukville bodde vi på det svenskägda The Blue Frog Guesthouse som ligger en bit från stan på Weather Hill.
Fräscha rum med AC, tror det var 10 dollar natten där med. Frukost finns att köpa, enklare mat, möjlighet att lämna in tvätt.
Blue frog ligger vid sidan av bargatan,så det är lugnt, gångavstånd till Victory Beach.
Bilvägen mellan Sihanoukville och Phnom Pehn är fin, vi lyxade med taxi, det kostade 35 dollar och tog typ tre timmar.
Sevärt i Sihanoukville är templen, nationalparken i Ream och så lata dagar på beachen.
Hoppas ni får trevligt.