Jordanien vs Oman

Av Pass1
3 dec. 2013 19:29
Visningar: 522
Hej!

Jag tvekar mellan en resa till Oman eller Jordanien i Januari nästa år. Måste snart boka men kan inte bestämma mig! Är det någon som besökt båda länderna eller ett av dem och vill hylla eller dissa något av länderna?
Jätteglad för svar!
/Sara
4 dec. 2013 07:21
Hej ska bli intressant om du lyckas hitta någon här som varit till båda länderna...
Jag har inte varit till något av dem, men läst på en del om båda, som den resenörd jag är. :-)
Speciellt Jordanien som jag typ var i bokningläge på för ett tag sen, men sen blev det ändrade planer.

Är det en charterresa du tänkte dig eller en upplevelseresa?
Av Pass1
4 dec. 2013 09:48
Det är en charterresa. Vi har tittat på Aqaba eftersom jag alltid har velat åka till Petra och har förstått att det är lättast därifrån att ta sig dit. Har fått uppfattningen att Jordanien har lite mer att titta och besöka än vad Oman har!
4 dec. 2013 12:35
Som jag har förstått det finns det inte så mycket att se i Oman i den delen av landet där charterhotellen ligger....?
Nackdelen med Jordanien är väl att januari är ganska kallt.
I Aqaba kring 20 grader med i övriga delar betydligt kallare, kan t.o.m. bli snöt.ex. kring Petra.
4 dec. 2013 19:14
Hej
Har bara varit i Jordanien, jag var där i mitten på December och temperaturen var inte så speciellt hög.
Vid Petra så var det bara 4 plusgrader på morgonen men under dagen steg temperaturen väsentligt och det
blev riktigt behagligt. I Oman däremot enligt en jobbarkompis så var det riktigt varmt under jullovet.
Men inte särskilt mycket att se.
Av Daquiri
4 dec. 2013 19:17
Jag är i Jordanien och Tala Bay just nu. Aqaba med omnejd är mycket trevligt med god mat, avslappnad atmosfär, bra snorkling och intressant historia. Strandlivet är mycket lugnt och skönt helt utan försäljare. Petra var intressant och det är kul att ha varit där. Vi har haft kanonväder hela veckan, upp till 30 grader. Något blåsigt de två första dagarna. Om jag skulle resa hit igen hade jag nog väntat till mars, min uppfattning är också att januari är den svalaste månaden. Jag har inte varit i Oman så kan inte jämföra.
Av Pass1
4 dec. 2013 19:29
Tack för era svar! Resan till Jordanien och Aqaba är nu bokad till januari 2014. Allt vardagsbestyr blir så mycket roligare med en resa att se fram emot :) /Sara
5 dec. 2013 15:15
Åker Du med Solresor till Salalah, Oman, så finns det inte så mycket att göra mer än att ta hand om Dig själv och ladda batterierna, vilket i sig är både viktigt och nyttigt.
Skulle Du däremot kunna tänka Dig att flyga till Muscat så finns det litet mera att göra. Muscat har en del att erbjuda, sedan finns den gamla staden Nizwa. Mesirah Island där olika arter av havssköldpaddor, några av dem utrotningshotade, lägger ägg.
Nu har Du ju bokat resa till Jordanien vilket kommer att bli en fantastisk upplevelse också, men nästa gång.....
Hälsningar
Lisa
7 dec. 2013 17:02
Har varit 3 gånger i Oman, Salalah och en gång i Jordanien. Jag skulle välja Jordanien, då det finns så mycket att se där. Petra är en enorm upplevelse och jag skulle även rekommendera en tur i öknen, kanske ridning på kamel. Gärna bad i Döda havet. Risken är att man inte hinner med allt man vill göra.
Salalah i Oman har underbar strand och trevliga hotell, har bott på Crowne Plaza och där fanns det mycket att göra, som sport, gym, massage m.m. De har t.o.m en 9-håls golfbana. Det finns lite shopping i Salalah och man kan åka på ökentur med övernattning.