Aqaba mm

20 feb. 2012 09:35
Jag, en medelålders kvinna, har nyss kommit hem fr Jordanien ( Aqaba) efter en vecka tillsammans med en väninna. Vi är båda väldigt nöjda med resan, omtumlade av kulturkrocken ( ja, jag har rest i Oman och Fören. Arabemir., sydamerika osv tidigare...), det omväxlande landskapet,...fattigdomen....

Vi bodde på Captains´Hotel och ger personal och rum högsta betyg utifrån det perspektiv vi vill ha när vi reser. Önskar man sig en semester på en annan planet tror vi att man trivs bättre på Mövenpick ;-)

Maten testade vi på lite olika ställen och kan bara säga att restaurang Ali Baba är inte värt besöket. Vi åt flera gånger middag på hotell Captains restaurang i gatuplan och konstaterade att vi var lyckligt lottade med så fräsch och GOD mat till hyggliga priser! Vi provade mat och te på flera andra platser i Jordanien också. En gång stod vi i ett skjul längs motorvägen och drack te!)

Vi tog oss runt till Amman Beach vid Döda Havet med egna chaufförer i en pick up. Resan kostade t o r 90 JD för oss två, inträdet till denna skitiga och otrevliga strand kostade 11 JD. I området odlas grönsaker och fr a tomater. Vi var med om mycket "tomatkoll- och inhandling" på hemvägen då chaufförerna passade på att lasta flaket fullt med dessa. Priset var hälften mot nere i Aqaba... Att flyta i det berömda saltvattnet var ett "måste" men stranden - usch!

En annan dag åkte vi en heldag till Petra. Ack... Hur förklara detta fantastiska, otroliga och oerhört sorgliga spektakel...? Resan kostade oss 70 JD för två. Inträdet var på hela 50 JD/person! (Jordanier betalade 2 JD, tror jag.) Vi vandrade hela vägen, dvs ända upp till Ad-Deir - Klostret, och vi gick hela vägen dit och tillbaka till fots. Upplevelsen är obeskrivlig och troligen mycket personlig. Kan du klara av terrängen- tveka inte! Gör denna långa vandring! Och var beredd på det trista faktum att du blir tillfrågad hela tiden om hästskjuts, åsneritt och kamelritt! Att vara vänlig, lugn i rösten och säga nej tack med ögonkontakt fungerar nog bäst. Men du får göra detta hela tiden. Beduinerna verkar ha det tufft här, och jag själv kommer att efterforska hur man bäst stödjer dem ifrån Sverige. Jag tror inte det är genom att köpa det dåliga hantverk man hittar där. Eller deras ridturer. De måste få en annan roll idag! Utbildning först. Till flickorna med!

Wadi Rum tog oss med mental storm. Vi vill tillbaka dit! Denna gång blev det praktiska så här:
Taxi till Wadi Rum t. o . r = 50 JD för två, inträde till Wadi Rum= ett par dinarer/person och sedan heldag guidning i jeep med beduinkille som i vårt fall var ett lyckokast! Han var så trevlig och en mycket duktig förare trots sin ringa ålder på 21 år. Vi hittade kontakten på nätet och hjälper gärna dig om han låter intressant att ta hand om dig/er när det blir dags! Han var lättsam att umgås med, byggde tredimensionella kartor i sanden till oss när vi inte förstod var vi var, sjöng innerliga beduinsånger och ville gärna höra oss sjunga också.

Wadi Rum får man INTE missa om man är i Jordanien. Landskapet är så utanför mycket annat jag upplevt... Total tystnad. Bland annat. Storslagenhet. Ett intensivt lugn. Faktiskt.

Vi betalade guidningsföretaget 40 JD/person och det är bra att ha detta skriftligt med sig om man bokar i Sverige. När vi skulle betala på kvällen efter utförd guidning ville ägaren ha 55 JD/person, men jag visade upp hans mail där han skrivit 40 JD. Vår guidande beduinkille var bara inhyrd av firman och hade inget med detta att göra. Vi gav honom 20 JD som dricks eftersom vi tyckte att han var värd det! Han ska försöka att starta ett eget guidningsföretag och vi tror på hans förmåga men han kämpar med fattigdom som startplatta. Som sagt; hyr gärna honom direkt. Hör av dig till mig så får du kontaktuppgift.

Detta var väl vad jag kunde komma på så här, nyss hemkommen och knappt uppackad ur resväskorna. Fråga så försöker jag svara...
Av Hathor
20 feb. 2012 13:29
så synd att du upplevde Petra som ett spektakel,,,själv så njöt jag av historien om denna stad.
o de storslagna,gick i min egen takt...............
Jordanien fyllde mej med energi...........
20 feb. 2012 18:10
Till Hathor: Jag tror att du var lite snabb när du läste... Nedan kan du läsa utdrag ur texten. Jag är mycket tagen av Petra, som du kanske inser. Jag är också samhälls- och socialpolitiskt intresserad -därav sorgen över eländet som syns så uppenbart i Petra. Om man vill. Man kan ju även ta på sig Jagvillbaranjutasomturist-glasögon och filtrera bort delar av sanningen.