Jakarta och Garuda airlines & Gili T

Av Ninnist
11 dec. 2013 18:46
Visningar: 1475
Hej

Jag undrar om era erfarenheter av Jakarta. Hört att det är väldigt osäkert land. Vi funderar på att ta en natt innan vi flyger vidare till Lombok för att ta oss ut till Gili T.

Har nån erfarenhet av Garuda airlines. Vet att dom var svartlistade i EU mellan 2007 -2009.
Men att det inte ska gälla längre.

Tacksam för alla tips!!

Även om nån vet hur man tar sej ut till Gili från Lombok flygplats (Praya)
11 dec. 2013 21:52
Ja jag har flugit med Garuda Indonesias jumbojet och det var inget fel bara det att på den tiden fick man röka i planet och det stod ett gäng italienare och rökte längst bak och sen fimpade de på golvet, vilket var skitäckligt och då var man ju inte så kaxig så man vågade säga till. Men det var häftigt att sitta längst bak i mitten då man gasade iväg, viken kraft som man verkligen kände. Men detta var typ 1989.
Vad jag minns av Jakarta var att flygplatsen var fin.
Tyvärr inga vidare aktuella tips till dig nu....:)

Mvh
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Ninnist
12 dec. 2013 19:00
Citerat från Anteee:
Om du anser att Indonesien är ett väldigt osäkert land så undrar jag varför du bokat dig dit?
Hej Anteee och tack för svaret.

Handlar väl inte om att jag tycker att indonesien är ett osäkert land. Mera lite om hur just detta flygbolag är då de varit svartlistade i EU. Och jag hittar ingen info om att det fortfarande gäller. Sen är det ju så med försäkringar att de gäller inte om flygbolaget är svartlistade. Då jag reser med barn så vill jag vara extra noga ;)

Jag har varit på Bali i okt/nov i år men då jag hade ganska nyop knä så råkade jag trampa lite snett i en trappa och bröt foten så vi valde att åka hem istället men vill så gärna tillbaka och se vad vi gick miste om.

Hoppas dock att vädret är ok när vi nu tänker åka i Feb, vet att det är regnperiod men hört att det inte behöver vara så farligt.

Ang pris ut till Bali har jag fått ett pris på 800.000IDr för 3 personer med uppmätning på flygplatsen i Lombok och sen med privat speedbåt ut till Gili T. Vet inte om det är jätte mkt dyrare än om man fixar allt själv? Fast man slipper ju allt krångel ;)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Ninnist
15 dec. 2013 16:27
Feltrycksnisse var framme skulle inte stå land utan stad. Hört att Jakarta är en osäker stad :)

Har du varit på Gili T?

Kan du rekommendera nått bra och inte allt för dyrt hotel på ön.
Hittat en del men de flesta har fått halv dålig recension. Vilken del på ön ska man bo på?
Vill inte ha allt för långt att gå på kvällstid men vill ha den del på stranden där man kan bada utan för mkt koraller ( om det finns på ön)
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Ninnist
15 dec. 2013 17:16
Anteee: Tack för svar.

Vi ville helst slippa gå runt och leta med bagage och barn :)

Är stranden olika på ön, hört att det är svårt att bada på vissa ställen för det är så mkt koraller?!

Vi har kollat lite på vila Ombak och beach house. Men vet inte riktigt vad vi ska göra. Om jag har förstått det rätt så ligger dessa 2 mitt i smeten av allt?!

Vi har fått ett pris på transfer från flygplatsen ut till Gili T med egen speedbåt för 800 000 IDR för oss 3 är det en rimligt pris? dock är detta bara one way.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Odyssea
16 dec. 2013 09:58
Hej! Ha det gott pa Gili T!

Om ni har möjlighet hade jag rekommenderat att ta några nätter på Lombok också! Berende på intressen kanske bo på bästa hotellet, qunci villas någon natt. Eller mer familjevänliga Novotel. Samtliga prisklasser finns på Lombok. Men Gili T är ljuvligt såklart - lugnt tempo och sköna dagar.

Bifogar några bilder på Qunci Villas från semester där från tidigare i år

http://odysseablogger.blogspot.sg/2013/10/qunci-villas-spa.html

Garuda Indonesia är ett internationellt flygbolag som anses lika säker som andra internationella asiatiska linjer. Jakarta och säkerhet: Jakarta är en stad på 12 miljoner med väldigt lite kriminalitet som inbegriper turister. Man kan känna sig trygg - även kvällstid.

Bifogar några bilder från Jakarta miljöer.

http://odysseablogger.blogspot.sg/2013/09/my-jakarta.html

Frågan är vad göra på en dag i Jakarta, med trafiken tar det vid rusningstid nästan tre timmar från norra till södra delen av staden. Och resan till flygplatsen kan ta 2-4 timmar beroende pa vart i Jakarta du befinner dig och vilken tid på dygnet... Kanske roligare att bo över en natt på Singapore.

Men om ni stannar vid Jakarta kan ni överväga följande:

Shoppingcenters - enormt stora och exklusiva (och säkra). T ex Grand Indonesia eller Senayan City
Tamin Mini - som Skansen ungefär
Taman Safari - bilsafari
Anchol - nöjespark vid havet

PS. håller med ovan inlägg att 800k är lite dyrt. Men kan vara skönt att ha allting planerat och färdigt.... och slippa väntetider. (kanske kan ni ringa tillbaka och pruta lite) Annars är de väldigt lätt att få taxi på plats. Dussintals kommer bråka om varje passagerare som går ur flygplanet...

Lycka till!
Av Ninnist
16 dec. 2013 20:07
Hej igen

Tack för era svar. Guld värt.

Nu blev det inte Jakarta då jag hittade kortare väntetider och bättre flyg direkt till Bali.
Kommer flyga med Emirates till Kuala lumpur och vidare med Malaysia, mina 2 favoflygbolag ;)

Vi kommer som det ser ut att nu att stanna en natt på Bali och sova lite innan vi flyger vidare till Lombok med Garuda. Sen hade vi tänkt att lägga 7 nätter på Gili T. Har kollat på Vila Ombak ( hoppas det är halvstatligt)
Sen har vi lagt in 12 nätter på Hard rock hotel där vi bodde i några dagar i okt, Men fick åka hem på en gång då jag bröt min fot så kan mest säga att vi kom fram till ön och vände (nästan iaf).

Sen drar vi vidare till Dubai för 7 nätter innan vi åker hem igen.
Ser så mkt fram mot denna resan och hoppas att jag har lite mera tur denna gången.

Vad gör man i Lombok? Har hört/läst att i Lombok så behöver man äta malaria tabletter men inte för Gili, stämmer detta?
Kanske blir det för lång tid med 7 nätter på Gili T?
Kanske man ska lägga in 1-2 nätter i Lombok?

Ja frågorna är många ;)
Av Ninnist
16 dec. 2013 20:10
800 000 IDR är för hämtning på flygplatsen i Lombok och sen vidare med privat speed båt.

Men som ni säger kanske är bättre att åka själv.

Jast Anteee´s priser så räknar jag på att det går på ca 500 000 - 550 000 IDR att gör samma resa utan att ha bokat nått innan? Kan det stämma. Så i runda slängar pratar vi om en diff på ca 150 kr?!
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Odyssea
19 dec. 2013 17:47
Hej Ninnist, vad gäller din fråga kring vaccinationer och tabletter så gäller samma råd för Gili som Lombok.

Det vanligaste på dessa öar är ju såklart magproblem. Ta tabletter som förbereder magen, och köp gärna med dig engångsservetter från apoteket, som är desinfekterande. Praktiskt då man äter mat ute efter att ha skakat hand med folk (i Indonesien skakar man jämt hand...) Undvik sallad som kanske inte tvättats noga, som ofta ger magproblem. Alkohol; Lombok-Gili är kända för flera årliga fall av alkoholförgiftning då de ibland blandar in livsfarlig billig metanol i sin arakvin. Se varningen på ambassadens hemsida;

www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Jakarta/
Reseinformation/Reseinformation-Indonesien

Vad göra på Lombok? Förutom underbara långa orörda stränder, trevliga restauranger och hantverk är hela ön i sig en kulturupplevelse. Nedan länk är till våra bästa foton från Lombok, alla tagna från bilfönstret i taxiresan från hotel till flygplats...

http://odysseablogger.blogspot.se/2013/10/between-mangsit-and-mataram.html
Av Ninnist
29 dec. 2013 18:46
Tack snälla för alla svar. Ska kolla in Lombok lite närmare och kanske lägga in ett stop där också.

Tack igen alla och god fortsättning!