Indianer?

4 mars 2008 10:38
Visningar: 742
`vart kan man åka för att se native indianer?
5 mars 2008 16:29
Ja, kolla med Swanson's tex. de har resor till hela USA och Kanada. De vet säkert när det är speciella händelser som Pow wow's också, det skulle vara häftigt att se!
Av Ziesta
5 mars 2008 16:36
Jag har hört talas om Ursprungskällan http://www.ursprungskallan.se/ som har resor för att uppleva indianers kultur och filosofi. Har inte åkt på ngn resa själv men det verkar väldigt spännande!
6 mars 2008 20:56
New York. Jag har varit på powwows både i nyc och upstate kring Woodstock, men de finns överallt. Ett bra museum att besöka är National Museum of the American Indian på Manhattan - http://www.nmai.si.edu/ men även Museum of Natural History vid Upper West Side har en bra utställning.
Men vad är du ute efter? Native americans går inte omkring i mockasiner och så, men det vet du väl ;) De är som vem som helst i USA, förutom att de rätt diskriminerade, med allt vad det innebär. Om du vill vara med om en pow-wow så anordnas de bland annat i New York av diverse organisationer, föreningar, universitet etc och det enda du behöver göra är att ta reda på var det är och vad som gäller. Tänk på att
- Om du inte blir inbjuden får du inte dansa, men tacka inte nej om du blir inbjuden.
- Rör inte dansarnas dräkter
- Ta inte bilder utan att fråga - speciellt om ingen annan fotograferar
- Sittplatserna är vanligtvis reserverade - ta med en egen sittkudde
- Det är en drogfri tillställning
... men det är ju rätt självklara saker. Googla på pow wow och se om du hittar nåt, maila museumet så kanske du kan planera i förväg!
9 mars 2008 13:37
jo det är just dom här indianerna som har fjädrar och sånt som jag vill se, men det finns bara på vissa platser men jag har hört att dom fortfarande finns kvar.. ringde swason tror ja det var och frågade då fanns det vissa ställen som texsouth dakota, arizona som hade kvar den riktiga indian och cowboy kulturen..men ja vet fortfaranee inte riktigt var plus att ja ville inte fråga för mycket eftersom ja inte skulle åka med dom ändå:p
9 mars 2008 15:53
Citerat från liten_tuff:
jo det är just dom här indianerna som har fjädrar och sånt som jag vill se, men det finns bara på vissa platser men jag har hört att dom fortfarande finns kvar.. ringde swason tror ja det var och frågade då fanns det vissa ställen som texsouth dakota, arizona som hade kvar den riktiga indian och cowboy kulturen..men ja vet fortfaranee inte riktigt var plus att ja ville inte fråga för mycket eftersom ja inte skulle åka med dom ändå:p
Jag är ledsen att göra dig besviken, men det finns inga människor som går omkring i "fjädrar och sånt" i USA idag. Däremot finns det många med native american ursprung som arbetar aktivt med att stärka den egna kulturella tillhörigheten (som våra samer till exempel) bland annat genom att just ordna sådana pow wows ute i det vanliga samhället, eller i de reservat som finns. I reservaten arbetar de med att stärka den egna kulturen på olika sätt - till exempel får skolbarnen lära sig sitt eget språk i skolan, de lär sig om hur det var förr, lär sig danser från förr, paddla kanot.. Jag tror att det Swansons ville sälja var en resa med ett besök på ett reservat där du skulle få se en pow wow. Fjädrar i dräkterna kommer du att kunna se i vilket pow wow som helst - de män som dansar i en sk "fancy dance" har dräkter fulla av fjädrar. Däremot är det ingen traditionell dräkt - det där med fjädrar lade de till i början av 1900-talet för att underhålla folk som kom för att "titta på indianerna" med "fjädrar och sånt". Ska försöka scanna in nån bild till dig till veckan!
Av Ronnyk
9 mars 2008 16:29
Åk till High chaparall där finns det du söker,
Av Ziesta
10 mars 2008 10:20
busylizzy, spännande att du har varit på powwow! Jag har läst mycket om sådana men aldrig besök någon. Det närmaste jag kommer är någon uppvisning av powwow-danser som var på konserthuset för flera år sen.. Vore skoj att se bild om du har! :-) Är de öppna även för besökare utifrån?
10 mars 2008 12:18
Citerat från busylizzy:

Jag är ledsen att göra dig besviken, men det finns inga människor som går omkring i "fjädrar och sånt" i USA idag. Däremot finns det många med native american ursprung som arbetar aktivt med att stärka den egna kulturella tillhörigheten (som våra samer till exempel) bland annat genom att just ordna sådana pow wows ute i det vanliga samhället, eller i de reservat som finns. I reservaten arbetar de med att stärka den egna kulturen på olika sätt - till exempel får skolbarnen lära sig sitt eget språk i skolan, de lär sig om hur det var förr, lär sig danser från förr, paddla kanot.. Jag tror att det Swansons ville sälja var en resa med ett besök på ett reservat där du skulle få se en pow wow. Fjädrar i dräkterna kommer du att kunna se i vilket pow wow som helst - de män som dansar i en sk "fancy dance" har dräkter fulla av fjädrar. Däremot är det ingen traditionell dräkt - det där med fjädrar lade de till i början av 1900-talet för att underhålla folk som kom för att "titta på indianerna" med "fjädrar och sånt". Ska försöka scanna in nån bild till dig till veckan!
TAck så mycket :) jag blev lite besviekn faktiskt..jag antar att jag blev född för sent haha
Av Asok
20 mars 2008 11:19
South Daoka skulle jag rekommendera dig att åka till om du är genuint intresserad av deras kultur och historia. På Pine Ridge-reservatet finns mycket att se och flera museum numera. Wounded Knee har du där med kyrkoruinen och kyrkogården bl.a. Det finns de som även arrangerar guidade turer. I Badlands finns hotell som drivs av indianerna. Bil krävs för att ta sig runt.