Hur tar man sig runt och mellan Miami - South Beach - Key west

Av Asadej
14 juli 2011 00:16
Visningar: 14116
Hejsan.

Jag sticker iväg till Miami om cirka en månad och landar på Miami international airport. Stannar troligtvis i själva Miami en natt för att sedan ge mig vidare mot South beach och även Key west.
Problemet är att jag inte har körkort så jag måste ta mig runt med hjälp av kollektivtrafik och/eller taxi.
Så min fråga är om ni har något tips eller råd på bästa sättet att ta sig från Miami till South beach och från South Beach till Key west utan att köra själv ?

Taxi känns som uteslutet mellan SB och Key west då det är ett ganska långt avstånd.

Och har ni tips på vad jag bör se/göra/uppleva när jag är där nere och härjar?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

:)
Av Jatsee
14 juli 2011 08:22
Hej
Från flygplatsen till South Beach är det inte så långt, ca 15-20 min med bil.

Mitt råd är att hyra bil samt hitta ett hotell med gratis parkering (kanske inte det lättaste). Vi bodde precis på South Beach och vi fick betala 30 dollar dygnet för parkering, blir snabbt en stor summa. Gissar att det är liknande i Key West.
Av Asadej
14 juli 2011 10:31
Hej och tack för ett snabbt svar.

Problemet som jag skrev är att jag inte har körkort så det blir lite svårt för mig att ta mig runt med bil, känns inte som en bra ide att köra utan körkort i Usa :)
Av Hkn
14 juli 2011 13:19
Hej Asadej,

Om du tänkt vara i South Beach är allt enkelt:
Taxiresan från Miami International till SoBe är ganska kort ( = hyggligt pris). Att stanna inne i downtown Miami är således helt onödigt. Det är huvudsakligen ett dött financial center – även om jag nyligen såg att det börjat poppa upp något enstaka roligare hotell och några klubbar. Åk raka vägen till SoBe. När du väl är där är det gångavstånd till det mesta.

- - - -

För att komma till Key West utan bil:
Det enklaste är flyg från Miami Int. till Key West. När du landar på Key West Int. är det bara 2-3 km taxiresa in till centrala Key West (nej, det är inte stort...). Flyg går på ungefär en svensk tusenlapp i varje riktning ($ 318 tur och retur när jag googlade nyss).

Du kan ta en shuttle bus från flygplatsen Miami Int. till Key West men då betalar du $ 90 i varje riktning. Det är 209 km mellan orterna – ta med i beräkningarna att ibland är trafiken kring Miami tät + vägen till Key West är känslig för störningar (olyckor eller oväder – det är inte direkt fyrfiligt).

- - - -

Mina 2 cents...

Cheers,

:: hkn ::
14 juli 2011 15:57
Låter som ett väldit dyrt alternativ att flyga ner måste jag säga. När du anländer till south beach finns det ställen överallt som gör dagsturer ner till key west. Har för mig att min dagstur låg på ca 70$, tur och retur då alltså. Då key west är väldigt litet tycker jag inte det är värt att stanna längre än över dagen, eftersom du inte kan köra själv.

Att ta en taxe från flygplatsen är en dålig ide om man är på budget. Det går bussar från Miami intl airport till south beach som stannar någonstans kring 16th street. Är det långt från den gatan kan du alltid ta en taxi därifrån sen. Bussen ligger på runt 2$ om jag inte minns fel.
Ett annat alternativ är att ta en shuttle bus. Super shuttle har en "station" direkt utanför bagageutlämningen. Går rätt så ofta och lämnar av dig (och några andra som är i samma minibuss som dig) vid ditt hostel/hotell. Dessa kostar 21$ till south beach att jämföra med minst 35$ för en taxi.

Jag håller dock med om att det inte är lönt att spendera någon tid i downtown miami. Ta dig direkt till south beach. Ett fantastiskt ställe där du vill ha så mycket tid som möjligt.

/Victor
Av Hkn
14 juli 2011 21:09
Citerat från viggoo89:
Låter som ett väldit dyrt alternativ att flyga ner måste jag säga. När du anländer till south beach finns det ställen överallt som gör dagsturer ner till key west. Har för mig att min dagstur låg på ca 70$, tur och retur då alltså. Då key west är väldigt litet tycker jag inte det är värt att stanna längre än över dagen, eftersom du inte kan köra själv.
Hej Victor,

jo, chartrade bussturer i paket kan kanske bli billiga om man letar lite. Men att åka till Key West över dagen verkar lite stressat, om du frågar mig. Det blir lite drygt 40 mil bussresa den dagen – och då bommar man solnedgången och spektaklet nere vid Mallory Square; alltså en hel del av det som är speciellt med Key West.

Från nätet om busspriser:
Keys Shuttle is a large "airport" style bus that runs 6 times a day. Trips are $70 each way from Miami.
Greyhound has 3 trips a day. Enligt Greyhounds egen hemsida kostar en enkelresa $40.50 och tar 4 h 30 min.

Andra alternativ jag hittade var här:
http://www.miamibeach411.com/transportation/key-west-shuttle.htm – de tar $90 för en enkelbiljett.

- - -

Apropå taxi från flygplatsen till SoBe:
Nu ser jag ju inte att Asadej någonstans nämner någon budget, men... häng med på den här:

"Miami Dade County has created flat rate taxi fares from Miami International Airport and these fares include tolls and $2.00 surcharge. From Miami International AirportCenter to... South Beach (1 St to 63 St). $32.00"

Vi har förstås alla olika sätt att resa. Själv tycker jag att jämfört med en shuttle fare på $21 så känns inte de där extra $11 (71 SEK idag) för en taxi särskilt betungande. Om det är något som brukar kännas skönt så är det att ha minsta möjliga besvär mellan flygplats och hotell, speciellt när man flugit långt.

Men som sagt, det är mina 10 cents i diskussionen... Det mesta handlar ju om att väga tid och pengar mot smidighet och komfort.

:: hkn ::
Av Asadej
14 juli 2011 22:14
Hej igen och än en gång tack för alla era svar, ni är guld värda.

Vad gäller att ta buss eller taxi från flygplatsen till SoBe så lutar det nog åt taxi eftersom det ändå är hyfsat billigt och då kommer jag direkt till hotellet.
Är det automatisk fast taxa eller riskerar jag att åka på taxameter om jag inte säger något ?

Tänker försöka stanna i Key West åtminstone 3 dagar för att kunna få se solnedgången och naturen, även om många verkar tycka att KW är överskattat och klaras av på en dag så lockar det mig ganska mycket. Får väl se om jag gör rätt som stannar i flera dagar eller om jag är less efter en natt :)

När jag själv letat runt vad gäller att ta mig till Key west så har jag också hittat greyhoundbussarna, problemet är att jag inte riktigt hittar var de går ifrån, om det är ifrån själva miami eller närmare SoBe.
Får väl sätta mig med en karta och kolla igenom ordentligt. Det är ju egentligen det största problemet, att jag måste kunna ta mig till buss-stationen också :P
Av Hkn
14 juli 2011 23:21
Citerat från asadej:

Vad gäller att ta buss eller taxi från flygplatsen till SoBe så lutar det nog åt taxi eftersom det ändå är hyfsat billigt och då kommer jag direkt till hotellet.
Är det automatisk fast taxa eller riskerar jag att åka på taxameter om jag inte säger något ?
Det lättaste är nog att säga till. Det kan även vara så att de har taxivärdar som skriver resans pris på ett kvitto, så att inte chauffören kan snurra upp dig (så gör man ju numera på Newark), men det var ett tag sedan jag åkte taxi i Miami, så jag ligger lite lågt i den debatten.
Tänker försöka stanna i Key West åtminstone 3 dagar för att kunna få se solnedgången och naturen, även om många verkar tycka att KW är överskattat och klaras av på en dag så lockar det mig ganska mycket. Får väl se om jag gör rätt som stannar i flera dagar eller om jag är less efter en natt :)
Du har ju grundkursen; Hemingway House, kyrkogården och Southernmost Point. Sådant klarar man av på en halvdag, innan solnedgången och Mallory Square. Sedan går det att göra olika turer på sjön med allt från fusk-antik segelslup till vattenjetdrivet offshoremonster. För att nu inte tala om havsfiske.

Vill man kuta runt och se intressanta saker non-stop är Key West kanske inte rätt. Grejen med Key West tycker jag är att sitta och supa fast (alkoholfria alternativ gives) på ett ställe och bara prata med folk. Folk är som bekant lättpratade i USA och än mer så i Key West, där de dessutom ofta är (eller vill vara) lite skönt udda. Hör de att du är från Sverige så har ni samtalsämnen till soluppgången och du lär slippa snacka ishockey.

Att Duval Street, och de andra gatorna i Key West Old Town, mest är kantade av butiker som säljer t-shirts med corny tryck, riktigt usla konstgallerier, fastighetsmäklare och barer som försöker slå mynt av Hemingway-myten... ja, det får du på köpet. Västerlånggatan strösslad över många kvarter, ungefär. Key West är till minst 45% turistfälla, men en ganska trivsam turistfälla, om du frågar mig.

All the best,

:: hkn ::
Av Annl
15 juli 2011 15:37
Hej,

Håller helt med Hkn om att Key West är ett trevligt litet ställe och i en annan tråd som jag skrivit svar i kan du få purfärska tips om restauranger m.m. i Key West (jag var där för en dryg vecka sedan). '

Tre dagar skulle jag säga är lagom i kW - vi hade sex nätter där och det kändes som för mycket och vi hade hellre lagt dessa dagar på South Beach (där vi bara hade två nätter). South Beach är så coolt. Och Miami downtown är som redan sagts inget att ha.

Och vad gäller transportfrågan till KW så skulle jag verkligen rekommendera flyg som Hkn skriver - det är nästan 20 mil dit enkel väg och vägen är inte bra och i stora delar bara med en fil i vardera riktningen och svårt att köra om. Det kan ta allt från tre timmar och uppåt att ta sig dit och att hamna i kö är ju tröttsamt.

Ha fina dagar i Miami Beach och i KW.