Hur långt innan packar ni och vad får ni inte glömma hemma ?

Av Nilu
20 nov. 2013 18:41
Visningar: 3235
9 dagar kvar nu.. Brukar ha rejäl "resfeber" vid det här laget men den vill inte infinna sig riktigt. Mycket har hänt och kan väl bara summera detta till en milt sagt skithöst!! Det ska bli skönt att få byta miljö ett tag, om bara för två veckor.

Det verkar vara ett ganska stillsamt forum detta men jag älskar att packa;)
och jag vill ha min "resfeber" nu!
Åker till Kenya 29/11 med Ethiopian..
20 nov. 2013 21:14
Jag brukar göra en packlista, ibland på papper ibland i huvudet, beroende på hur avancerad resan är, ganska långt innan. Då har man koll och vet om man måste köpa något, vad man ska tvätta etc.
Sen lägga fram allt dagen innan och till sist packa i väskan så sent som möjligt...

Brukar vara ganska noga med att inte glömma något...vill inte ägna tid av min resa åt att leta saker i affärer!

Här är min packlista:
http://www.4000mil.se/?p=800

:-)
20 nov. 2013 21:23
Vilken bra packlista och ett bra tips. Nu har jag ju inte rest på ett tag men man får väl börja kolla lite...:)
Jag brukar nog packa rätt sent och så att allt är packat och klart när man vaknar och ska iväg.
Man ska inte jäkta samma morgon man ska iväg utan ta det lugnt.
Precis som ovan nämnde att ta kopior av viktiga papper. Ge kopior också på papper, resor, biljett och allt till någon hemma kan vara bra också.
Mvh
Av Nilu
21 nov. 2013 04:50
Citerat från Gunillad:
Jag brukar göra en packlista, ibland på papper ibland i huvudet, beroende på hur avancerad resan är, ganska långt innan. Då har man koll och vet om man måste köpa något, vad man ska tvätta etc.
Sen lägga fram allt dagen innan och till sist packa i väskan så sent som möjligt...

Brukar vara ganska noga med att inte glömma något...vill inte ägna tid av min resa åt att leta saker i affärer!

Här är min packlista:
http://www.4000mil.se/?p=800

:-)
Tack för tips och en roligt skriven lista! :) Nu kanske jag kan skönja ett litet pirr i magen...
Av Nilu
21 nov. 2013 05:45
Citerat från Canada2000:
Vilken bra packlista och ett bra tips. Nu har jag ju inte rest på ett tag men man får väl börja kolla lite...:)
Jag brukar nog packa rätt sent och så att allt är packat och klart när man vaknar och ska iväg.
Man ska inte jäkta samma morgon man ska iväg utan ta det lugnt.
Precis som ovan nämnde att ta kopior av viktiga papper. Ge kopior också på papper, resor, biljett och allt till någon hemma kan vara bra också.
Mvh
Nä, jäkta är inte min grej alls! Då vi lyfter 21:30 och jag jobbar hela den dagen ska jag ha all klart i tid.
Kopior ska fixas. Tänkte även skicka viktiga dokument till min egen mail..
Fyll gärna på med diverse om resa. Det är så kul att planera och byta erfarenheter..
Av Marilcj
21 nov. 2013 07:58
Fastnade i din blogg oxå, mycket kul o intressant läsning!

Vi åker ju alltid iväg på en längre resa över jul o nyår så planering är A o O för min del eftersom det är min hektiskaste arbetsperiod de här v som kommer (ord jobb i vården o jobbar extra i nöjesbranschen så nu e de julbordstider)
Sambon lägger fram det han ska ha med i klädväg, samma gör jag, sen kommer mina listor!
Lista 1: personliga saker utöver kläder, hygienartiklar, pass, pengar, bankdosan, kamera, laddare, resehandlingar mm
Lista 2: "handlainnanresanlistan" (vi möter upp lite bekanta under resans lopp som vill ha lite svenska saker, presenter till nån som hjälpt oss med bokning av boende osv) kaffe, kaviar, veckotidningar, svenska värmeljus mm, denna lista bockas av efter hand man handlat hem allt och blir sedan....
Lista 3: allt det där utan kläder o personliga ägodelar som ska med huvudsak de som stod på lista 2!

Packar gör vi dagen innan vi åker så på resedagen står allt klart innanför dörren med en stor lapp "glöm ej sakerna i kylen"
Lite knepig är jag nog för det som är viktigast för mig att få med, ja utöver pass, bilj o pengar så är det 1 pkt Zoegas o några Melitta, spelar ingen roll vart jag åker, om de e en weekend i Europa el en månad i Asien,
Materiella ting kan man köpa på vägen om man glömt nån tröja el likn.
Av Emh87
20 jan. 2014 22:01
Inga listor!

Du behöver bara de 3 P:na!