Hur flyttar man utomlands utanför EU? (Japan)

Av Dwadw
12 juli 2019 22:54
Visningar: 294
Ber verkligen om ursäkt om det här är fel ställe att skriva det hära men har ingen aning var jag annars ska fråga, om ni vet kan ni va snäll och dela?

Så jag är 16 år just nu och min största dröm är att flytta till Japan, inte bo i landet i något år eller nå, alltså resten av mitt liv. Jobba, skaffa familj och bara leva i Japan, ja ni förstår nog. 

Men jag har seriöst ingen aning om hur det fungerar att flytta till Japan och hittar inte direkt något när jag googlar. 

Någon som vet hur det fungerar? Vet någon om det spelar någon roll vad för gymnasiumprogram man går på? För jag valde Samhäll.

Mvh
Av Birgere
13 juli 2019 01:31
Antar att principen är densamma som för dom flesta länder.

Genväg är att du gifter dig med en Japan.

Annars får du bygga en bas:

- Skaffa en rejäl akademisk utbildning, inget flum utan ta reda på vilka bristyrken som finns i Japan på 5-10 års sikt
- Lär dig japanska
- Ta gärna ett eller tom alla studieåren i Japan
- Lär dig japanska
- Ta anställning på ett japanskt företag i Sverige
- Lär dig japanska
- Jobba med att få till en transfer till Japan occh bo där som en expat.
- Lär dig japanska
- Väl på plats så kan nya möjligheter öppna sig.

Men först måste du vara säker på att du vill detta verkligen. Spendera en sommar i Japan och känn efter.
13 juli 2019 02:26
Har du varit i Japan? Om inte, börja med det. Det är ett fantastiskt land - att besöka. Att bo i Japan är inte samma sak som att besöka landet, vilket i princip alla västerlänningar som flyttat dit är överens om. Det japanska samhället och kulturen är på många sätt väldigt olik det vi är vana vid i Sverige. Det måste du vara införstådd med.

Åk dit så fort du har råd. Men ta det lugnt med flyttplanerna. Din samhällsutbildning på gymnasiet är i princip helt värdelös för att få något som helst kvalificerat yrke. Den är till för att läsa på universitetet, och det är precis vad du måste göra.

Det kan du göra i Sverige, i annat EU-land (gratis) eller i Japan (inte gratis). Oavsett vilket så måste du lära dig japanska, vilket är ett av de svåraste språken att lära sig.

Det snabbaste sättet för dig att flytta till Japan är att läsa din universitetsutbildning i Japan. Annars finns det i princip två andra vägar: 1. Skaffa en utbildning i ett bristyrke och ansök om arbetsvisum. 2. Träffa en japansk medborgare som du bildar familj med (dvs gifter dig med). Inget av detta är något som man gör i en handvändning.

Mitt råd är att ta det lugnt. Du är 16 år och har hela livet framför dig. När du är 26 kommer du känna dig helt annorlunda än du gör idag. Du kommer se på livet på ett annat sätt och ha andra prioriteringar. När du är 36 och 46 lika så. Du har hur mycket tid som helst, så stressa inte. Du kommer bli förvånad vilka vägar livet kommer ta dig med på. Kanske bär de till Japan, kanske någon annanstans. Själv hamnade jag i New York av en slump, och det hade jag ingen aning om att jag skulle göra när jag var 36.