hjälp mig våga boka på egen hand!

15 juli 2016 10:47
Visningar: 202
Efter flera års semestrande i Sverige har vi nu åkt på två charterresor med våra tre barn (4,7,9 år). Har en ny charterresa bokad till nästa sommar också. Jag har kommit på hur fantastiskt kul det är att resa med barnen och nu vill jag åka överallt och kommer inte att nöja mig med en charter/år. Men det blir så dyrt och jag inser att jag måste våga boka på egen hand. kollar runt på momodo, booking osv men vet inte riktigt vilka sajter som är bäst...

finns det allmänna tips och råd kring att boka en resa själv? vad ska jag tänka på? vanliga missar?

Det som hägrar för mig just nu är att jag vill ta familjen till en stad i Europa, exempelvis gdansk, prag eller krakow. går det att hitta en 3nätters resa för ca 6000? när är det billigast att åka?

Det är som en tröskel att kliva över men jag borde inte göra det till en så stor grej, ni är ju många därute som snickrar ihop egna resor och det verkar gå hur bra som helst!
15 juli 2016 12:18
Jag bokar i princip alltid själv. Kan ta hjälp om det är någon väldigt avancerad resa (fast då rör det sig ju inte om charter).

Jag har faktiskt skrivit en helt inlägg om att boka på egen hand på min reseblogg.
http://4000mil.se/index.php/boka-resan/

Vissa saker där är väl överkurs om det bara är en enkel weekend, eller "kopia" av en charterresa du ska göra, men andra tips gäller ju avsett.

Hotell bokar man smidigast via någon av hotellbokningssajterna. För råd om vilken av dessa man ska välja läs här:
http://4000mil.se/index.php/valj-ratt-hotellbokningssajt/
15 juli 2016 13:32
Tack! ska läsa in mig på tipsen och mycket annat spännande på din blogg. ..!
Av Emolis
15 juli 2016 16:12
Vi bokar alltid på egen hand, mest för att det skulle bli så otroligt dyrt att resa på annat sätt (vi är också fem i familjen). Sen är det kul att sätta ihop sin egen resa. Billigast är helt klart utanför barnens skollov, vi brukar dock ändå försöka resa på loven.
När det gäller resor inom Europa kollar vi alltid Norwegians lågpriskalender, kan man flytta semestern en dag hit eller dit så går det att göra fina fynd. Annars använder vi oss oftast av flygresor.se för att se vilka priser de olika flygbolagen har, dock blir det inte alltid det billigaste (flygbolag, flygbyten och vilken resebyrå som säljer resan spelar viss roll).
När det gäller hotell använder vi nästan uteslutande booking numera, men vi har använt hotels, agoda och lowcostholiday och det har alltid fungerat bra. Transfer till och från hotellet går ju att göra med lokaltrafik eller hyrbil, vill man göra det enklare för sig så finns hoppa där du kan boka transfer som väntar på dig när du anländer.
Sen beror det ju på hur bekväm man är. Vi bor i princip alltid på 2-3 stjärniga boenden och det har nästan alltid varit lyckat.
Av Birgere
15 juli 2016 18:31
momondo och google flights för flygen och trivago och tripadvisor för boendet funkar bra om man är lite ovan. korta enkla flyg bokas bäst via flygbolagen direkt.
Av Hawaii
15 juli 2016 21:19
Att boka själv och hur man upplever det är ju mycket personligt. Vissa tycker det är alldeles för jobbigt medan andra är fascinerade av möjligheterna, som ju faktiskt är nästan oändliga i dagens läge med tillgång till så mycket på nätet. Om man tillhör gruppen som själv vill arrangera sin resa så kan det vara mycket tillfredställande att själv undersöka olika platser, hotell och flygbolag, och alla möjliga kombinationer, och vilket som passar en själv bäst och sedan boka precis det man vill ha. Och det allra mesta är faktiskt mycket lätt att fixa på egen hand. Och har man en fråga går det ju alltid att lägga upp den här!
17 juli 2016 18:43
tack! ju mer jag kikar runt här inne desto mer sugen blir jag på att testa!