Gröngöling till Bangkok och Ko Chang

Av Socman
9 sep. 2015 13:57
Visningar: 700
Hej på er.
Vi, jag och min make, har bestämt oss för att resa till Thailand genom att boka flyg och hotell själv. Det har vi aldrig gjort tidigare. Har aldrig varit i Thailand heller. Vi hade samma plan för ett år sedan men.....bangde..:-))
MEN nu är jag på G att boka
Vi har äntligen kommit överens om att åka till Bangkok och till Ko Chang. Vi har tänkt att åka 24/2 -9/3-16. Syftet är upplevelser men även lugn och avslappnade semester, "ladda batterierna lite".Vi har tänkt att vara på Ko Chang, på hotell "The Emerald Gove Koh Chang" direkt och vara där i 9 dagar. Och att vara i bankock från 5/3-9/3.
Nu till lite frågor :-))
Vad rekommenderar ni gällande transporten från bangkok till Ko chang? Funderat lite om det varit bäst att vara i Bangkok först några dagar , lite för att se hur vi ska ta oss dit men vill helst åkt direkt. Undrar också gällande utflykter och sevärdheter på ko Chang och i Bangkok ?
Nu till sista frågan...hm...tror jag :-)) Tips på hotell i Bangkok gärna med enkelhet att ta sig tillbaka till flygplatsen. Tänkte på Asia airport hotell.......
Funderar lite också gällande matkostnad Har tänkt att ha frukosten på hotellen men hur mycket ska man räkna på ett ungefär går till mat och dryck per dag?Har hört 100 kr men tycker att det låter lite för lite

Kanske ska jag också fråga om resmålet är bra för gröngöling som vi är. Har åkt en hel del men då charter där någon annan står för planeringen. Tar tacksamt mot råd.

Stort TACK på förhand
Hälsningar
Marléne
Av Daquiri
9 sep. 2015 14:25
Bangkok är en fantastiskt stad. Gå på Grand Palace och Reclining Buddha. En riktigt rolig sak är att cykla med Arne-Bangkok by Bike. Då får man se saker man annars inte hittar.
Skytrain gör det enkelt att ta sig fram. Om man vill promenera kan man följa en väg med skytrain och sen bara ta tåget om man tröttnar.
Chinatown är väl värd ett besök med sitt tempel. Lumpinipark är tyst och lugnt om man vill vila sinnet lite.
MBK är roligt att gå och strosa på. Köp något som är "real fake"!

Taxi ner till färjeläget till Koh Chang är enklast. Vägen är bra och resan tar några timmar.
Av Mipec
9 sep. 2015 14:37
Asia Airport Hotel verkar ligga nära Don Mueang, dvs gamla flygplatsen som bara används för en del inrikes-flyg.

Ni kommer att landa på Suvarnabhumi, nya internationella flygplatsen.

Vi brukar bo runt BTS (Skytrain) Saphan Taksin, där kan jag rekommendera Anantara Riverside, LeBua eller som lågprisalternativ Bossotel Bangok. (Ca 45 min med Taxi till flygplatsen.)
Av Hille2
9 sep. 2015 14:37
Skulle nog inte välja att stanna i Bangkok i några dagar det första jag gjorde om jag vore förstagångsresenär. Inte minst värmen kan bli jobbig när man nyss anlänt. Vill ni shoppa så får ni släpa med er grejerna under hela resan. Spar Bangkok till hemresan är därför mitt råd.

Man kan åka buss direkt från flygplatsen till färjeläget nära Koh Chang. Eller boka en taxi/minibuss alt hugga en på flygplatsen och åka direkt till boendet på Koh Chang. Man kan även flyga till Trat och sedan resa vidare till Koh Chang. Inifrån Bangkok går det bussar från Ekkamai.

Att ta sig till flygplatsen är alltid enkelt. Bor man nära skytrain eller metron så är det en enkel match att åka tåg dit. Annars finns alltid möjligheten med taxi, som fortfarande är rätt billigt i Thailand. Men visst kan man ju övernatta i närheten också men det är alltså inte alls nödvändigt.

Visst kan man äta för en hundring/dag men de flesta förstagångsresenärer som reser till en större turistort gör säkert av med det dubbla minst. Beror ju även på om man vill äta enkel thaimat eller påkostad turistmat och naturligtvis på vad man dricker till maten (en öl kostar oftast mellan 60 och 120 bath).

Ja, Koh Chang är ett lättsamt resmål för en nybörjare :)
Av Socman
10 sep. 2015 14:58
Tack så jättemycket för era svar. Ni är guld värda. :-))
Hälsningar
Marléne
Av Ansun
10 sep. 2015 17:03
Håller med andra som skrivit om att inte stanna i Bangkok direkt. Det är bättre att komma till Koh Chang först och där vänja sig vid hettan. Sen slipper man ju bära kring på det man shoppat också.

Som förtagångsresenär så skulle jag vilja ha det ganska bekvämt. Jag skulle boka flyg till Trat direkt.
Avgångstider och biljetter hittar du här:

https://m.bangkokair.com/SSW2010/PGM0/#webqtrip/e1s1

Flyget till Trat går från samma byggnad som ni landar på från Sverige, ni går bara upp till våning 4:a tror jag att det var. Flyget tar en knapp timme. När ni landat i Trat så står minibussar där och väntar. Lös en biljett där vid disken till en delad minibuss så skjutsar de er hela vägen fram till ert hotell på Koh Chang. Minns inte exakt vad det kostade, men omkring 300-400 baht per person.

I Bangkok är det fint att bo nere vid floden. Se bara till att ni har Skytrain nära så tar ni er runt på ett bra sätt. Sedan så är det mycket enkelt att ta sig fram med flodbåtarna om man bor nere vid floden. Vi brukar ta taxi till flygplatsen i Bangkok när vi ska hem. Det är smidigast och inte dyrt.
Av Socman
10 sep. 2015 18:49
Hej Ansum.
Tack så jättemycket för ditt svar och för länken. Jättesnällt! Kan eller ska man boka biljetten hemifrån eller på plats, vad tycker du? Det verkar verkligen smidigt att flyga till Trat. Är färjelägret upp till flygplatsen i Trat?
Stort tack på förhand
Hälsningar
Marléne
Av Ansun
10 sep. 2015 21:14
Om ni vet när ni ska åka så är det bäst att köpa biljetterna redan nu hemifrån, det blir billigast.
Jag kollade lite snabbt och jag tror att biljetterna blir billigast om ni köper dem genom momondo.se
Nu vet jag ju inte exakt vilka datum det är som ni tänkt er, så fyll i rätt datum där och kolla. Här sökte jag på datumen 24/2-5/3 och då kostar tur och retur 1427:-/ person.

http://www.momondo.se/flightsearch/?Search=true&TripType=2&SegNo=2&SO0=BKK&SD0=TDX&SDP0=24-02-2016&SO1=TDX&SD1=BKK&SDP1=05-03-2016&AD=2&TK=ECO&DO=false&NA=false#Search=true&TripType=2&SegNo=2&SO0=BKK&SD0=TDX&SDP0=24-02-2016&SO1=TDX&SD1=BKK&SDP1=05-03-2016&AD=2&TK=ECO&DO=false&NA=false

Färjeläget ligger ca 20 minuter med bil från flygplatsen. Den delade minibussen kör upp på färjan och man får kliva ur under överfarten. Sen kör de er till ert hotell. Mycket smidigt och skönt att ha det lite bekvämt efter en lång flygresa till Thailand.
Av Mipec
10 sep. 2015 21:26
Citerat från Ansun:
Om ni vet när ni ska åka så är det bäst att köpa biljetterna redan nu hemifrån, det blir billigast.
Jag kollade lite snabbt och jag tror att biljetterna blir billigast om ni köper dem genom momondo.se
Nu vet jag ju inte exakt vilka datum det är som ni tänkt er, så fyll i rätt datum där och kolla. Här sökte jag på datumen 24/2-5/3 och då kostar tur och retur 1427:-/ person.

http://www.momondo.se/flightsearch/?Search=true&TripType=2&SegNo=2&SO0=BKK&SD0=TDX&SDP0=24-02-2016&SO1=TDX&SD1=BKK&SDP1=05-03-2016&AD=2&TK=ECO&DO=false&NA=false#Search=true&TripType=2&SegNo=2&SO0=BKK&SD0=TDX&SDP0=24-02-2016&SO1=TDX&SD1=BKK&SDP1=05-03-2016&AD=2&TK=ECO&DO=false&NA=false

Färjeläget ligger ca 20 minuter med bil från flygplatsen. Den delade minibussen kör upp på färjan och man får kliva ur under överfarten. Sen kör de er till ert hotell. Mycket smidigt och skönt att ha det lite bekvämt efter en lång flygresa till Thailand.
Momondo säljer inga biljetter själva. Vi har alltid bokat direkt på Bangkokair.com, jag har aldrig sett att det går att få bättre priser någon annanstans, och bangkok airways support funkar bra.
Av Ansun
10 sep. 2015 21:47
Momondo säljer inga biljetter själva. Vi har alltid bokat direkt på Bangkokair.com, jag har aldrig sett att det går att få bättre priser någon annanstans, och bangkok airways support funkar bra.
Det är sant, det är alltid bäst att boka direkt med flygbolaget.
Av Hille2
10 sep. 2015 22:01
Vad det gäller flyg så får man ta i beaktande vilken tid man landar i Bangkok också. Blir det lång väntetid på flyget till Trat så kan det vara bättre att ta sig dit vägledes.
Av Socman
13 sep. 2015 20:36
Hej igen
Vill säga stort TACK till er alla. Era tips är verkligen guld värda för mig/oss. Känns betydligt mer tryggt samtidigt som det killar lite i magen när jag tänker på resan.
Tänkte boka flyg nu....Funderar om man ska vänta lite eller boka redan nu. Priset ligger ca 5000kr/pers just nu Vad tycker ni?
Hälsningar
Marléne
Av Hille2
14 sep. 2015 07:09
Det kommer knappast att bli billigare om ni väntar
Av Socman
14 sep. 2015 19:17
Hej igen
Vill bara berätta att vi nu BOKAT resan till Thailand. Ni kan tro att det killar i magen bara att tänka på det. Ska bli SÅÅ roligt
Stort tack för all support. Det är till stor del pga av er stöttning som gör att vi vågar denna gång
Tack åter igen
Ha det bra
Hälsningar
Marléne
Av Socman
20 sep. 2015 12:33
Hej igen.
Har en liten undran....igen :-))
Ska man växla till bath här i Sverige innan vi åker?
Tack på förhand
Av Mipec
20 sep. 2015 13:29
Citerat från Socman:
Hej igen.
Har en liten undran....igen :-))
Ska man växla till bath här i Sverige innan vi åker?
Tack på förhand
Enklast och billigast brukar vara bankomater på plats (vilket finns i massiva mängder på alla turistorter). Dyrast är Växlingskontor i Sverige som tex forex.

Kolla hur ditt eget kort står sig mot tex ICA-banken och Santander som har kort utan avgift och påslag vid bankomatuttag utomlands, där finns en massa guider och tester på nätet.

Vi brukar söka upp en bankomat direkt på flygplatsen, har hittills alltid funkat fint.
Av Mipec
20 sep. 2015 14:15
Ett litet tillägg där. Det finns något som heter "dynamic currency conversion" som dyker upp ibland i bankomaterna. Du får då ett förslag på en direkt satt växelkurs (som brukar vara usel). Välj alltid "Continue without conversion" när du får frågan.
Av Socman
11 okt. 2015 15:00
Tack så jättemycket för super bra tips!!
Av Bellen
27 okt. 2015 13:10
Spännande. Vi åker ungefär samtidigt! Boka ni flyg till trat? Hur lång tid har ni mellan flygen?
Av Socman
29 okt. 2015 08:14
Hej Bellen
Vi landar 12.20. Nästa flyg till Trat är 17.00. Vi tänkte ta minibuss direkt till Ko Chang. Har läst / hört att överfarten från Trat till ko chang stänger kl 18.00 eller om det var 18.45. Bara att hoppas att man hinner med :-)) I annat fall får an ta in på något hotell där.
29 okt. 2015 12:03
Citerat från Socman:
Hej Bellen
Vi landar 12.20. Nästa flyg till Trat är 17.00. Vi tänkte ta minibuss direkt till Ko Chang. Har läst / hört att överfarten från Trat till ko chang stänger kl 18.00 eller om det var 18.45. Bara att hoppas att man hinner med :-)) I annat fall får an ta in på något hotell där.
Ni lär hinna med minibuss. Sista minibussen gå vid 14:00 från Suvarnabhumi som tar er till Koh Chang. Se länk nedan och längst ner på sidan.

http://kohchangferries.com/ferry-koh-chang/

Eller så bokar ni egen bil så slipper ni trängas med andra och kan åka så fort ni passerat Immigration och fått fatt på era väskor:

http://www.kohchangminibus.com/bkk-airport-to-koh-chang-transfer.html
http://iamkohchang.com/getting-here/private-transfers-prices.html
Av Socman
30 okt. 2015 21:22
Hej igen
Super tack M_olsson för ditt tips. Såå skönt att veta. Är kostnaden ungefär den samma om man bokar bil/minibuss hemifrån eller tar en bil som finns utanför? Känns ju bekvämare förstås och boka en bil förstås :-))
31 okt. 2015 06:55
Citerat från Socman:
Hej igen
Super tack M_olsson för ditt tips. Såå skönt att veta. Är kostnaden ungefär den samma om man bokar bil/minibuss hemifrån eller tar en bil som finns utanför? Känns ju bekvämare förstås och boka en bil förstås :-))
Vet faktiskt inte om det är billigare att boka egen bil, men det borde vara det eftersom om att jag misstänker att ingen taxi från BKK vill åka hela vägen till Koh Chang sent på dagen och riskera att åka tom tillbaka. Bättre med en förbokad taxi från Koh Chang som ska "hem" och som ni slipper att diskutera pris med.

Dessutom verkar priserna lägre om man bokar transporten i förväg med bolag från Koh Chang än om man skulle boka med ett bolag ifrån BKK-området. Se länk nedan för priser med BKK-bolag:

http://thaitaxis.com/index-3.html

Har använt mig av både Koh Chang Minibus och Thaitaxis vid resor inom Thailand och bägge har varit bra.
Av Socman
5 nov. 2015 19:10
Tack så mycket för tipsen. Du ska veta att det betyder jättemycket för oss gröngölingar :-))
Av Hilda57
6 nov. 2015 09:51
Kolla den här länken så får du all information du behöver om Koh Chang inklusive transfer från Bangkok. Kul läsning också.

http://iamkohchang.com/