Första resan behöver tips

10 feb. 2015 23:11
Visningar: 220
Jag behöver tips och råd på vad man ska tänka på när man gör sin första egna resa alldeles ensam. Någon som har ett bra land man kan åka till? Som inte är alltför långt bort ifrån Sverige men som ändå är ett välbesökt land av just sånna som mig, som är ensamma och vill lära känna människor och bli stark i sig själv! Överrös mig med tips! :D
Av Jocke_s
10 feb. 2015 23:19
Boka resan genom ett välkänt företag tex fritidsresor (jobbar där ;) ) Chansen är då större att dom kan hjälpa dig om något skulle krångla tex försenade flyg.
Om du söker kontakt med mycket svenskar, försök hitta grupper på facebook. Tex om du ska till Paris, sök då på :Svenskar i Paris. Finns väldigt många s¨dana grupper.
Växla pengar innan du åker.. Dyrare att växla pengar på flygplatserna.
Fixa ett ID-kort från polisen. Dessa ID-kort ska funka som pass också (om du reser inom EU) om det skulle hända att du tappa passet.
Ta med lite kläder om du gillar att shoppa. Betala för övervikt när det gäller bagage, det är dyrt. tex British airways tog 40 pund för varje extra kg.

Skulle rekomendera spanien, typ alicante. Bra vänder, mycket engelska pubar med mera så enkelt att röra sig där om du inte är så bra på spanska. Ryan air går ditt vilket gör resan väldigt billig.
Hoppas råden var till nytta
Av Hkn
12 feb. 2015 02:19
Mitt tips:

- - - - - - - - - -

- Skippa charterställena – och överhuvudtaget alla platser som är skapade för turister.

- Välj en storstad som är kosmopolitisk och tolerant och som drar till sig många unga människor.

- Se till att språkbarriären är så låg som möjligt.

- ”...inte är alltför långt bort” – ja, då rekommenderar jag London, Berlin eller Dublin.

- - - - - - - - - -

Here's why:

LONDON – en stor, global by. Strunta i Piccadilly Circus och Trafalgar Square och du hittar ganska snabbt din egen neighbourhood där alla, inklusive tidningsförsäljaren, poliskonstapeln och bokhandlaren är garanterat pratsamma. Och tycker du att det går trögt, besök din lokala pub!

BERLIN – en magnet för yngre/äldre som söker något. Tolerant, öppet och ingen är för konstig eller för alternativ. Framför allt konstscenen är galet aktiv och drar till sig folk från hela världen. Berlin är, för att vara en storstad, billigt. Engelska funkar bra numera.

DUBLIN – så trevligt att man undrar vad de har för tillsatser i vattnet därborta. Det är också en stad som blivit rejält mycket mer internationell, jämfört med för 10 år sedan. Gott om unga människor från andra länder. Skippa turiststråken kring Tempel Bar och du kommer att få nya, riktiga vänner. Många.

Så. Hoppas att det hjälper, hälsar

:: hkn ::