Försäkringar!

Av Mari73
30 apr. 2008 11:49
Visningar: 1132
Hur gör du när du skall åka på semester utomlands gällande försäkringen? Köper du via researrangören, privat försäkring eller åker du endast med hemförsäkringen? Skall själv till Thailand i höst och skulle vilja ha tips om bra och prisvärd försäkring(privat) för mig och 2 barn gällandes i 2 veckor. Har kollat in Gouda, men andra förslag mottages gärna.
Av Veiken
30 apr. 2008 12:03
Det skulle aldrig falla mig in att köpa en reseförsäkring utöver hemförsäkringen. Jag har Folksam som jag har i min medlemsavgift till facket. Ring ditt försäkringsbolag och kolla! Dom brukar vara bra och snacka med! Dom har en självrisk och den är inte större än om du skulle köpa till en försäkring extra utöver.
Trevlig resa!
30 apr. 2008 12:22
Hej

Jobbar på försäkringsbolag.
Du har ett skydd i din egna hemförsäkring. Men ofta är det ingen avbeställningsskydd med i detta.
Du kan komplettera med en extra reseförsäkring via hemförsäkringen,
detta är vanligtvis billigare än att teckna med resebyrån.
Och framför allt gäller den för alla resor under året och för alla i hushållet.
Sen har du även en reseförsäkring på de flesta VIsa/Mastercard om du betalar med ditt kort.

Trevlig resa
Av Marilcj
30 apr. 2008 12:24
Kolla med ditt försäkringsbolag!
Har även vi Folksams via fack men kompleterat med Folksam Resklar.
Betalar du resan med Visa har du dessutom en extra resförsäkring där.
Av Veiken
30 apr. 2008 12:24
Jag har lagt till något som heter resklar och då ingår avbeställningsskydd!
Av Mari73
30 apr. 2008 12:42
Har nu kollat upp med Folksam, jag är oxå försäkrad där via mitt fack. Så den täcker det viktigaste och avbeställningsskyddet får jag genom mitt mastercard. Så nu sparade jag några slantar... Förra året när jag var i Thailand så fick jag teckna en privatförsäkring pga att jag var gravid, och då gällde inte folksams försäkring (om man är i vecka 28+ tror jag det var).
3 maj 2008 22:00
Så länge jag inte är borta i mer än 45 dagar har jag ALDRIG nån extraförsäkring, endast hemförsäkring.
3 maj 2008 22:17
Hej. Har varit ute å rest ca 10 veckor de senaste 2 åren. Har Folksam som täcker det mesta. Har också ICA Master card med försäkring om du betalar resan med kortet. Eftersom vi dessa 2 år bokat reguljärflyg långt innan vi åker har jag kompletterat med en avbeställningsgaranti via resebyrån (Ticket). Betyder att jag , när jag vill utan några förbehåll kan avboka RESAN. Kan i vissa fall vara bra att ha eftersom andra (hem och kortförsäkringar) bara accepterar riktigt allvarliga avbokningar.
Dessa har kostat oss ca 400 kr per person.
Jag tycker att ju tidigare du bokar ju viktigare kan det vara med en riktig avbeställningsskydds-försäkring.
Det sämsta alternativet är att ta en resebyråförsäkring.
Mvh
Ingemar
3 maj 2008 22:47
Vi köper aldrig extra reseförsäkring, men vi har ett tillägg på hemförsäkringen via Folksam och dessutom betalar vi alltid vår resa med Eurocard. Där ingår avbeställningsskydd förutom andra förmåner. Det gäller de flesta kort vad jag förstår.

Gilla
Av Gottis
3 maj 2008 22:52
Betalar ingen extra försäkring, hemförsäkringen räcker. Ska man vara borta längre tid kan man alltid täckna tillägsförsäkring.
Av Energi
4 maj 2008 11:14
Detta med extra försäkringar är en guldgruva för resebolagen.
Av Jojes
4 maj 2008 13:29
Jag har hemförsäkring (Folksam) genom facket. Betalar alltid resan med Mastercard vilket gör att vi är väl försäkrade.
/jojes