Florida resa gjord- Jag är fantastiskt nöjd

13 nov. 2019 10:26
Visningar: 188
Nu är jag hemkommen efter 15 dagar i Florida.
Vilken härlig resa vi fick trots att resan inte började så bra.
Vårt hus hade blivit sålt av ägaren fick vi veta dagen innan avfärd men som tur väl löste det sig med nytt hus från fantastiska Topflorida.com
Planet blev inställt från Landvetter när vi stod o skulle checka in. Istället fick vi en väldigt lång resa till Miami med tre byten via Frankfurt, NY och sen Miami. Därav missade vi hela vårt dygn i Miami som jag sett fram emot väldigt mkt.
Vi fick dra direkt till vårt hus i Cape Coral. Många har skrivit att CC är lugnt och tråkigt. Jag tyckte det va en helt fantastik utgångspunkt för alla utflykter och vilka hus!! Vi bodde i ett fullkomligt perfekt hus med precis allt man behövde. Värsta lyxen.

Härifrån gjorde vi våra härliga lata baddagar till Fort Myers Beach, Bonita Springs, helt fantastiska lovers Key State Park där vi såg både sjökor, delfiner och sköldpaddor, Sanibel Island och Captivas norra udde där det bjöds på massa delfiner.

Everglades var en 10 poängare med fartfylld airboat.
Vädret låg på 30-33 grader varje dag. Sol, sol/moln varje dag. Underbart!

Sen avslutade vi med 4 nätter i Orlando. Något molnigare, 2-3 grader kallare men fortf jättevarmt. Vi bodde på Endless summer ( Universal hotell utanför Universal). Helt ok hotell för att besöka Universal och man fick ju komma in 1 timme tidigare. Vi tog Universal Studio och Island of Adventure på en och samma dag. Det funkade. Tyckte det va ok m folk, allt folk var ju på Harry Potter så där fick man köa lite. Våra tjejer är 8-10 år o åkte precis ALLT. Galen dag och över förväntan m alla attraktioner. SÅ roligt där!
Sen besökte vi även City Walk och Disney Springs där vi shoppade och åt gott!

På väg hem från Orlando så stannade vi några timmar i West Palm Beach. Turkost vatten med stora böljande vågor. Jättefint ställe. Känns mer livligt på östsidan, mer bohem och jamaica-stil på västsidan.

Nu har vi redan börjat planera vår nästa tur. Då blir det hus på västsidan igen!! Inget Orlando men troligtvis Key West denna ggr. och självklart vill jag då se Miami som jag inte fick se.

Nackdelar:
*DYRT! allt kostar väldigt mkt, men det får det vara värt. Att handla mat på Publix var ett rån varje gång.

*Red tide. Algblomning som gör vattnet lite grumligt på Västsidan. Det förstod vi andra dagen när vi besökte Sanibel Island. Grumligt vatten, lite döda fiskar. Alla gick omkring och hostade och vi fick tillslut veta varför. Vissa stränder var bättre, så tyvärr lite besvikna på just Sanibel Island. Efter jul är allt sånt över berättade amerikanarna. Östsidan påverkas ju självklart inte o det märkte vi på det turkosa vattnet när vi badade i WPB.

Kram till er alla som hjälpt mig m alla frågor innan resan!
13 nov. 2019 19:15
Åhhh vad roligt att ni är nöjda, jag sa ju det där om vädret! Florida är galet kul!
Vi var där någon vecka innan er och märkte inget av Red tide!

Vilken oturlig början på semestern, men vad kul att ni planerar för nästa Floridaresa.
Vi hade också ett kanonfint hus i CC när vi var där ett år för länge sen. Lite tid att komma till stränder och så men helt ok.
Tack för återkoppling!
Av Birgere
13 nov. 2019 20:54
Tack för att du gav feedback, alltid uppskattat. Resan lät som en klassisk underbar Floridaresa.
Av Lindama
19 nov. 2019 12:47
Jättekul att läsa om er resa, man längtar ännu mer nu! Vi åker om 3 veckor :)