Ett dygn i Dubai - vad ska vi göra?

Av Englo
17 dec. 2015 13:59
Visningar: 767
Vi ska på resa i mars/april och kommer under denna att göra en stop over i Dubai på ganska precis ett dygn. Detta innebär att vi beräknas landa i Dubai ca kl 04.00 på en fredag morgon och åker vidare ca kl 05.00 lördag morgon.

Vi reser med våra två barn på 6 respektive 8 år. Och det enda som vi egentligen bestämt är att vi ska besöka Burj Khalifa. Själv hade jag tyckt att det vore trevligt med en ökensafari, men där känner jag mig osäker på om vi verkligen kommer att orka med det. Samtliga turer som jag hittat verkar vara relativt långdragna, i alla fall om man som vi mest är ute efter att få se öknen och rida kamel.

Hotell diskuterar vi också om det är mest fördelaktigt att bo nära Burj Khalifa, för att kunna vara där riktigt tidigt eller om det kanske är bäst att bo nära flygplatsen för att morgonen efter ha så nära som möjligt.

Så min fråga till er som har erfarenhet av Dubai:
Hur utnyttjar vi vårt dygn på bästa sätt? Och vart tycker ni att det vore mest lämpligt att bo?
Av Asasod
17 dec. 2015 15:43
Hej!
Att besöka Burj Khalifa är verkligen värt pengarna. Boka biljetter helst före via nätet, det är mycket billigare. Åk upp på eftermiddagen så ni kan se när det blir mörkt. På kvällen bör ni se fontänshowen som är just nedanför. Det finns ett stort köpcenter alldeles i närheten men bara dyra märkeskläder. Ni behöver inte bo nära Khalifa, men se till att bo nära en tunnelbanestation. Väldigt lätt att åka tåg och billigt. Betala lite extra för guldvagn, inte så trångt. Har inte åkt skidor, men det kan ju vara ett tips på vad ni kan göra under dagen, eller på någon strand, där finns det också kameler att rida på. Ha en trevlig resa! Åsa
Av Englo
19 dec. 2015 21:11
Tack för tips Åsa! Vet du någon "lämplig" strand där vi kan hitta kameler? Skidor tror jag vi hoppar då vi kommer från en stad med hyfsat många backar, och vi är ute efter att slippa snö. Men kan ju vara bra att ta till om hemlängtan skulle bli för påfrestande ;)
Av Daquiri
20 dec. 2015 13:44
Badlandet Wild Wadi är riktigt trevligt. Framför allt om man reser med barn.
Av Asasod
20 dec. 2015 14:30
Då vi såg kameler så var det på JBR en stor fin strand, och man kan rida mot betalning. Det finns en bra sida alltomdubai med många bra tips!
Av Marilcj
21 dec. 2015 09:28
Vi gör ungefär samma vända nu i veckan, fast vi landar i Dubai strax innan midnatt och åker vidare kvällen som följer.
Efter att ha rådfrågat bekanta som bor där bokad vi ett hotell ca 5-10 min fr flygplatsen m dygnet runt checkin, så vi kommer dit snabbt och isäng, fri busstransfer fr o till flyget dygnet runt samt även till vissa av sevärdheterna ingick vid bokningen.

Ett alternativ för er som åker så tidig på morgonen är ju annars att "köpa in" er i någon av loungerna på flygplatsen.....nackdelen är bara att man får bara vara där max 4-5 tim.
Av Englo
21 dec. 2015 09:48
Tack för era tips!

Marilcj vilket hotell ska ni bo på,det lät väldigt intressant! Vore väldigt tacksam om du hade velat ge mig namnet på der hotellet.
Av Marilcj
21 dec. 2015 10:49
Holiday Inn Express Dubai Airport inkl frukost o avbokningsbart m pengarnatillbakagaranti fick vi ge 800kr för två nu i julhelgen (inkl alla avgifter o skatter), lite billigare vanliga dagar o helger.
Kollade runt på olika bokningssajter o direkt m hotellet men via asiatravel var det billigast när vi bokade.
Kan återkomma fram emot lörd-sön med hur det var
Av Englo
21 dec. 2015 12:45
Tusen tack! Återkom gärna o hur det var!
Av Marilcj
29 dec. 2015 05:22
Hotellet fanns det inget att klaga på, rent o fräscht, bra frukostbuffe.
Går buss från terminal3 var 30e minut dygnet runt, märkt Holiday in Express, så var bara leta upp den vid busshållplatsen alt ställa sig i början o ha koll när den kom in o var den parkerade.
Vårt bagage gick direkt till BKK så vi hade packat ner ett ombyte, tandborstar o likn i handbagage, fick en matvoucher när vi checkade in i Köpenhamn som gällde till en fri måltid på utvalda restauranger på flygplatsen i Dubai.
Returbuss fr hotellet till flyget även dom var 30e min om man flög med Emirates.
Taxi var det gått om på hotellet om man ville ta sig vidare i Dubai o även det hade vi en gratisvoucher för som vi fick när vi bokade hotellet, dock nyttjade vi inte dom eftersom vi varit valna i 36-40 timmar när vi kom dit så vi sov, åt frukost, sov några timmar till.
Av Englo
29 dec. 2015 09:11
Tusen tack för återkoppling Marilcj!