El Gouna??????

Av Pipsa
25 jan. 2010 14:04
Visningar: 2044
Vill gärna ha lite tips om allt möjligt. restauranger, att göra osv.
Tack på förhand!!!
Av Elgona
26 jan. 2010 17:21
El gouna är en artificiell plats,uppbyggd endast för turism,en exklusiv t o dyrt.
Du behöver bara åka ca 2 mil till hurghada för att se o märka skillnaden...på ALLT
El gouna är en vacker plats,med en 11 km lång strand o en massa laguner,bra dyk
snorkelmöjligheter,o de ska du ju inte missa.
Det finn ett litet centrum som växer o blir allt större,här finns choppingmarknad,cafeer,konstgallerier,museum restauranger..etc
Det finns också en fantastisk marina värt ett besök,där finns de butiker o cafeer .
Från elgona kan du göra båtfärder med glasbotten båt o andra turer,de går också dagliga bussar till Hurghada,luxor o kairo..
Vissa hotell i elgouna har mkt av olika aktiviteter att erbjuda.
Det finns gott om restauranger,de är bara att testa runt på de egyptiska köket...
Jag rekomenderar att du vacinerar dej mot hep A o B(tvinrix)o läs på om kulturen om du inte varit i egypten förut...
Håll i hatten börsen o dej själv.
lycka till
Av Monca
19 apr. 2010 13:50
Kan bara hålla med!!! El Gouna är som ett litet paradis.
Passade på att åka till Luxor och det var jättesmidigt med bussresan dit. Tyvärr så råkade vi ut för ett gigantiskt åsk/regnoväder på vägen hem och vi kunde inte stanna till någonstans för det var översvämningar överallt. Vägarna är inte gjorda för den regnmängden... Men det skall du förhoppningsvis slippa, för det hade inte hänt på 12 år så... Haha!!
Bodde på Dawar El Omda som var ett jättebra hotell i Down Town. Vi höll oss mest i Tamr Henna på kvällarna då det finns massor med bra restauranger där. Skall försöka lägga ut lite bilder på El Gouna inom kort.
22 apr. 2010 08:24
El gouna är uppbyggt som de förväntar sig att vi turister vill ha det på semestern och här finns allt det du som turist kan tänkas behöva av affärer mathak osv. det är väl litet disneykulisser över det hela om än fina såna men har ju definitivt inte ett skit med övriga egypten att göra vad än folk säger vilket ni kommer att upptäcka om ni reser runt litet i landet, därmed inte sagt att ni inte kan ha en fin sol och badresa dit men ibland blir jag litet frustrerad när man pratar egypten med andra och dom säger att dom varit där flera gånger för att det är så härligt rent och snyggt i egypten och man frågar var dom varit då?
när man hör att dom varit i el gouna så kan jag ju förstå att de tycker att det är härligt men då är det ju just el gouna man tycker till om och inte egypten generellt, det är ungefär som om en italienare skulle bedöma sverige efter att tillbringat några resor i sverige boendes på lisseberg he he!

Jag försöker inte kasta skit på el gouna som resmål för det funkar garanterat jättebra som sol och badresmål om det är det man är ute efter och ni kommer att hitta allt ni behöver , det finns ju dom vanliga vattensporterna, golf osv. det är snyggt prydligt och utbudet av aktiviteter restauranger och shoping växer ju hela tiden så jag kan inte ge några aktuella personliga tips tyvärr utom möjligen att ni bör ta er tid att göra en resa till Kairo om ni inte vart dit tidigare för att få litet att jämföra el gounas kulisser med.
skickar en länk till el gouna som förhoppningsvis ska vara aktuell
mvh Bosse.
http://www.elgouna.com/Home~SectionID~17.html