Den stora fördomstråden!

Av Jomi
15 feb. 2007 13:01
Visningar: 938
Vilka fördomar om svenskar och Sverige har ni stött på ute i världen, och i vilket sammanhang?

Jag kan ju börja lite försiktigt med en klassiker från Australien:

"I knew you were a Swede! Your hair is blonde!" (efter att samma tjej bara en halv minut tidigare seriöst trott att jag var från USA)

Några veckor senare fick jag veta att jag inte kunde vara svensk, eftersom jag efter en månad i Australien var brun och inte rosa. "Alla europeer blir ju rosa!"

Så dela med er av era betraktelser av folks reaktioner på det faktum att ni kommer från Sverige! Så blir det här en jätterolig tråd. Typ :)
Av Roy
15 feb. 2007 15:18
Kul tråd!

Vet inte om det är en vanlig fördom, men några jänkare från södra Texas jag blev bekant med på en resa tyckte det var ganska fantastiskt att vi svenskar som var med i sammanhanget kunde äta med både kniv, gaffel och tallrik.

De hade sett någon film där man satt med en köttbit i handen från något exotiskt djur och skar av en slamsa med sin dolk invid munnen och trodde att det var gängs måltidsritualen.

Ja, ja...
Av Lotz
15 feb. 2007 20:13
Jag håller med Roy! Kul diskussionsämne!

I somras när jag var på Irland hamnade jag på en pub med två holländska tjejer och en nordirländsk tjej. Vi pratade ganska mycket om skillnader mellan våra respektive länder. Plötsligt kläcker den ena holländska tjejen ur sig att det finns många pedofiler i Sverige. Eh... va?! Jag sa att jag inte trodde att pedofili var vanligare i Sverige än i Holland (eller några andra länder för den delen) och undrade var hon hade fått det ifrån. Jo, det baserade hon på att det var så många svenskar som hade dött i Thailand under tsunamin!!

Jag försökte förklara för henne att Thailand är ett otroligt populärt resmål bland alla svenskar, även barnfamiljer och att jag själv varit där tre gånger. Hon såg VÄLDIGT förvånad ut, men jag vet inte om jag lyckades övertyga henne. Det var nog den mest skrämmande fördom jag hört om oss svenskar!
Av Memmie
16 feb. 2007 09:25
Det är ju många som säger att det syns att man är svensk bara för att man är blond och blåögd. Men det värsta jag hört är vad en kompis berättade att en amerikansk tjej frågat (som uppenbarligen var både outbildad och rasistisk...) Hon frågade om vi i Sverige har samma problem med vikingarna som de har med indianerna!
Av Loranga
16 feb. 2007 10:53
På Moskavs plygplats träffade vi en bosnier som sa att i Sverige fanns det ovanligt många handikappande eftersom vi gifte oss med våra kusiner. Han var nog iförsig pundare.

Annars så har jag träffat amerikaner som undrade om vi inte var rädda att ryssarna skulle komma och ta våra barn, ett par andra jänkare undrade om vi både talar, skriver och läser på svenska (?)
Av Annalee
16 feb. 2007 11:06
Jag håller också med -himla kul tråd!
En sak jag har stött på utomlands (faktiskt flera gånger) när Sverige kommer på tal är " -är det inte ni som har högsta andelen självmord i världen?" Skrämmande tanke att en sådan sak är det första någon tänker på när Sverige nämns....
Av Marie_s
16 feb. 2007 13:28
När jag var på Borneo i somras var det en turistguide som trodde att alla svenska män var långhåriga, tatuerade över hela kroppen, har en konstig brun sörja under läppen och jobbar med att hugga i sten.
När vi inte stämde in på beskrivningen blev hon lite besviken för hon tyckte att det lät så exotiskt i Sverige.

Det lustiga var att vi några dagar senare träffade på en svensk man som på pricken stämde in på hennes beskrivning så man kan ju ana varifrån hon fått sin fördom/erfarenhet...
Av Tobbe
16 feb. 2007 13:36
I början på 80-talet träffade jag några mormoner som hade missionsuppdrag i Brighton. De var förundrade över att jag som kom från ett kommunistland hade fått visum för att besöka England....
16 feb. 2007 13:59
Jag brukar höra:
Sverige?! Jaså, Schweiz. Det är ju ni som gör klockor och choklad.
18 feb. 2007 09:46
kul tråd...

precis som Il_dottore sa...men det som var skrämmande då ...var att jag var i disneyland i paris...
annars har jag vart med om att de har frågat om vi red på isbjörnar till jobbet osv....
och om alla tjejer var alá viktoria silversted stil..
Av Anthony
19 feb. 2007 11:55
En fördom som tydligen lever kvar även om jag personligen trodde det mest var en skröna är ju att många tror att svenskar alltid är blonda, blåögda och allmänt promiskuösa... (Kan det vara nåt med den berömda Svenska Synden, vad vet jag?)

När jag bodde i USA skulle en vän till familjen komma och hälsa på. Jag hade fått uppdraget att åka till flygplatsen för att hämta upp honom. Det var en strålande sommardag och eftesom planet inte skulle anlända förrän tidig kväll, så passade jag på att slappa av i poolen innan det var dags att ge mig ut i trafiken. Det bar sig dock inte bättre än att jag somnade där i min poolstol och vaknade alldeles för sent, en dryg halvtimme innan planet skulle anlända. Eftersom bilresan till flygplatsen den här tiden på dagen skulle ta en dryg timme, rusade jag upp i smått panik och sprang in i huset med en handduk runt höfterna och andan i halsen. När min värdinna frågade varför jag var så stressad ropade jag: " I´m late! I need to go to the airport to get Bengt!"
Först blev det alldeles tyst i hela huset, sedan viftade far i huset bort mitt uttalande med kommentaren
"-Oh, you Swedes..." sedan bröt hela familjen ihop av skratt. Bengt är inte det vanligaste namnet i USA, så vad de hörde var: "I´m late! I need to go to tha airport to get BENT" som ju betyder nåt helt annat... (Av det promiskuösa slaget...)

Jag spädde nog på fördomen om svenskar som sexgalningar där... :-)
Av Marlene
19 feb. 2007 14:54
Jag har också den sedvanliga erfarenheten av fördomar mot svenskar - det gamla vanliga, vi är alla blonda och blåögda och har lika högt IQ som en sten, ja som Victoria Silvstedt helt enkelt - men man är väl inte sämre själv. Som många andra som sett Jaywalking på Jay Leno finns det någonstans i mitt undermedvetna en uppfattning om att amerikanare nog inte tillhör de smartaste ankorna i dammen. Eller mest allmänbildade eller beresta... Något som en kompis fick bekräftat då hon var i USA. Hon träffade en kille på en fest som blev JÄTTEimponerad över att hon var svensk. Hans replik var: "Oh, I always wanted to go to Sweden and ski in the Swiss Alps".

Är det den vanligaste missuppfattningen eller vad, ingen som märkt att Sverige och Schweiz är två helt separata land som ligger förhållandevis långt i från varandra... hmmm....
19 feb. 2007 15:23
Tja.
Som flera nämnt så blandas Sweden gärna ihop med Switzerland av amerikanerna. Jag och min fru gick in på en bar i San Francisco. Där kom två tjejer fram och ville ge mig nån slags nyckelring som var reklam för en öl.
Den ena tjejen fråga vart jag kom från, så jag svarade, "sweden".
Varpå hon svarade: "Oooh, it's sooo beautiful there"
Jag: "well..."
Hon: "I went to interlaken. I've been there two times, it's sooo beautiful".
Jag: "hmm.. Interlaken.. Don't really know where that is.. Outside gotenburg, right? I recognize the name.. But it's hardly beautiful there.."
Konversationen dör ut och jag funderar på vart fasiken Interlaken ligger varpå min fru upplyser mig om att Interlaken naturligtvis ligger i Schweiz ;)

Smart av mig där.
Av Tj
19 feb. 2007 16:23
Hörde av en snubbe i Miami (kuban) att i Sverige är det alltid is o snö,och sen får man akta sig för alla isbjörnar.