Boka flyg på nätet

Av My53
3 aug. 2017 17:41
Visningar: 1388
Är det nån som kan förklara för mig varför det är så mkt billigare att boka flyg via olika resebolag på nätet typ RCG,flygpoolen etc istället för via flygbolaget direkt(även om det är samma flygbolag hela resan)? Förstått att det kan bli problem med en del resebolag men en resa jag kollade på kostade ca 6500 via RCG och flera tusenlappar mer via KLM(trots att det var KLM via RCG också). Vilka resebolag är säkrast?
Av Evoline
3 aug. 2017 18:09 (redigerad)
De flesta resebolagen du hittar t.ex. när du söker i momondo är säkra.
Men när det blir problem, då märker man hur pålitliga de är.

Vissa resebolag tar betalt om de ska hjälpa dig.
Finns de som höjer priset och vill ha mellanskillnaden efter du har betalat.

Själv så försöker jag bara boka genom de "stora" resebolagen som man sett på tv-reklam.
3 aug. 2017 18:19
Nej.

Skulle nog behövas att någon som jobbar eller har jobbat på något av företagen för att bringa klarhet i alltihop.

Jag gissar lite.

Först så är det inte alltid billigast hos resebyråer, ibland kan ett flygbolag vara lika billigt eller billigare, vissa har även lägstaprisgaranti.

Sen utgår jag från att resebyråer har viss ersättning för att sälja resor, kanske olika stor beroende på hur mycket de säljer och hur bra avtal de har med flygbolagen, ungefär som Elgiganten tjänar en mellanskillnad mellan inköpspris och försäljningspris på en tvättmaskin, de kan ju sänka priset för att sälja mer men får då mindre vinst på maskinen.

Likadant kan väl resebyrån minska sin marginal. Om flygbolaget säljer en resa för 5000:- så kanske resebyrån får denna för 4000:-, istället för att ta samma pris som flygbolaget och tjäna en tusenlapp så kan de ju då minska marginalen och sälja den för 4500:- och på så sätt sälja desto mer.

Sen är det ju sällan som priserna från resebyråerna är helt ärliga.
Man möts ofta av t.ex. resa 4500:- på sidan ser man sen att detta är rabatterat och du får bara rabatten om du betalar på ett visst sätt, t.ex. direktbetalning med internetbank. Oärligt, självklart är det det priset som ska anges och man får en rabatt om man betalar med direktbetalning.

Sen möts man ofta av diverse märkliga avgifter för "tillägg" (som ofta inte är tillägg hos flygbolagen). Det är sevicepaket för att man ska få hjälp om något går fel, avgift för att kunna lämna sitt bonusnummer hos flygbolaget, avgift för att kunna reservera plats, o.s.v.

Sist försöker de (ofta med lite lagom skrämselpropaganda sälja på en andra produkter som reseförsäkringar och avbeställningsskydd (som få behöver).

När man väl bestämt sig kommer sen lite reklam och blänkare om hyrbilar och hotell som man kanske ska passa på att boka också.

Alla tillägg och avgifter, dyra betalnummer om man vill fråga något o.s.v. är väl det som välter över vågskålen till resebyråns fördel när det gäller inkomster för resan de annonserade så billigt ;-)

Mvh. Jörgen
www.floridasidan.se
www.facebook.com/Floridasidan
4 aug. 2017 22:28
Egentligen ingen aning, men har alltid trott att det är allotment?
Av M4sta86
10 aug. 2017 14:47
Ibland kan det också vara så att de har ett fåtal biljetter som de säljer ut billigare.. Så fick jag flygstol till Thailand härom året..Låg på 8500:- t/r med Thai Air under större delen av hösten..dök ner till 7000:- då bokade vi..1v senare var de tillbaka på 8500:-
sen vet jag att många söksidor anpassar sina priser efter antal sökningar..sökte på samma resa på 2 olika datorer, fick 2 olika priser..därför söker jag alltid i inkognito läge.. de loggar IP-numret och ändrar priset när du har sökt mycket..
Av My53
10 aug. 2017 15:06
Hur gör man för att söka inkognito? Du måste ju varit inne o kollat flera ggr på din flygresa till Thailand. Köpte du via resebyrå på nätet eller vis flygbolaget?
10 aug. 2017 15:08
Citerat från M4sta86:
Ibland kan det också vara så att de har ett fåtal biljetter som de säljer ut billigare.. Så fick jag flygstol till Thailand härom året..Låg på 8500:- t/r med Thai Air under större delen av hösten..dök ner till 7000:- då bokade vi..1v senare var de tillbaka på 8500:-
sen vet jag att många söksidor anpassar sina priser efter antal sökningar..sökte på samma resa på 2 olika datorer, fick 2 olika priser..därför söker jag alltid i inkognito läge.. de loggar IP-numret och ändrar priset när du har sökt mycket..
Skulle vara kul att höra vilka bevis du har på att detta stämmer, "du vet att många...". Detta har påståtts länge men jag har aldrig lyckats provocera fram det.

Att priserna varierar både hos flygbolagen och återförsäljare har ju inte med prisskillnaden mellan olika säljare att göra men i enstaka fall kan det ju hända att priset kan gå ner precis emellan att man gör en sökning hos den ena eller andra vilket i så fall gör att det kan påverka.
Att tillgång påverkar liksom ifall de billiga biljetterna tar slut, kampanjer o.s.v. är helt normalt men förklarar inte varför vissa resebyråer säljer genomgående billigare.
Av M4sta86
10 aug. 2017 15:16 (redigerad)
Citerat från My53:
Hur gör man för att söka inkognito? Du måste ju varit inne o kollat flera ggr på din flygresa till Thailand. Köpte du via resebyrå på nätet eller vis flygbolaget?
använder du Chrome är det ctrl+shift+n
Jag kollade många gng gällande Thailand ja.. Letade resor i 2 månaders tid ungefär..gör samma med Mexico nu

EDIT: jag brukar använda Momondo..hittar alltid bäst pris där
Av M4sta86
10 aug. 2017 15:18 (redigerad)
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Ibland kan det också vara så att de har ett fåtal biljetter som de säljer ut billigare.. Så fick jag flygstol till Thailand härom året..Låg på 8500:- t/r med Thai Air under större delen av hösten..dök ner till 7000:- då bokade vi..1v senare var de tillbaka på 8500:-
sen vet jag att många söksidor anpassar sina priser efter antal sökningar..sökte på samma resa på 2 olika datorer, fick 2 olika priser..därför söker jag alltid i inkognito läge.. de loggar IP-numret och ändrar priset när du har sökt mycket..
Skulle vara kul att höra vilka bevis du har på att detta stämmer, "du vet att många...". Detta har påståtts länge men jag har aldrig lyckats provocera fram det.

Att priserna varierar både hos flygbolagen och återförsäljare har ju inte med prisskillnaden mellan olika säljare att göra men i enstaka fall kan det ju hända att priset kan gå ner precis emellan att man gör en sökning hos den ena eller andra vilket i så fall gör att det kan påverka.
Att tillgång påverkar liksom ifall de billiga biljetterna tar slut, kampanjer o.s.v. är helt normalt men förklarar inte varför vissa resebyråer säljer genomgående billigare.
Var kanske lite otydlig.. Kan inte bevisa det självklart.. Men det jag märkt är att flera likadana sökningar kan ge olika priser inom kort intervall..som sagt sökte på 2 olika enheter exakt samtidigt och resa, fick 2 olika respriser även om det bara skiljde några hundralappar.. Och även när jag sökt inkognito har jag fått bättre pris än när jag söker vanligt ... tillfälligt kanske vad vet jag..

EDIT: provade precis nu att söka på mobilen samt på datorn via Inkognito... skiljde iofs bara 2:- på samma resa men märkligt att det kan skilja oavsett :)
10 aug. 2017 15:53
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Ibland kan det också vara så att de har ett fåtal biljetter som de säljer ut billigare.. Så fick jag flygstol till Thailand härom året..Låg på 8500:- t/r med Thai Air under större delen av hösten..dök ner till 7000:- då bokade vi..1v senare var de tillbaka på 8500:-
sen vet jag att många söksidor anpassar sina priser efter antal sökningar..sökte på samma resa på 2 olika datorer, fick 2 olika priser..därför söker jag alltid i inkognito läge.. de loggar IP-numret och ändrar priset när du har sökt mycket..
Skulle vara kul att höra vilka bevis du har på att detta stämmer, "du vet att många...". Detta har påståtts länge men jag har aldrig lyckats provocera fram det.

Att priserna varierar både hos flygbolagen och återförsäljare har ju inte med prisskillnaden mellan olika säljare att göra men i enstaka fall kan det ju hända att priset kan gå ner precis emellan att man gör en sökning hos den ena eller andra vilket i så fall gör att det kan påverka.
Att tillgång påverkar liksom ifall de billiga biljetterna tar slut, kampanjer o.s.v. är helt normalt men förklarar inte varför vissa resebyråer säljer genomgående billigare.
Var kanske lite otydlig.. Kan inte bevisa det självklart.. Men det jag märkt är att flera likadana sökningar kan ge olika priser inom kort intervall..som sagt sökte på 2 olika enheter exakt samtidigt och resa, fick 2 olika respriser även om det bara skiljde några hundralappar.. Och även när jag sökt inkognito har jag fått bättre pris än när jag söker vanligt ... tillfälligt kanske vad vet jag..

EDIT: provade precis nu att söka på mobilen samt på datorn via Inkognito... skiljde iofs bara 2:- på samma resa men märkligt att det kan skilja oavsett :)
Var söker du?
Av M4sta86
10 aug. 2017 16:34
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Ibland kan det också vara så att de har ett fåtal biljetter som de säljer ut billigare.. Så fick jag flygstol till Thailand härom året..Låg på 8500:- t/r med Thai Air under större delen av hösten..dök ner till 7000:- då bokade vi..1v senare var de tillbaka på 8500:-
sen vet jag att många söksidor anpassar sina priser efter antal sökningar..sökte på samma resa på 2 olika datorer, fick 2 olika priser..därför söker jag alltid i inkognito läge.. de loggar IP-numret och ändrar priset när du har sökt mycket..
Skulle vara kul att höra vilka bevis du har på att detta stämmer, "du vet att många...". Detta har påståtts länge men jag har aldrig lyckats provocera fram det.

Att priserna varierar både hos flygbolagen och återförsäljare har ju inte med prisskillnaden mellan olika säljare att göra men i enstaka fall kan det ju hända att priset kan gå ner precis emellan att man gör en sökning hos den ena eller andra vilket i så fall gör att det kan påverka.
Att tillgång påverkar liksom ifall de billiga biljetterna tar slut, kampanjer o.s.v. är helt normalt men förklarar inte varför vissa resebyråer säljer genomgående billigare.
Var kanske lite otydlig.. Kan inte bevisa det självklart.. Men det jag märkt är att flera likadana sökningar kan ge olika priser inom kort intervall..som sagt sökte på 2 olika enheter exakt samtidigt och resa, fick 2 olika respriser även om det bara skiljde några hundralappar.. Och även när jag sökt inkognito har jag fått bättre pris än när jag söker vanligt ... tillfälligt kanske vad vet jag..

EDIT: provade precis nu att söka på mobilen samt på datorn via Inkognito... skiljde iofs bara 2:- på samma resa men märkligt att det kan skilja oavsett :)
Var söker du?
I det här fallet momondo på datorn och mobilen
10 aug. 2017 18:56
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Ibland kan det också vara så att de har ett fåtal biljetter som de säljer ut billigare.. Så fick jag flygstol till Thailand härom året..Låg på 8500:- t/r med Thai Air under större delen av hösten..dök ner till 7000:- då bokade vi..1v senare var de tillbaka på 8500:-
sen vet jag att många söksidor anpassar sina priser efter antal sökningar..sökte på samma resa på 2 olika datorer, fick 2 olika priser..därför söker jag alltid i inkognito läge.. de loggar IP-numret och ändrar priset när du har sökt mycket..
Skulle vara kul att höra vilka bevis du har på att detta stämmer, "du vet att många...". Detta har påståtts länge men jag har aldrig lyckats provocera fram det.

Att priserna varierar både hos flygbolagen och återförsäljare har ju inte med prisskillnaden mellan olika säljare att göra men i enstaka fall kan det ju hända att priset kan gå ner precis emellan att man gör en sökning hos den ena eller andra vilket i så fall gör att det kan påverka.
Att tillgång påverkar liksom ifall de billiga biljetterna tar slut, kampanjer o.s.v. är helt normalt men förklarar inte varför vissa resebyråer säljer genomgående billigare.
Var kanske lite otydlig.. Kan inte bevisa det självklart.. Men det jag märkt är att flera likadana sökningar kan ge olika priser inom kort intervall..som sagt sökte på 2 olika enheter exakt samtidigt och resa, fick 2 olika respriser även om det bara skiljde några hundralappar.. Och även när jag sökt inkognito har jag fått bättre pris än när jag söker vanligt ... tillfälligt kanske vad vet jag..

EDIT: provade precis nu att söka på mobilen samt på datorn via Inkognito... skiljde iofs bara 2:- på samma resa men märkligt att det kan skilja oavsett :)
Var söker du?
I det här fallet momondo på datorn och mobilen
Om det stämmer (rykten har ju funnits i långa tider) så kan man undra över syftet.
Söker man t.ex 10 dagar på samma resa utan att boka så är man uppenbarligen intresserad men tycker att det är för dyrt. Då är det ju dumt att höja priset! De borde ju sänka så man nappar till slut.

Ska testa att söka på en bestämd flygning ett antal gånger både på Momondo och flygbolagets sida (kanske någon resebyrå också) och sen göra en sista sökning på olika enheter, webläsare och annonymt. Återkommer med resultaten.
Av Birgere
10 aug. 2017 20:04
Att momondo skulle "fiffla" håller jag för osannolikt... skulle dom smyghöja priset för den billigaste resebyrån så att kanske en annan resebyrå blir billigare?

De vanligaste orsakerna att folk upplever detta är:

1. När man slösöker så söker man ofta på en passagerare och när man hittar något som passar gör man om sökningen med lika många som faktiskt ska flyga. Ofta är det snarare en regel än ett undantag att det bara finns en biljett till det lägre priset och när man lägger på flera personer så blir snittpriset högre.
2. Är man inne på en resebyrå/flygbolag och startar bokningsprocessen så preliminärreserveras biljetterna för dig, avbryter man så ligger ofta denna preliminärreservation kvar kanske upp till 30min och blockerar det billigare priset, men man kommer inte åt den igen förrän biljetten är frisläppt igen.
10 aug. 2017 20:56
Jag har också svårt att se vad man skulle vinna på att höja priset för den som söker ofta.
Det som händer om priset går upp för mycket är ju att jag antingen struntar i att boka den resan, eller letar upp en annan sökmotor och vad vinner man rimligen på det?
10 aug. 2017 21:08 (redigerad)
Jag tror inte heller på att det är så. Påståenden har dykt upp under åren men aldrig några bevis. Som sagt förstår jag inte vad de skulle tjäna på det.

Har nu (ca 20.00-21.00) sökt på en resa , 1 pers. ARN - MIA ToR 6/2 07.10-13.55 20/6 15.45-08.45.
Momondo ger 4144:- hos Ticket hela tiden. SAS app 4447:-. MrJet 4547:-. Sökte även direkt på Ticket 4657:-.

Har använt chrome, chrome inkognito, Edge, sas hemsida, på dator, sas app på plattan, chrome på plattan. Gick även vidare i bokningen men inga förändringar i priset så långt. Följer upp ett tag, kan ju vara kul att se om man kan se något konstigt.

För att anknyta till trådstarten så ser man ju att det troligen är Momondo som drar av en del av sin provision (från t.ex Ticket) från priserna. Jämför med sidor som Refunder. Däremot är priset hos SAS samma som SAS genom Momondo.
Av M4sta86
10 aug. 2017 21:22
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Ibland kan det också vara så att de har ett fåtal biljetter som de säljer ut billigare.. Så fick jag flygstol till Thailand härom året..Låg på 8500:- t/r med Thai Air under större delen av hösten..dök ner till 7000:- då bokade vi..1v senare var de tillbaka på 8500:-
sen vet jag att många söksidor anpassar sina priser efter antal sökningar..sökte på samma resa på 2 olika datorer, fick 2 olika priser..därför söker jag alltid i inkognito läge.. de loggar IP-numret och ändrar priset när du har sökt mycket..
Skulle vara kul att höra vilka bevis du har på att detta stämmer, "du vet att många...". Detta har påståtts länge men jag har aldrig lyckats provocera fram det.

Att priserna varierar både hos flygbolagen och återförsäljare har ju inte med prisskillnaden mellan olika säljare att göra men i enstaka fall kan det ju hända att priset kan gå ner precis emellan att man gör en sökning hos den ena eller andra vilket i så fall gör att det kan påverka.
Att tillgång påverkar liksom ifall de billiga biljetterna tar slut, kampanjer o.s.v. är helt normalt men förklarar inte varför vissa resebyråer säljer genomgående billigare.
Var kanske lite otydlig.. Kan inte bevisa det självklart.. Men det jag märkt är att flera likadana sökningar kan ge olika priser inom kort intervall..som sagt sökte på 2 olika enheter exakt samtidigt och resa, fick 2 olika respriser även om det bara skiljde några hundralappar.. Och även när jag sökt inkognito har jag fått bättre pris än när jag söker vanligt ... tillfälligt kanske vad vet jag..

EDIT: provade precis nu att söka på mobilen samt på datorn via Inkognito... skiljde iofs bara 2:- på samma resa men märkligt att det kan skilja oavsett :)
Var söker du?
I det här fallet momondo på datorn och mobilen
Om det stämmer (rykten har ju funnits i långa tider) så kan man undra över syftet.
Söker man t.ex 10 dagar på samma resa utan att boka så är man uppenbarligen intresserad men tycker att det är för dyrt. Då är det ju dumt att höja priset! De borde ju sänka så man nappar till slut.

Ska testa att söka på en bestämd flygning ett antal gånger både på Momondo och flygbolagets sida (kanske någon resebyrå också) och sen göra en sista sökning på olika enheter, webläsare och annonymt. Återkommer med resultaten.
Om man vänder på det, är det många som söker på samma resa är det stort intresse och då kan priset höjas.. svårt o säga vad det beror på..kanske bara var en slump för mig.. oavsett vilket så varierar priserna rätt bra från dag till dag.. en resa jag följer har skiljt 300:- mellan olika dagar..det säger jag inte beror på att många sökt utan snarare att priserna går lite upp och ner från dag till dag...
Av Hawaii
10 aug. 2017 22:29
Att priset skulle gå upp om man söker många gånger är helt felaktigt. Jag reser mycket och kollar ofta priser på en viss sträcka under flera månader innan jag bokar. Vissa flygbolag (speciellt lågpris bolag tror jag) kör med ganska fasta priser oavsett vilket, men på de stora reguljära bolagen så fluktuerar priset upp och ner, upp och ner. Har aldrig upplevt att det efter ett visst antal "försök" enbart går upp. Att det skulle göra någon skillnad att kolla inkognito tror jag är ett helt felaktigt gammalt rykte.
11 aug. 2017 10:42 (redigerad)
Ny koll idag runt kl. 10, exakt samma priser förutom MrJet som sänkt med 5:- till 4542:-. För övrigt samma som Expedia där MrJet numera ingår.

Tittade på Reseguden också, exakt samma som Momondo, man använder antagligen deras sökmotor?
RG hade en gång i tiden en mycket bra hyrbilssök (där olika uthyrare och agenter jämfördes) och en egen bra flygsök (vad jag förstått) Nu är det Rentalcars och Momondo? Det enda unika är snart forumet.... För min del känns det som en negativ utveckling istället för alla löften om satsning och förbättring.....

Så, är så länge tror jag nog att hela idén om att man ändrar priserna när man söker mycket är en seglivad myt, råttan i pizzan.....
Samma har påståtts om hyrbilar, har aldrig märkt något liknande där heller.
12 aug. 2017 09:30 (redigerad)
Tredje dagen. Nu hände något!

Sökte igen och alla har samma pris UTOM Momondo som nu har höjt till 4158:-
Gör samma sökning på Momondo men via mobilnätet som jag inte använt hitintills då är priset 4144:- igen.
Ny sökning nu på laptopen via Wifi 4158:-!
Reseguidens flygsök ger fortfarande 4144:- så där hänger det inte ihop med Momondo riktigt....
Det är alltså varken SAS eller ticket som höjt men Momondo ger olika pris. Hur och varför kan man undra men Momondo är kanske inte helt ärliga kan man misstänka.

Verkar ändå ligga något i det du skriver M4sta86! Dock än så länge bara hos Momondo av de jag kollat priset hos.

Edit: inkognitofönster gör ingen skillnad, gav idag 4158:-.

Inga stora pengar men dock en skillnad!
Av Birgere
12 aug. 2017 10:22
Så du menar att momendo visar 4158 i översikten men att i detaljerna med tex Ticket så är priset korrekt 4144?
Av M4sta86
12 aug. 2017 10:37
Citerat från Floridasidan:
Tredje dagen. Nu hände något!

Sökte igen och alla har samma pris UTOM Momondo som nu har höjt till 4158:-
Gör samma sökning på Momondo men via mobilnätet som jag inte använt hitintills då är priset 4144:- igen.
Ny sökning nu på laptopen via Wifi 4158:-!
Reseguidens flygsök ger fortfarande 4144:- så där hänger det inte ihop med Momondo riktigt....
Det är alltså varken SAS eller ticket som höjt men Momondo ger olika pris. Hur och varför kan man undra men Momondo är kanske inte helt ärliga kan man misstänka.

Verkar ändå ligga något i det du skriver M4sta86! Dock än så länge bara hos Momondo av de jag kollat priset hos.

Edit: inkognitofönster gör ingen skillnad, gav idag 4158:-.

Inga stora pengar men dock en skillnad!
haha det var som fan.. som sagt bara Momondo jag också märkt skillnad då det bara är där jag söker :)
12 aug. 2017 10:46
Citerat från Birgere:
Så du menar att momendo visar 4158 i översikten men att i detaljerna med tex Ticket så är priset korrekt 4144?
Ursäkta otydligheten!

Momondos pris som visas nu på datorn och allt som går via wifi är 4158:- men priset hos Ticket är fortfarande 4144:- när man går vidare. Vad kan de vinna på detta? Tickets pris hamnar fortfarande först i deras jämförelse.....
På mobilen visas det korrekta priset 4144:-

Man betalar ju 4144:- (om man direktbetalar och utan tillägg) till Ticket så varför visa ett dyrare pris i resultatet.

Jag gick nu också in på Ticket.se (efter att ha följt Momondos länk tidigare) och får då 4144:- (4657:- innan) direkt på deras sida, alltså antagligen någon cookie som lagras.

Ska göra en koll senare och då även radera cookies.

Vad får du för resultat på samma sökning?
http://www.momondo.se/flightsearch/?Search=true&TripType=2&SegNo=2&SO0=ARN&SD0=MIA&SDP0=06-02-2018&SO1=MIA&SD1=ARN&SDP1=20-02-2018&AD=1&TK=ECO&DO=false&NA=false¤cy=SEK
12 aug. 2017 10:47 (redigerad)
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Tredje dagen. Nu hände något!

Sökte igen och alla har samma pris UTOM Momondo som nu har höjt till 4158:-
Gör samma sökning på Momondo men via mobilnätet som jag inte använt hitintills då är priset 4144:- igen.
Ny sökning nu på laptopen via Wifi 4158:-!
Reseguidens flygsök ger fortfarande 4144:- så där hänger det inte ihop med Momondo riktigt....
Det är alltså varken SAS eller ticket som höjt men Momondo ger olika pris. Hur och varför kan man undra men Momondo är kanske inte helt ärliga kan man misstänka.

Verkar ändå ligga något i det du skriver M4sta86! Dock än så länge bara hos Momondo av de jag kollat priset hos.

Edit: inkognitofönster gör ingen skillnad, gav idag 4158:-.

Inga stora pengar men dock en skillnad!
haha det var som fan.. som sagt bara Momondo jag också märkt skillnad då det bara är där jag söker :)
Ja märkligt, som du ser i mitt svar till Birgere är priset Momondo visar högre men fortfarande samma när jag klickar vidare till Ticket. Har du märkt samma sak?
Av M4sta86
12 aug. 2017 11:07
Citerat från Floridasidan:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Floridasidan:
Tredje dagen. Nu hände något!

Sökte igen och alla har samma pris UTOM Momondo som nu har höjt till 4158:-
Gör samma sökning på Momondo men via mobilnätet som jag inte använt hitintills då är priset 4144:- igen.
Ny sökning nu på laptopen via Wifi 4158:-!
Reseguidens flygsök ger fortfarande 4144:- så där hänger det inte ihop med Momondo riktigt....
Det är alltså varken SAS eller ticket som höjt men Momondo ger olika pris. Hur och varför kan man undra men Momondo är kanske inte helt ärliga kan man misstänka.

Verkar ändå ligga något i det du skriver M4sta86! Dock än så länge bara hos Momondo av de jag kollat priset hos.

Edit: inkognitofönster gör ingen skillnad, gav idag 4158:-.

Inga stora pengar men dock en skillnad!
haha det var som fan.. som sagt bara Momondo jag också märkt skillnad då det bara är där jag söker :)
Ja märkligt, som du ser i mitt svar till Birgere är priset Momondo visar högre men fortfarande samma när jag klickar vidare till Ticket. Har du märkt samma sak?
Mycket möjligt men inget jag tänkt på faktiskt..inte gått vidare med bokningarna så att säga
Av Birgere
12 aug. 2017 11:20
Jag testade och får hos ticket
4144 via momondo till Ticket
4144 om jag går direkt in på ticket (annan browser)
4444 om jag går via Google flights till Ticket (annan browser igen), va tusan hände här :-D
Av Emolis
12 aug. 2017 11:54
Råkade faktiskt ut för detta precis just nu. Hittade ett kanonpris på Flygresor till Los Angeles med Sembo som jag alltid uppfattat som en vettig resebyrå. Gick in och skulle boka, samma pris hela vägen, fyllde i alla våra uppgifter, fortfarande samma pris. Klickar på boka och då plötsligt får jag upp att pga tekniskt fel kunde inte aktuella priser visas och så är förstås resan vips 1000 kr dyrare. Samma lockpris får jag dock upp när jag söker igen... Jag fungerar ju som så att då bokar jag hellre med en annan resebyrå så där rök Sembo.
12 aug. 2017 12:42
Citerat från Birgere:
Jag testade och får hos ticket
4144 via momondo till Ticket
4144 om jag går direkt in på ticket (annan browser)
4444 om jag går via Google flights till Ticket (annan browser igen), va tusan hände här :-D
Tyder inte det på att det inte är en cookie (de ligger väl separat i varje webläsare?) utan att de faktiskt loggar ip-nummer?
Dyrare pris via Google tyder ju på att Tickets pris är högre i grunden, 4657:- fick jag där från början. Men vilken väg tar Google, var kommer rabatten där ifrån?

Egentligen är hela detta system helt sjukt, det är ju så klart ett påslag på priset som gör att resebyråer och prisjämförelsesidor kan rabattera priset i olika grad. Dessa procent som ges till dem kunde de lika gärna ge till kunder som bokar direkt av dem också......
12 aug. 2017 12:45
Citerat från Emolis:
Råkade faktiskt ut för detta precis just nu. Hittade ett kanonpris på Flygresor till Los Angeles med Sembo som jag alltid uppfattat som en vettig resebyrå. Gick in och skulle boka, samma pris hela vägen, fyllde i alla våra uppgifter, fortfarande samma pris. Klickar på boka och då plötsligt får jag upp att pga tekniskt fel kunde inte aktuella priser visas och så är förstås resan vips 1000 kr dyrare. Samma lockpris får jag dock upp när jag söker igen... Jag fungerar ju som så att då bokar jag hellre med en annan resebyrå så där rök Sembo.
Sökte du direkt på Sembo eller via prisjämförelsesida?

Vi bokade faktiskt flyg hos Sembo häromdan (vi brukar annars undvika resebyråer), priset blev som angivet men då gällde internetbank, inga tillägg ingen service..... Man ska ju fundera på att internatbanksbetalning inte ger någon försäkring (det kan göra om man har kreditkort i den banken).
Av Emolis
13 aug. 2017 08:32
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Emolis:
Råkade faktiskt ut för detta precis just nu. Hittade ett kanonpris på Flygresor till Los Angeles med Sembo som jag alltid uppfattat som en vettig resebyrå. Gick in och skulle boka, samma pris hela vägen, fyllde i alla våra uppgifter, fortfarande samma pris. Klickar på boka och då plötsligt får jag upp att pga tekniskt fel kunde inte aktuella priser visas och så är förstås resan vips 1000 kr dyrare. Samma lockpris får jag dock upp när jag söker igen... Jag fungerar ju som så att då bokar jag hellre med en annan resebyrå så där rök Sembo.
Sökte du direkt på Sembo eller via prisjämförelsesida?

Vi bokade faktiskt flyg hos Sembo häromdan (vi brukar annars undvika resebyråer), priset blev som angivet men då gällde internetbank, inga tillägg ingen service..... Man ska ju fundera på att internatbanksbetalning inte ger någon försäkring (det kan göra om man har kreditkort i den banken).
Provade faktiskt båda. Priset på Flygresor har inte ändrats nu under helgen. Går jag in på Sembos sida står samma pris, men får samma felmeddelande och priset höjs. Antar att det är något tekniskt strul och att de fantastiska biljetterna inte existerar. Tyvärr. Får se vad som händer i veckan. Gillade ju Sembo, är lite tveksam till Flygcity, Tripmonster och en del andra. Jag betalar aldrig med internetbank, så biljetterna brukar ju bli nån hundring dyrare, men detta var nästan 1000 kr höjning och även om biljetterna fortfarande är billiga för vår familj känns det surt.
Av Lotta29
10 dec. 2017 00:14
Jag har varit med om att priserna höjts när jag har sökt många gånger, det var första gg vi skulle till Florida, priset höjdes nästa för var gång jag var inne och sökte så jag fick panik och bokade. Efter jag bokat sjönk priset igen😱😱 nu söker jag alltid inkognitoläge....
10 dec. 2017 08:38
Jag sitter faktiskt och skriver på en artikel om detta fenomen/rykte just nu.
Alla ni som säger er ha råkat ut för detta, vore superintressant att få höra vilka sök-sajter det gäller?
Av Hawaii
10 dec. 2017 11:04 (redigerad)
Jag är övertygad om att detta är helt felaktigt. Detta baserar jag på personliga erfarenheter efter att ha gjort tusentals sökningar de senaste 2 åren. Vid ett tillfälle innan en speciell långresa började jag kolla priser c:a 9 månader innan avresan. Kollade priserna VARJE DAG, och de gick upp och de gick ner under den tiden. Bokade biljetten c:a 4 månader innan avresa, MEN fortsatte att kolla priserna VARJE DAG ända fram tills dagen innan avresan. Var intresserad av "pris utvecklingen". Priserna gick upp och ner (men inget dramatiskt) fram till 2 dagar innan avresan och då steg priserna enormt. Med andra ord - jag kollade priserna c:a 250 gånger under denna tiden. Vid andra tillfällen (och har haft många sådana) har jag också kollat pris på samma avresedag och sträcka, och har aldrig vid något tillfälle upplevt att priserna enbart stiger. Och jag kollar aldrig priser anonymt. Övertygad om att detta är ett rykte startat av någon, eller några, som bara kollat priserna ett fåtal gånger och råkat uppleva en pris-ökning. Om man inte gör hundratals sökningar har man helt enkelt inte tillräckligt med information för att kunna uttala sig.
Av Birgere
10 dec. 2017 12:28
Som med alla spökhistorier finns det en logisk förklaring till upplevelser som folk har haft.
Är man vidskeplig av sig kan man alltid ha sina egna ritualer innan man söker o bokar sin resa om det känns bättre.