Besöka öken från Muskat

12 nov. 2023 16:56
Visningar: 100
Hejsan,

Jag anländer strax till Muskat och har då planerat att besöka Souqen och Sultan Qabus moskén. Därefter skulle jag vilja ut i öknen och åka strandsurfing och rida kamel. Har ni några tips på arrangörer? Har kollat viator och där finns en hel del. Är där något annat vi borde se? Är tacksam för alla tips!
Av Keja
13 nov. 2023 21:47 (redigerad)
Hejsan!
Jag såg inte skymten av någon resebyrå utan frågade på mitt hotell som glatt plockade fram lite brochyrer och ordnade en taxi som körde oss en dag till bl.a Nizwa som låg mer i bergen än i öknen. Minns inte vad det kostade men det var acceptabelt och framför allt smidigt.
Muscat består av tre eller om man ska säga fyra delar som ligger en bit ifrån varandra. Muthra är den delen där souqen och hamnen ligger därifrån är det drygt 2 km till den delen som mest består av sultanens palats. Gär man 2 km åt andra hållet, från havet kommer man till Ruwi, den del där de flesta Indier bor och där busstationen ligger, En flottare del med större hotell och en lång strand ligger ytterligare 9 km bort. Jag delade upp vistelsen med några dagar i Muthra och ett par i delen där stranden var samt tog bussen till Dubai några i dagar.