Bergamo/Comosjön

Av Sanoj80
10 aug. 2011 11:07
Visningar: 9250
Har bokat flyg till Bergamo, Orio al Serio flygplats. Tänkte spendera ett par nätter vid Comosjön samt ett par nätter i Bergamo. Önskar tips och råd om hur man bäst och snabbast tar sig till Comosjön från flyplatsen, och vilken stad/ort som ligger bra till med tanke på buss/tåg till och från flygplatsen eller Bergamo station.
Av Lotti_s
16 sep. 2011 23:22
Hej.. Vi var i bergamo och åkte därifrån till comosjön.. Det går buss till stationen utanför flygplatsen..tar bara en kvart.. sedan går det tåg till Como (dit vi åkte) en gång i timmen tror jag.. Har dock för mig att det går buss direkt från flygplatsen till como.. gå in på deras hemsida o kika..tror det stog där!! Ni kommer inte att ångra er.. Bergamo är jättefint o mysigt o Como Också!!! Ha en bra resa!!
Av Palazzi
18 sep. 2011 14:29
Hej Sanoj80, vet inte om ni redan har åkt...men skickar ett snabbt svar ändå..

Jag bor i Bergamo och har ganska bra insikt i transportsystemet. Vad jag vet finns det inga direktbussar från Orio al serio till Comosjön (dock med viss reservation då många bussbolag kommer och går). Det enklaste sättet att nå Comosjön från flygplatsen är troligen att ta buss ATB, linje 1 (biljetter köper man inne på flyplatsen) för 1.80 Euro vilken på 10min tar er till centralstationen i Bergamo. Därifrån går tåg, precis som föregående skribent påpekat till comosjön varje jämn timme. Vad som däremot inte stämmer är att detta tåg tar dig till staden Como.... För att ta dig till Como, måste man byta tåg i Milano. Istället kommer man till Comosjöns sydöstra ände, och staden Lecco (mycket vackert). Tågresan tar ca 45min.

Ett tips är att över dagen ta tåget från Lecco ytterligare 10min till det lilla guldkornet Varenna som påminner mycket om det idag så populära Cinque Terre :)