Bergamo, Budapest eller Warszawa?

18 juni 2010 21:35
Visningar: 1508
Hej hej!
Jag håller på att försöka snickra ihop en billighetsresa för mitt jobb i september. Vi är 7 personer, 34-61 år gamla. Några med stor resvana, andra med betydligt mindre och intressena är ganska skilda. Jag tror att 3 nätter blir lagom.

Jag har tre alternativ:

1. Bergamo. Här har jag själv varit och jag tror att alla skulle trivas, älskar staden själv. Lagom stor stad för den begränsade tiden med Milano nära för de som vill ha mer.

2. Budapest. Har bara hört att det ska vara en otroligt vacker stad och att Donau förgyller. Kan det vara något eller är den för stor för en så blandad grupp. Vi vill inte flänga runt för mycket. Hur är början mitten av september vädermässigt där?

3. Warszava. Jaa... vad finns här egentligen? Kan det vara värt att kolla vidare på?

Mvh
Sofia
Av Pelle77
18 juni 2010 23:27
Jag har varit i Budapest o Warszawa och gillade bägge städerna. Warszawa åkte jag tillbaks till och gillade staden. Gamla stan som återuppbyggdes på 60 talet kändes som flera hundra år äldre. Intressant "öst möter väst" känsla och bra prisläge! Besök Lusienki parken (osäker stavning), fantastiskt fin. Ät goda piroger och besök restaurangen Folk Gospoda, rustikt med god mat och underhållning . Rekommenderas!

Tror att Budapest kan passa bra med. Stor stad, dubbelt så stor som Prag tex, men Donau är fin och bra promenadsstråk där vid floden. Det finns mycket att se, Spa, en fantastisk kafé kultur samt mat i världsklass, måste vara bland östeuropas bästa, för Ungern är mer öst än väst. Jag upplevde det mer öst än Polen.
Tror Budapest passar er bäst, varmare, finare och bättre mat, men för egen del är det dött lopp dem emellan.
Av Saab
20 juni 2010 11:01
Budapest!

Bad, maten, mycket att se och göra.

Om ni är en blandad grupp män/kvinnor, så är Szecenybadet att föredra om ni vill bada tllsammans.
Operahuset har mycket att bjuda på.
Lätt att ta sig runt och framförallt lätt att hitta.
Hämta brochyrer på svenska på flygplatsen.
Shuttelservice till hotell/lägenhet.
Vädret är skönt i september. (Oftast)

Bergamo känns litet för en grupp som kanske har olika intressen utom kulturen.
Av Sjalen
21 juni 2010 13:40
Budapest!

Warszawa är också roligt men Budapest är vackrare med Buda-bergen med utsikt över Donau. Dessutom finns det mer varierade grejer att göra där för en turist - tycker man inte om historia/kultur/nattliv så kan Budapest dessutom erbjuda:

1. MAT: en av Europas allra största och roligaste saluhallar för den matglade och ungersk mat är överlag ett av Europas mest underskattade kök (även om jag älskar både bigos och golonka från Polen). Paprikor hänger på tork, mustiga grytor, pannkakor både söta och matiga, persikobrännvin, det österrikiska café och tårtarvet...

2: BÅTTURER på Donau till Donaukröken vid bergen i Visegrad t.ex. eller bara kortare turer runt Budapest.

3: BAD finns det flera stycken. Själva provade vi Gellertbadet och var nöjda med både bad och massage.

Bergamo har jag aldrig varit i och det är säkert jättefint men kanske som någon sade lite "smalare" för en grupp.
21 juni 2010 22:42
Tack för alla tips! Mina arbetskamrater verkar ha fallit för Bergamo ändå så det kanske blir det. Själv kommer jag definitivt att åka till Budapest om inte allt för länge. Blev jättesugen:-). Tror nog att jag vill ha lite fler dagar då förstås...

Just nu packar jag dock väskan för avfärd till Istanbul under morgondagen. Härligt!