Bästa Restauranger och Matupplevelser

5 sep. 2017 11:53
Visningar: 53
För några år sedan gjorde jag en lista med de bästa restaurangerna jag varit på. En hel del vatten har ju passerat under bron - så lite har förändrats.

Dessutom är det ju en skillnad på bästa restauranger och de bästa upplevelserna.

I mina ögon har de bästa restaurangerna fantastisk service och mat, men de bästa upplevelserna kan vara något helt annat.

Bästa restauranger:
1) Esperanto, Sthlm - Fantastiska 16 rätter och tillhörande vin. Servicen spot on. Sayan Isaksson har lyckats.
2) Becasse, Sydney - Saligen insomnat, men å så bra på alla nivåer. Justin North var en stjärna.
3) La Fontaine, Hayman Island - Lätt gammaldags take på frans mat, men fantastisk mat och fantastisk vinkällare.
4) Bar Nombre, Sthlm - Riktigt bra spansk-svensk crossover och laid back, men bra, service.
5) Oaxen Slip, Sthlm - Michelinkrogens mer avslappnade syskon. Avsluta med Granbarksost från Jürss med Lindblomssirap och en tokajer. Daaaamn...
6) La Reggia degli Etruschi, Florens - Fantastisk restaurang på kullarna ovanför Florens.

Upplevelser:
1) En bake med flygfisk och chilisås kl 3 på morgon på Sunday School i Bucco på Tobago. Perfekt fyllekäk!
2) Rumpstek på Meat & Wine Co, Sydney - Never fails you!
3) Middag på en gammal hacienda - fd kaffeplantage - på el Boquerons (vulkanen San Salvador är byggd på och längs med) sluttning. Fantastisk utsikt, maten bra och allt kaffe odlas, plockas, rostas och bryggs på plats.
4) La Esquinita de Luz & Cia är en liten tapasbar i Marbella som VERKLIGEN gör sina tapas själv. Långt från turist-tapas.