Badort nära Bangkok

31 jan. 2010 15:54
Visningar: 12168
Har fått i uppdrag att hitta något trevligt ställe i Thailand där vi kan vara några veckor 2011. Vi har varit i Phuket, Hua Hin, Koh Samui och Ao Nang. Utav dessa ställen tyckte jag bäst om Ao Nang, men nu vill vi se något nytt. Det borde finnas fina badorter inte så långt från Bangkok. Är det någon som har något tips? Jag älskar att simma och vill ha en sandstrand. Gärna hotell med strandläge. Sedan bör det finnas restauranger, affärer m.m på promenadavstånd. Behöver inget "håll-i-gång", men absolut inget tomt och tyst ställe på kvällen.
Har ni tips på andra bra ställen, så tar jag tacksamt emot dessa. Om det är en ö, så bör den ha flygplats, då jag inte gillar att åka båt.
22 feb. 2010 19:09
Koh Samet är ju den närmaste ön från Bangkok sett. Lite kul är det ju när Bangkokborna kommer på sina helgutflykter dit. En mysig trevlig ö med restauranger och barer så det räcker till och flera fina stränder. Har själv varit där 2 gånger och kan tänka mig att åka dit nån gång mer.
22 feb. 2010 19:11
Oops, såg inte att du inte gillar båtåkning. Resan till koh Samet går iofs snabbt, med en speedboat ca 20 min och ungefär det dubbla med färjan om jag minns rätt.
23 feb. 2010 12:08
Söder om Bangkok förbi Pattaya ligger Jomtien med flera bra strandremsor. Prisbilden är dessutom lägre än på de västra turistorterna.
Dock synd att du inte kan åka båt för som sas i ett inlägg är Koh Samet ett härligt badställe, dock rätt lugnt.
Östra sidan av Thailand har mycket att finna för oss som vill upptäcka själva.
Kan varmt rekommendera Streifferts Första klass reseguider om Thailand.
Ingemar
Av Bibby
23 feb. 2010 13:58
Håller med Ingemar, Jomtien är ett bra och billigt ställe, finns massa aktiviteter i dess närhet dessutom.
24 feb. 2010 12:05
Håller med föregående inlägg, Jomtien är väl värt ett besök. Här hittar du det mesta. strand (kanske inte väldens bästa men helt ok), bra restauranger, utflykter och shopping till ett mycket bättre pris än på många av de andra turistorterna i Thailand.

Är man lagd åt festar hållet så tar det bara ca 10-15 min till Pattaya och hela dess utbud, och det bästa av allt, det är fasta priser på songthaews (pickup taxi som kostar 10 Baht/pers inom Pattaya och 20 Baht till Jomtien eller Naklua) så man slipper allt tjavs,

Det negativa är de många framfusiga och i en del fall otrevliga ryssarna som håller till där, men i gengäld så har thailändarna här oftast en mer avspänd och naturlig relation till turisterna då många "bofasta" falanger har slagit sig ner i området och då även många svenskar och norrmänn.

En bra länk med lite grundinformation är:
http://www.restipset.nu/sverige/asien/thailand/city/pattaya/01.php

Sidan har även en bra länksida.med ett flertal bra länkar