Aruba vs Jamaica

Av Susabel
16 maj 2018 21:57
Visningar: 1354
Hej!
Jag har varit på Jamaica och älskade det. Nu funderar jag på Aruba i december. Är Aruba lika nice som Jamaica? Blåser det mycket på Aruba?
17 maj 2018 20:56
Jamaica är en mycket större ö till att börja med. Mycket större variation i natur/landskap än Aruba som är ganska platt i sig med högsta punkt 188 m. Har inte varit där själv, men samlingsrecensionerna från alla vänner och bekanta säger; Trevlig ö för sol och bad men inte så mycket annat.
Av Jb
11 juni 2018 14:29 (redigerad)
Jag var på Aruba i november 2016 och det finns inte mycket att se där, förutom excellenta badstränder på västkusten. Ön är mycket liten endast 180km2 eller runt 25 km x 7 km bred. I huvudstaden Oranjestad bor det c:a 30.000 invånare. Det blåser inte så mycket på ön utan snarare lagom fläkt. Det regnar väldigt lite, vilket kan gör att det blir vattenbrist. Kranvattnet är också bra, så det kan man utan problem dricka. Ön är full av ödlor (gröna Leguaner), men de är inte farliga, jag matade dem. Det var som att mata fåglar och de var jävligt nyfikna. Troligen har de inga tänder eftersom de nafsade mej i fingrarna och det kändes inte, de är mycket snälla och vänliga, jag kunde t.o.m. lyfta upp en del av dem, men då brukade de sprattla till. Jag drog dem i svansen också, ha,ha. Sen finns det massor av pelikaner på ön och andra vackra fåglar. Det finns även rosa Flamingos på Aruba. Det bästa är att det finns inga farliga djur. Aruba har högre matkostnader än Sverige och allmänt dyrare, men är man ute efter sol, bad, vit korallsand, vajande palmer, turkosfärgat badvatten, då är det rätt ö. Vi bokade en resa med Ving till Divi Village Golf & Beach resort och fick en 2 rummare på 96m2 för endast 9500:- per person i 2 veckor, vilket var ett riktigt lyckokast, då det normalt kostar 16-17.000 per person. Vi hade 2 st stora Led-TV i rummet, jacuzzi, 2 badrum, 2 duschar, 2 verandor. Det verkade dubbelt av allt, sen fanns tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin, kylskåp, frysskåp, gasspis och stor jävla amerikansk mikrovågsugn. Det bästa var att vår lägenhet delade på en egen pool med 4 andra hus (totalt 8 lägenheter) och som låg 5m utanför vårt hus, men det var sällan folk i poolen. För det mesta var vi bara 2-4 personer runt poolen som dessutom var ganska stor c:a 20m med inbyggd jacuzzi. Jag rekommenderar detta hotell varmt, då det är gratis shuttle bilar som man ringde efter när man ville ned till stranden eller inom hotellområdet. Hela anläggningen var mycket välskött. Oftast gick vi ned till stranden, då det kanske var 400m ned till Divi Beach. Då bodde vi ändå längst upp på området. Vi hade dessutom golfbanan som granne, så ville man spela golf var det inga problem. Rekommenderar även att besöka fjärilsfarmen på ön. Det fanns även en massa andra kul saker att se, som t.ex. Oranjestad som är byggd i holländsk stil med massor av pastellfärgade glada hus. Även extremt välpolerade spårvagnar som gick genom staden och som var gratis. Det var bara att kliva ombord var som helst där den stannade. Sträckan är väl några kilometer lång, men de ska förlänga den så att den i princip går runt hela staden. Aruba är också shoppers paradise, då de flesta fashion butikerna finns där. Aruba är också perfekt att cykla runt, då det i stort sett inte finns några backar att tala om. Folket på ön faktiskt verkligt trevliga och kan spontant börja prata med en. De flesta pratar engelska, men det finns också ett eget inhemskt språk Papiamento, som verkar vara en blandning av allt, sen pratar de nederländska. Personligen anser jag att det är ingen jättehålligång ö, men för sol, bad, stränder och turkosfärgat vatten är den ypperlig. Rekommenderas varmt!