Anslutningsflyg, tid,ansvar

Av My53
13 aug. 2017 21:22
Visningar: 296
Har en fråga om flygbolags ansvar när det gäller om man missar ett anslutningsflyg. Sökt flyg via ethiad airways Got-Seyshellerna med byte Berlin och Abu dabi. I Berlin blir det bara 50 min mellan flygen (som opereras av air Berlin) . Det verkar väldigt snålt. Inte så kul att bli sittande i Berlin men alternativet är att ta ett flyg 4tim innan o då blir det ändå lång väntan. Vad gäller om man missar anslutningen? Ngn som kan ge ett råd?
Av Birgere
13 aug. 2017 22:18
Då får du vänta tills nästa lediga avgång.
Handlar det om övernattning så står flygbolaget för detta plus lite matvouchers
14 aug. 2017 16:49
Man kommer med nästa lediga avgång OM det finns plats på den. Annars får man vänta till ytterligare nästa.
Är det på ditväg missar man ju värdefull tid på sin semester plus att det är en massa strul med att vänta/övernatta.

Vi missade anslutningsflyget i somras på väg hem från Venedig. Första gången det hänt och vi varit tvungna att övernatta.
Skrev om den upplevelsen på min blogg om du vill läsa:
https://4000mil.se/index.php/att-missa-anslutningsflyget/

Air Berlin verkar strula massor nu generellt, så jag hade nog inte valt dem.
Av Hawaii
14 aug. 2017 23:38 (redigerad)
Jag befinner mig ganska ofta i just denna situationen - att vara tvungen att välja mellan en "tight connection" (50-60 minuter) ELLER att ha 3-4 timmar. Jag tar alltid alternativet med 3-4 timmar, och definitivt på utresan där en missad anslutning i princip alltid innebär nattstopp och en missad dag på destinationen.
Ett enkelt sätt att se det - vilket blir surast: att riskera att missa första dagen på destinationsorten ELLER att sitta en extra c:a tre timmar på flygplatsen där man byter plan?