Allt om Dubai som semesterresa

2 aug. 2011 16:59
Visningar: 13292
Är intresserad att höra om Dubai som semester resa. Hur är folket, maten, upplevelser, shopping, hotellen m.m
Funderar att resa över jul och nyår.
Tacksam för all information!
Bibban
5 aug. 2011 10:20
Hej
Jag tycker att den bästa tiden är Jul där. Bra väder. I Dubai man träffar mest folk som jobbar där och lokal invånare är väldigt liten. Ni ska träffa Indianer, Bangladesh, Filippinerna och andra folk. I allmänt bra folk.
Mat är en upplevelse i Dubai men bra, ni kan äta mat från väldigt olika land och kultur men de tre ledande mat är Arabisk (Arab Emirat mat och Libanes mat), persisk och Indiska.
Det finns massa bra shopping center i Dubai och de mest kända är Emirat mall som man behöver minst två hell dag for att se hela mall och Dubai mall. Det finns många andra mall där.
Ingen problem med språk nästa 90% kan Engelska. Dubai är väldigt tryggt och säker stad under dag och nat.
Dubai har flera av de bästa hotell i hela världen. Ni kan hitta massa bra hotell i Dubai men jag rekommendera hotell i Jumeira och Shikh Zayed road till er som åker ditt for första gången annars finns många olika ställe och som jag sa allt är säker men olika kvalité nivå.
Hör av er om ni behövs mer info, varmt välkommen
6 aug. 2011 10:42
Tack för ditt svar det gav oss svar på mycket!
Jag återkommer säkert.
Bibban
Av Zahide
6 aug. 2011 20:43
Om priset inte är avgörande så är ju ett strandhotell att rekommendera. De flesta strandhotell har egen strand och bra service inne på området men som sagt så kan de ha väldigt höga priser, speciellt vid jul och nyår.

Jag skulle rekommendera ett hotell inne i stan, alltså i Deira eller så vid Deira Creek.
Bor man utanför stan är risken stor att man hamnar på ett ställe där det saknas service.
I Dubai Marina såg jag några uteserveringar men där finns i övrigt inget att göra, dessutom ligger det väldigt långt borta.

Sheikh Zayed Road har många fina hotell, men inget annat att erbjuda heller.
Av Visial
6 aug. 2011 23:07
Dubai är Mellanösterns pärla - älskar staden! Mat och shopping finns precis hur mycket som helst, och hotell finns i all möjliga klasser och priser (rekommenderar att ni tar ett med pool om ni inte tar ett vid stranden).

Bästa tiden är helt klart okt/nov samt mars/april, för under sommaren är det väl varmt och under jul nyår är det visserligen gott, men inte så gott som det är under höst och vår :)

Har en hel del foton på min sida, var där senast nu i maj =)
7 aug. 2011 13:21
Dubai staden delas till två del: Deira och Bär-Dubai.
Deira är den äldre delen och behålla Suq (bazar) och Guld suq och massa andra.
Bär-Dubai är nästan helt ny bygt Shikh Zayed road och Jumaira road och beach, Emirat och Dubai mall ligger i Bär-Dubai. Dubai marina också finns där.

Jag rekommendera Deira eftersom den mesta är i den delen och med taxi ni kan nå allt i bara flera minuter.
7 aug. 2011 17:32
Vi ska bo i Bur Dubai. Hur är det?
Av Visial
7 aug. 2011 20:13
Dubai Mall ligger inte alls i Bur Dubai utan längre ner i Jumeirahområdet, bredvid Burj Khalifa.
Men Bur Dubai ligger centralt, eller ja - lite svårt att säga var själva centrum i Dubai faktiskt är (beror på vad man är ute efter).
När jag var där i maj bodde vi nära en metrostation, och det var riktigt smidigt. Den nya gröna linjen öppnar i september, och med den blir det ännu bättre, eftersom den täcker in fler delar av mittersta Dubai.
7 aug. 2011 20:30
Hej
Mellan Bur Dubai och deira ligger Al-garhoud bridge som kommer sen Shikh Zayed road, Dubai mall ligger i första avfart.
Al-Shandagha tunnel också koppla Deira och Bur Dubai (Jumeira).
Bur Dubai mest är ny byggt och som jag sa det är helt ok.
Jag arbetade två år i Dubai då jag känner Dubai väldigt bra.
Glömma inte att besöka Atlantis hotel.