Åksjuka

Av Annical
29 juli 2011 10:46
Visningar: 15733
Jag har jättelätt att bli åksjuk och tänkte höra med er om tips hur ni som befinner er "i samma båt" gör för att lindra åksjukan? Det är ju aldrig roligt att sitta och vara åksjuk på resan!

Jag har testat postafen som finns på apoteket men upplever att jag blir jättetrött i ca. 24 timmar. Det är alltså inte värt att ta en sådan tablett ifall man ska åka bara en timme eller så. Har ni några andra tips som man kan testa?
29 juli 2011 11:18
Samma sak här, blir lätt åksjuk... har testat tuggummi mot åksjuka - Calma (finns på apotek), de ska hjälpa i ca 3-6 timmar enl. förpackningen och har fungerat bra för mig. Blir inte trött av dem vilket är en klar fördel.
29 juli 2011 12:57
Hej, min dotter blir fruktansvärt flygsjuk och vi har testat alla medel i Sverige inkl. receptbelagda Lergigan. Det enda som hjälpt mot illamåendet är Lergigan men då vart hon ju galet trött istället och tyckte att det var lika obehagligt . Hon vart ju nästan som drogad på det och var knappt kontaktbar; mycket obehagligt.

Inför årets semester "dammsög" jag nätet efter lösningar och hittade ett medel som hette Marzine som skulle vara jättebra men utan uttalad trötthet. Naturligtvis fanns det inte i Sverige men det finns receptfritt i bl.a. Danmark så jag köpte på nätet därifrån. Tro det eller ej men i år var första gången på åratal som hon kunde flyga utan att kräkas o må illa men inte heller vara helt utslagen av trötthet. Hela familjen är jättelycklig över att äntligen funnit något som fungerar.
29 juli 2011 14:53
Hej!

Vet inte om du blir åksjuk av bil, buss (bil och buss borde bero på samma sak :)),båt eller flyg?

Blir också åksjuk ibland, framförallt när jag åker buss, beror nog dels på om det är krokiga vägar eller ej men även på luften i bussen.

I alla fall så när jag var i Asien i sommras så testade jag at använda mig av både postafen men hade även med mig ett par armband som jag använde lite då och då. De fungerade bra enligt mig, dock vet ajg inte hur de fungerar om man är riktigt åksjuk.

Står mer om åksjuka i denna forumtråd: http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/tips-aksjuka-2454

Mer om armbanden på denna länk: http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=213755

Åksjuka på flyg antar jag kan bero på att man är nervös också. Gillar flygplan men är inte så förtjust i att flyga och brukar må illa innan start men aldrig under själva flygningen.
Av Annical
31 juli 2011 18:23
Jag blir främst åksjuk i bil och buss och det är riktigt jobbigt! Inte så att jag spyr (än iallafall) men har upplevt att min åksjuka blivit värre och värre den senaste tiden.

Jag blev också så gott som drogad av postafen. Min kompis fick hjälpa mig in i flygplanet eftersom kroppen knappt ville lyda och jag somnade så fort jag satt mig ned (annars sker det ALDRIG att jag somnar på flyg eftersom jag är flygrädd).

Men ska kolla upp det som har rekomenderats här så hoppas vi att det finns något som passar! Tack! :-D
2 aug. 2011 22:03
Jag är också åksjuk och har fått Lergigan Comp utskriven av min läkare. Man blir inte trött av den.
Har även hört att ingefära ska vara bra att tugga på. På apoteken kan man även köpa armband som ska trycka på en punkt som motverkar åksjuka-har inte testat detta.
Av Asok
2 aug. 2011 22:42
Har kompisar som har använt sig av speciella armband och de har funkat bra.
4 aug. 2011 17:03
När vi åkte till Antarktis för några år sedan tog vi sjösjuke-tabletter som en läkare hade skrivit ut. Om du kollar med din läkare kan han/hon säkert hitta tabletter som passar dig (och som inte gör dig trött).

Några andra på fartyget provade armband (köpta på apoteket, tror jag) och de fungerade lika bra som tabletterna för dem. Men det är nog personligt vad som funkar. Några på resan hade med sig både tabletter och armband...

Och visst fick tabletterna/armbanden göra sitt jobb, som mest hade vi ca 8 meter höga vågor...

Lär mer om vår resa till Antarktis på http://andersochmaggansresor.wordpress.com/2010/06/03/antarktis-falklandsoarna-och-sydgeorgien/