Åker ensam till El Gouna

Av Monca
25 dec. 2009 12:37
Visningar: 1552
Tänkte åka till El Gouna den 7 januari och stanna en vecka. Har varit i Sharm el Sheikh förra året, vilket var rätt trevligt men jag har fått för
mig att El Gouna är bättre om man åker ensam? Man kanske får vara ifred där lite mer från påstridiga egyptsier..? Och slippa hotellpersonal
som stöter på en stup i kvarten... Jaja jag vet, ensam tjej som reser...men väldigt obehagligt då man faktiskt är ensam.

Har inte bestämt om jag skall välja Hotel Arena Inn eller Dawar El Omda. Kan någon rekommendera något av dessa?
Några andra tips på vad man kan göra på plats?

Tack! :-)
25 dec. 2009 15:17 (redigerad)
Hade inget tips att komma med bara en reflektion, måste vara skitdrygt med resmål där man inte kan få vara ifred ens för hotellpersonalen om man är kvinna, helt sjukt egentligen skulle helt klart få spunk om det vore så för mig som man.
bosse.
26 dec. 2009 10:09
Om man vill undvika överflödig uppvaktning från alla håll och kanter finns det överlevnadsstrategier som jag tar till i krislägen.
Låtsas stum och döv.
Säg inte - när "stum-bubblan" spruckit - att du är från Sverige utan ta ett fattigt och eländigt land, typ Bosnien. Hur lätt är det att utnyttja en sån?
Trots att jag är brunett får jag inte vara ifred, så då är de väl ute efter något annat *klirr, klirr'* skulle jag ändå råda dig att färga håret mörkt. Blondiner har rykte om sig att vara korkade och lättlurade och bara det gör er till tacksamma offer.

De hotell du frågar om kan jag inte svara dig på.

Våga ändå säga till guiden när något obehagligt händer.
En i hotellreceptionen kom tre på natten till mitt rum, för det var "en läcka i rummet ovanpå". Han hade sett mig komma hem precis innan. Det var jävligt obehagligt när han stirrade på mina trosor på golvet i badrummet som jag just hade glidit ur.
På avresedagen pratade jag med guiden och hoppas de har sparkat bocken. Detta var i Hurghada.
Av Elgona
26 dec. 2009 13:36
el gouna ett bra val,lugnare än övriga resmål i egypt,men visst, du kan råka ut för påstridiga egyptier där också.
ha en låg profil,tänk på klädsel o lös problem som uppstår med ett leende..
lycka till
Av Charina
26 dec. 2009 14:53
Skulle aldrig åka dit!! Men OM utifall att jag gjorde det ändå, då skulle jag använda shal för att smälta in... De beter sig nog inte så svinigt mot sina egna (?) kvinns..
Av Monca
26 dec. 2009 19:53
Ja, jag kan bara hålla med...det är sjukt att man som ensam kvinna inte kan bli respekterad och att hotellpersonalen stöter på en är INTE ok. När jag bodde i Sharm el Sheikh så var det en av hotellvakterna som var på mig HELA tiden. Jag bad han till slut att dra åt helvete, men det hjälpte bara en dag. Till slut sa jag att jag var lesbisk. Det hjälpte.

Jag har faktiskt mörkt hår numera men vet inte om det skulle hjälpa... Jag är en tuff tjej, annars skulle jag inte åka ensam. =) Men jag hoppas, hoppas att jag blir lämnad ifred i El Gouna. Har hört att det är mycket lugnare där, och att befolkningen inte får locka in turisterna i butikerna och restaurangerna.

Är det någon annan som har varit i El Gouna och kan rekommendera något hotell där? Hade gärna bott på Sheraton Miramar , men det är dyrt...Har någon åkt till Luxor från El Gouna, eller Hurghada? Vad tar det med buss, ca 4 timmar lr?
26 dec. 2009 23:18
du bör skaffa en boadygard som är tuff och kan deras kultur och hur kan hantera dem

jag kan bli din boadygard om du vill ;)

ha det best och lycka till
Av Elgona
28 dec. 2009 19:45
Citerat från monca:
Ja, jag kan bara hålla med...det är sjukt att man som ensam kvinna inte kan bli respekterad och att hotellpersonalen stöter på en är INTE ok. När jag bodde i Sharm el Sheikh så var det en av hotellvakterna som var på mig HELA tiden. Jag bad han till slut att dra åt helvete, men det hjälpte bara en dag. Till slut sa jag att jag var lesbisk. Det hjälpte.

Jag har faktiskt mörkt hår numera men vet inte om det skulle hjälpa... Jag är en tuff tjej, annars skulle jag inte åka ensam. =) Men jag hoppas, hoppas att jag blir lämnad ifred i El Gouna. Har hört att det är mycket lugnare där, och att befolkningen inte får locka in turisterna i butikerna och restaurangerna.

Är det någon annan som har varit i El Gouna och kan rekommendera något hotell där? Hade gärna bott på Sheraton Miramar , men det är dyrt...Har någon åkt till Luxor från El Gouna, eller Hurghada? Vad tar det med buss, ca 4 timmar lr?
rihanna ,där har jag bott många gånger,inte upplevt några problem alls,,trotts att jag är blondin...
mitt råd till dej är att gå påklätt utanför strandområdet o vid måltider...
Håll en låg profil,le inte åt ngn man,de kan misstolkas,,ha solglasögon.
att åka från el gouna till luxor går lätt o snabbt med el gouna buss,runbt 4 timmar..buss till hurghada runt 30 minuter,de går bussar hela dagen till sent på kvällen..
Slå dej inte i samspråk med män på denna buss,då kan de bli riktigt jobbigt..när du kommer till hurghada då får du hålla i hatten o dej själv o pengarna...
det är ett land där man lätt kan bli lurad om man inte ser upp.
lycka till
Av Monca
31 dec. 2009 12:19
Citerat från allaaddin:
du bör skaffa en boadygard som är tuff och kan deras kultur och hur kan hantera dem

jag kan bli din boadygard om du vill ;)

ha det best och lycka till
Hahaha, tack allaaddin för erbjudandet! Kanske kan kalla in dig om det blir för jobbigt där! =)

Jag har nu bokat in mig två veckor på Dawar El Omda som verkar riktigt bra. Tack för alla bra tips jag fått!
Eftersom jag lovat mig själv att aldrig mer åka buss så länge (Sharm-Kairo...) så flyger jag hellre till Luxor. Det borde väl vara möjligt att göra från Hurghada? Någon som har något humm om vad det skulle kosta? Undrar just om Apollo har någon utflykt dit med flyg... Finns det någon lokal resebyrå som rekommenderas?

Gott Nytt År allihop!!
19 nov. 2011 18:17
Om du vindsurfar edyl är el gouna ett paradis för kite-surfing. Båtutflykter är det gott om, dykning vet jag ej, men måste ju givetvis finnas i röda havet där, såg dock ej några dykare vid de tillfällen jag varit där.