Abu Dhabi - vart ska man bo för att bo gångavstånd till shopping och mat?

13 nov. 2017 18:05
Visningar: 840
Hej! Försöker få en bild över hur Abu Dhabi är uppbyggt - vart ska man bo ? Vill inte hamna mitt i bank kvarteret kanske utan söker lite restauranger och en walking-street med lite affärer... Finns detta i staden eller är allt bara stort, långa avstånd och varuhus?
Hotell vi har tittat på är i två olika ändor av staden: vill gärna ha tips påvilket håll jag bör söka mig ut, som jag skrev så vill vi ha närhet alltså gå avstånd till lite liv och rörelse - inte behöva ta taxi från hotellet.

Alternativ 1: Hilton Capital Grand Abu Dhabi - känns som de ligger "off"?
alt 2: Le Meridien Abu Dhabi - MIN FAVORIT än så länge..
alt 3 Sheraton Abu Dhabi Hotel & Resort


undrar de samma om Dubai stad? Vi har ingen lyx budget men vill inte bo risigt.. Någon sa att man kanske inte skulle bo i bur dubai då det var lite slitet utan att man kunde göra en dagstur in till dubai istället?
Av Sierra
13 nov. 2017 23:07
Jag sätter mina 50 cent på Le Meridien som är ett mysigt hotell med många restauranger, egen pool och beach. Det ligger drygt 300 m från Abu Dhabi Mall där du har shopping så det räcker.

Jag har bott på Le Meridien drygt två månader 2006-2007 och hotellet är inget höghus utan är riktigt trevligt med speciellt den italienska restaurangen Pappagallo i trädgården.

Över huvud taget gillar jag Abu Dhabi bättre än Dubai där jag också varit. Det är mer "lagom" där...
By the way, taxi är mycket billigt.

https://www.reseguiden.se/bilder/album/abu-dhabi-2006-444
https://www.reseguiden.se/bilder/album/abu-dhabi-2007-445
17 nov. 2017 23:25
Tack för ditt svar! Du har hjälpt mig mycket i mina resor! :)

Det hotellet är min favorit än så länge. . Dock ligger det ju "in mot viken" om man jämför med sheraton. Jag funderar på hur standen är där? Får uppfattningen av att det inte är dom thailändska vita sandstränderna här ? Ser mer ut som grovkornig.. hur är städerna ovanför dubai? Bur dubai verkar påminna en del om Egypten tycker jag när jag ser på bilder ? Utbudet av hotell runt 1000 lappen med pool och frukost är ju inte jättemånga tyvärr i landet.. men vart bör man välja boendet för 5 Nätter i dubai stad då tycker du? Samma krav på närhet söker vi.. hatar att hamna "off" eller längs motorväg 😂..
Av Sierra
18 nov. 2017 15:42
Stranden vid Le Meridien är sandstrand, inte grovkornig. Det är inte "vita" sandstränder där.

Hur det är med städer norr om Dubai vet jag inte och då jag i princip haft over night stop i Dubai de gånger jag varit där kan jag inte ge dig råd om hotell enligt dina önskemål.
23 nov. 2017 08:37
Grand Midwest Tower Hotel and Apartments är ett boende jag tittar på. det verkar ha fått hyfsat bra omdömen och de ligger nära metro/bus står det . men jag hade egentligen tänkt bo i deira el bur dubai - eftersom de är mer i min budget - men så hittade jag detta. Min fråga är : Finns det ett centrum här "nere på kartan" eller är de mest stora vägar och privata stränder? Hamnar jag för "off" om jag bor på detta hotell? Finns det någon strandpromenad eller shopping gata längs med stranden.. Tips Råd :)

Läste oxå om ett hotell i Deira att de låg nära flodbåten? Går de båtar över till Bur dubai?
Vilken sida bokar man bäst biljetter till Burj Khalifa ? Hört att man måste boka i förväg?

Mvh =)
23 nov. 2017 22:55
God Kväll =) Khalidiya Palace Rayhaan by Rotana - Hur ligger detta hotell? Ligger ju väldgt långt bort från de andra hotell , men om du har möjlighet (medans de är black friday) att kika på dess läge åt mig ? kan man förvänta sig att det finns något supermarket i närheten eller är man helt låst till udden?
Av Sierra
24 nov. 2017 19:29 (redigerad)
Khalidiya Palace Rayhaan by Rotana ligger längre från centrum än Le Meridien Abu Dhabi. Dock har du stans största Mall (Marina Mall) 2,5 km promenad bort. Där ligger även IKEA om du skulle bli sugen på köttbullar :-)
19 dec. 2017 11:05
Hej! Nu har jag en julklappsfråga :D funderar på att köpa en Abu Dhabi: Chevrolet Camaro Drag Driving Experience" till sambon.. MEN.. Full driver licens står det.. Måste han ha internationellt körkort då?? Eller räcker det med det svenska?
Hoppas du kan "gissa" dig till ett svar iaf.. körningen är bana.