6 månaders giltighets tid för pass, hjälp!

Av Abbee
19 sep. 2013 09:01
Visningar: 2832
Är i Australien för tillfället och ska boka en resa hem runt den 29 Oktober. Problemet är att mitt pass tar slut den första Apri, vilket blir runt 5 månader baral! För att ta mig hem måste jag alltså mellanlanda i ett land som kommer vara Malaysia, Indonesien, Thailand, Kina och antagligen något arab-land också. Alla dessa länder har ett krav på att passet måste vara giltigt 6 månader efter man lämnat landet... Att skaffa ett nytt pass i Australien är en massa strul och fungerar inte med mitt jobb som jag har här. Några tips och råd?
19 sep. 2013 15:26
Passet behöver inte vara giltigt 6 månader för att komma in i Thailand.
När det gäller de andra länderna är det bara om du ska stanna i landet. Är du bara i transit i Malaysia, Indonesien eller Kina går det bra med mindre än 6 månader.
Av Marilcj
19 sep. 2013 16:47
Citerat från Marie78:
Passet behöver inte vara giltigt 6 månader för att komma in i Thailand.
När det gäller de andra länderna är det bara om du ska stanna i landet. Är du bara i transit i Malaysia, Indonesien eller Kina går det bra med mindre än 6 månader.
6 månadersregeln har du på pass i Thailand, måste vara 6 månader kvar på passet vid utresa, men frågan är om det gäller om du bara mellanlandar.

Kolla med ambassaden vad de säger, du får du ju korrekta besked
19 sep. 2013 19:31
Lita på vad Marie78 skriver, hon vet vad hon pratar om.

//Ellis
Av Marilcj
20 sep. 2013 07:52
Du mellanlandar ju bara, du ska ju aldrig in i landet!
Räkna dock med att det är fult ös på en så kort mellanlandning i Doha, du bussas in från planet till terminalen, vilket tar ca 20 min, sen ska du igenom en kontroll direkt för att ta dig vidare till nästa plan o det är buss från terminalen ut till planen till Europa som gäller oxå, man hinner men ingen köa till toan eller likn 😉
Av Abbee
20 sep. 2013 13:19
Ja man tycker ju inte det borde vara några problem när man mellanlandar bara, men när jag snackade med Air Asia här i Australien så sa dom att jag måste ha 6 månaders giltighet på passet annars så skulle jag inte ens få komma på planet till Kuala Lumpur! Så för att va på säkra sidan bokade jag med Qatar som sa att 3 månader giltighet räckte när man flög med dem!
Av Marilcj
20 sep. 2013 15:19
Citerat från Abbee:
Ja man tycker ju inte det borde vara några problem när man mellanlandar bara, men när jag snackade med Air Asia här i Australien så sa dom att jag måste ha 6 månaders giltighet på passet annars så skulle jag inte ens få komma på planet till Kuala Lumpur! Så för att va på säkra sidan bokade jag med Qatar som sa att 3 månader giltighet räckte när man flög med dem!
Det är ju flygbolagen som sätter de kraven i de fallen....Australien i sig har inte kravet att passet ska gälla 6 månader efter avresan, de är bara rekomendation, medans Asiatiska länder oftast har det rent generellt men att det gäller inte mellanlandningar där du ej passerar tullen, så länge man är "innanför tullarna" är man ju på neutral mark så att säga, så det gäller ha koll på vem man flyger med!

Ha en trevlig hemfärd
2 jan. 2018 03:37
Hej! Hur gick det för dig? Jag sitter i samma sits och undrar om det gick bra eller dåligt.
2 jan. 2018 11:51 (redigerad)
Citerat från Elviiss3:
Hej! Hur gick det för dig? Jag sitter i samma sits och undrar om det gick bra eller dåligt.
Vilken sits sitter du i exakt? Trådskaparen har inte varit aktiv här på 4 år.