4 veckor i Guatemala-Belize-Mexico

Av Saklie
2 jan. 2023 17:15
Visningar: 151
Hej!
Jag och min sambo planerar en resa till Centralamerika och just nu lutar det åt att det blir en resa i februari i fyra veckor som startar i Guatemala city. Därefter tar vi oss norrut och reser igenom Belize och Mexico (östra sidan av Yucatanhalvön) för att till sist resa hem från Cancun.
Vi tycker om kultur, historia, natur, sol och bad samt enklare vandringar. Inte längre lika sugen på backpackerställen med fulla människor..
Det finns en lös plan om ca 10 dagar i varje land.

Har några funderingar som jag gärna vill få hjälp med.
Resrutten Guatemala-Belize-Mexico är inte spikad, skulle ni istället välja ett annat land eller resrutt?

Mexico lockar minst av dessa länder, vad rekommenderar ni för städer/ upplevelser mellan Belize och Cancun? Inte för turistiga eller dyra.

I Guatemala planerar vi Antigua, Lake Atitlan, Flores och Tikal. Känner att jag vill ha något mer mellan Atitlan och Flores då avståendet däremellan är stort. Är Semuc Champey värt omvägen?

Vi vill i Guatemala gärna hika upp samt komma nära en vulkan, vilken tur och i vilken stad rekommenderas?

Tack på förhand / Charlie och Evelina
Av Jonas73
3 jan. 2023 19:12
Hej,
Ni planerar en fantastisk resa! Det är en resrutt som funkar bra. Jag reste från/genom Guatemala via Belize till Cancun år 2017. Jag skulle nog rekommendera att lägga lite mer tid i Guatemala. Dels för att det är ett fantastiskt land men också för att allt där tar tid. Vägar och bussar är dåliga. Gott om tid, stort tålamod och kontanter i små valörer är nyckeln till ett bekymmersfritt resande i Guatemala.

Jag gillar Semuc Champey. Har varit där två gånger. Om ni väljer att åka dit passa även på att besöka Grutas de Lanquin och se när fladdermössen lämnar grottorna i skymningen.

Jag kan inte bedöma vilken av vulkanerna som ger bästa upplevelsen. Jag har bara varit på Pacaya år 2009. Jag tyckte det var en häftig upplevelse att kunna komma så nära den glödande lavan. Jag har för mig att Pacaya är den vulkan som är enklast att besöka från Antigua. När ni är i Antigua passa även på att besöka torsdags- eller söndagsmarknaden i Chichicastenango som en dagsutflykt.

Om ni reser in i Belize via San Ignacio kan jag rekommendera ett besök vid Mayaruinen Xunantunich som ligger nära gränsen till Guatemala. Växla eventuella kvarvarande Quetzales hos svartväxlarna vid gränsen. De är i princip omöjliga att växla i resten av Belize.

När det gäller Mexico kan jag rekommendera att stanna ett par dagar i Tulum.

Trevlig resa!
/Jonas
Av Keja
3 jan. 2023 23:47
Kul resa ni ska göra. Kan säga hur jag åkte för en massa år sen.
Kom in till Guatemala från Copan i Honduras, i en minibuss som gick till Antiqua, vidare till Lake Atitlan (där jag borde spenderat mer tid). Buss sen till Guatemala City - bussbyte mot Coban - buss till Flores - buss till Rio Dulce - båt till Livingston - båt till Puerto Barrios - delad taxi till Honduras gräns - buss till San Pedro Sula - buss till La Ceiba - båt till Roatan - flyg via La Ceiba, San Pedro Sula till Belize City - planbyte till Caye Caulker - båt till Ambergis Caye - båt till fastlandet - taxi till Mexicos gräns - gick till Chetumai - buss Palengue - buss till San Christobal - taxi till ett par sjöar med olika färg på vattnet - tillbaka till Palengue - buss Merida - buss Chitzen itza - buss Cancun - båt Isla Mujeres.
4 jan. 2023 14:29
Får slå ett slag för vulkanen Acatenango utanför Antigua. var där 2017
Med sin närhet till den aktiva vulkanen Fuego fick jag se x antal eruptioner med aska som sprutas upp, mäktig upplevelse.
Dag 1 vandring till basecamp med fin utsikt mot Fuego, dag 2 startar mitt i natten mot toppen för att se en magisk soluppgång och även Fuegos utbrott. glöm ej pannlampa, vilket underlättar turen i mörkret
Av Saklie
5 jan. 2023 20:12
Citerat från Jonas73:
Hej,
Ni planerar en fantastisk resa! Det är en resrutt som funkar bra. Jag reste från/genom Guatemala via Belize till Cancun år 2017. Jag skulle nog rekommendera att lägga lite mer tid i Guatemala. Dels för att det är ett fantastiskt land men också för att allt där tar tid. Vägar och bussar är dåliga. Gott om tid, stort tålamod och kontanter i små valörer är nyckeln till ett bekymmersfritt resande i Guatemala.

Jag gillar Semuc Champey. Har varit där två gånger. Om ni väljer att åka dit passa även på att besöka Grutas de Lanquin och se när fladdermössen lämnar grottorna i skymningen.

Jag kan inte bedöma vilken av vulkanerna som ger bästa upplevelsen. Jag har bara varit på Pacaya år 2009. Jag tyckte det var en häftig upplevelse att kunna komma så nära den glödande lavan. Jag har för mig att Pacaya är den vulkan som är enklast att besöka från Antigua. När ni är i Antigua passa även på att besöka torsdags- eller söndagsmarknaden i Chichicastenango som en dagsutflykt.

Om ni reser in i Belize via San Ignacio kan jag rekommendera ett besök vid Mayaruinen Xunantunich som ligger nära gränsen till Guatemala. Växla eventuella kvarvarande Quetzales hos svartväxlarna vid gränsen. De är i princip omöjliga att växla i resten av Belize.

När det gäller Mexico kan jag rekommendera att stanna ett par dagar i Tulum.

Trevlig resa!
/Jonas
Tack för svaret Jonas!

Tog du dig med buss hela vägen till Belize? Jag har förstått att det finns bussförbindelser till bland annat Flores men att man då behöver ta sig till antingen Antigua eller Guatemala city? Tänker att flyg kan vara ett alternativ, mest för att spara tid, nattbuss är iof också ett alternativ..

Stämmer det att det går nästan en hel dag för att ta sig till Semuc Champey?

Bra tips med vulkanen där! Är intresserad av att komma nära en vulkan, aldrig upplevt något liknande. Skulle vara häftigt att se lite lava också.
Av Saklie
5 jan. 2023 20:21
Citerat från Keja:
Kul resa ni ska göra. Kan säga hur jag åkte för en massa år sen.
Kom in till Guatemala från Copan i Honduras, i en minibuss som gick till Antiqua, vidare till Lake Atitlan (där jag borde spenderat mer tid). Buss sen till Guatemala City - bussbyte mot Coban - buss till Flores - buss till Rio Dulce - båt till Livingston - båt till Puerto Barrios - delad taxi till Honduras gräns - buss till San Pedro Sula - buss till La Ceiba - båt till Roatan - flyg via La Ceiba, San Pedro Sula till Belize City - planbyte till Caye Caulker - båt till Ambergis Caye - båt till fastlandet - taxi till Mexicos gräns - gick till Chetumai - buss Palengue - buss till San Christobal - taxi till ett par sjöar med olika färg på vattnet - tillbaka till Palengue - buss Merida - buss Chitzen itza - buss Cancun - båt Isla Mujeres.
Du det var ingen dålig resa du gjorde!
Hur länge stannade du vid Lake Atitlan? Hur upplevde du Rio Dulce och hur länge stannade du där?
Av Saklie
5 jan. 2023 20:23
Citerat från Brian123:
Får slå ett slag för vulkanen Acatenango utanför Antigua. var där 2017
Med sin närhet till den aktiva vulkanen Fuego fick jag se x antal eruptioner med aska som sprutas upp, mäktig upplevelse.
Dag 1 vandring till basecamp med fin utsikt mot Fuego, dag 2 startar mitt i natten mot toppen för att se en magisk soluppgång och även Fuegos utbrott. glöm ej pannlampa, vilket underlättar turen i mörkret
Låter som en häftig upplevelse! Ska kolla mer om detta!
Av Jonas73
6 jan. 2023 16:32 (redigerad)
Jag åkte båt mellan Puerto Barrios i Guatemala och Punta Gorda i Belize. Fortsatte sedan nästa morgon med lokalbuss från Punta Gorda till Belize City via Belmopan.

Det verkar som båtarna kommit igång igen efter pandemin. Requenas Charter Service har en avgång må - fre 14:00 och. Transporter el Chato verkar ha en avgång 10:30. Det finns även avgångar via Lanquin.

Om ni befinner er i Flores verkar Travel Mundo Maya ha en turistshuttle 09:00 till Belize City. Om ni inte får tag på en direkt shuttle eller buss till Belize City kan ni alltid ta en colectivo eller buss till Melchor de Menos och gå över gränsen till Belize. Vid gränsen i Belize finns colectivos till San Ignacio varifrån det går lokalbussar till Belize City via Belmopan. Jag har åkt med colectivo från gränsen till San Ignacio när jag var där för att växla quetzales.

Det stämmer att snabbaste snabbaste sättet att ta sig från Antigua till Semuc Champey är en turistshuttle till Lanquin som tar 7-9 timmar och sedan en guidad dagsutflykt till Semuc Champey från Lanquin nästa dag.

Om ni tycker att Semuc Champey ligger för avsides och är för tidskrävande är ett alternativ att i stället åka till Livingston och göra en guidad dagsutflykt till Los Siete Altares som som också är naturliga pooler med vattenfall, men i mindre skala.

Livingston når ni med båt från Rio Dulce på vägen mellan Guatemala City och Flores. Livingston har även en sandstrand och är den enda delen av Guatemala som har en karibisk befolkning och kultur.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Keja
7 jan. 2023 00:02 (redigerad)
Citerat från Saklie:
Citerat från Keja:
Kul resa ni ska göra. Kan säga hur jag åkte för en massa år sen.
Kom in till Guatemala från Copan i Honduras, i en minibuss som gick till Antiqua, vidare till Lake Atitlan (där jag borde spenderat mer tid). Buss sen till Guatemala City - bussbyte mot Coban - buss till Flores - buss till Rio Dulce - båt till Livingston - båt till Puerto Barrios - delad taxi till Honduras gräns - buss till San Pedro Sula - buss till La Ceiba - båt till Roatan - flyg via La Ceiba, San Pedro Sula till Belize City - planbyte till Caye Caulker - båt till Ambergis Caye - båt till fastlandet - taxi till Mexicos gräns - gick till Chetumai - buss Palengue - buss till San Christobal - taxi till ett par sjöar med olika färg på vattnet - tillbaka till Palengue - buss Merida - buss Chitzen itza - buss Cancun - båt Isla Mujeres.
Du det var ingen dålig resa du gjorde!
Hur länge stannade du vid Lake Atitlan? Hur upplevde du Rio Dulce och hur länge stannade du där?
Har för mig att det var fyra dagar. Besökte dock tre städer, förutom Panajachel som jag bodde i. Borde spenderat minst en vecka fördelat på de olika städerna. Ösregn hade gjort att vägen och en av byarna fått stora skador.
I Rio Dulche böt jag från buss till båt och kan inte säga något om såvida du inte menar själva flodturen ner till Livingston. Båten var större än väntat, vacker resa men inget märkvärdigt.