Stöd Ukraina

Hakanmags blogg

Onsdag 7 April 2010 - Zanzibar

Zanzibar City

Idag vaknade vi i Zanzibar city. Vet inte om jag kan rekomendera Tembo hotell direkt. Vi hade en säng som var ett jingelverk. Hängde knappt ihop samt jag tycker hela hotellet har gjort sitt. Visst fanns det pool och personalen var trevlig men 120$ är lite för mycket för den standarden. Kan i stället exempelvis rekomendera Afrikan House. Några vi träffade gav 50$ natten där och väldigt fint tyckte de. Var där och kollade och de har stans bästa solnedgång från terassen. Vi var föresten och åt på Silk Route Restaurant igår. God Indisk mat till en trevlig atmosfär. Idag har vi ätit lunch på ett ställe som heter Mounsune. Väldigt välsmakande och mycket god inhemsk mat. Kommer att göra en liten sammanställning sen på kostnaderna och jag kan ju förvarna att priserna är som i Sverige. Relativt dyrt alltså. Har idag oxå träffat Zanzibars otrevligaste person. En efterhängsen skit som inte gav sig då jag snällt och vänligt förklarade att jag inte ville köpa hans skiva med afrikansk musik. Hängde efter oss in på ett Cafe, Livingstone, och bara tjötade. Till slut blev jag arg och sa till på skarpen. Då gick han ut och stog utanför och pratade skit till sina landsmän och sa att vi var rasister. Stämningen blev faktiskt lite olustig så vi gick snabbt in på vårt hotell, det låg vägg i vägg, och satt där och tog en öl i någon timme tills det lugnat ner sig. Vi förstog egentligen inget av vad som hände. Tror han va påtänd faktiskt. Ni kan ju tänka er själva när ni har gått 100 meter i Zanzibar city så har ni blivit erbjudna att köpa den bästa afrikanska musiken från sjuttielva stycken samt tröjjor, T-shirtar och allsköns bröte. Man blir ju lite lätt trött. Stan tar död på sig själv om de inte ränsar ut alla dessa tröttande gatuförsäljare som inte ger sig utan går på som flugor. Tror inte jag rekomenderar Zanzibar City till någon men Zanzibar är fantastiskt och låt det så förbli.
Nu är det kväll och klockan närmar sig avgång i Nairobi-Kenia. Här är en av våra mellanstaioner på vägen hem. Det ju lite tröttand att sitta och vänta på en flygplats i 30 graders värme. Nästa stopp blir Amsterdam imorgon.
Nä, idag blir det inget dopp så...
Res väl!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Nu är det nära!
6 år sedan
Hemma
9 år sedan
Jimbaran
9 år sedan
Kuta
9 år sedan
Ubud
9 år sedan