Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Måndag 27 Maj 2019 - Ekerö
Resealbum: Mariefred T&R

Weekendutflykt

Våra tre barn har planerat en weekendsegling från Rastaholm/Ekerö till Mariefred med övernattning. Alla i familjen, som består av 14 personer, skall följa med. Ett barnbarn (17 år) uteblir dock. Han har andra planer.
Kollar väderleken flera dagar i förväg - ser lovande ut. Men så får vi föräldrar ett sms på fredagskvällen från en av sönerna. Seglingen inställd! Ska bli storm och regn på söndagen, och vi ska ju hem också!
Maken och jag är färdigpackade och har inväntat den högtidliga seglingen! Vi får åka bil i.st. :-(
Men så....på lördagsmorgonen kommer ett nytt sms. Ändrade planer! Lördagens väderrapport lovar sol och några sekundmeter - perfekt seglarväder. Det blir en kortare tur från Rastaholm till Slandökalv, där vi går iland. Lunchpaus och sedan återfärd, för vidare bilfärd till Mariefred.

Vi delar upp oss på två segelbåtar och snart är vi på väg. De minsta barnbarnen, småflickorna (6,4) är med på samma båt som jag/mormor. En fantastiskt njutbar segling med lite lut. 6-åringen får vara med att hissa segel och att styra den stora båten. Stolta är vi alla, inte minst hon själv.
Den planerade lunchen intar vi på Slandökalv vid två stora träbord med sittbänkar. Grillad korv och entrecôte. Bubbel och vin för ickekaptenerna! Solen bränner i nacken. Toalettbesök och färden går vidare.

Med två bilar anländer vi i regn till Gripsholms Värdshus, där vi ska tillbringa middag och natten. Vi firar dotters födelsedag och söndagsfrukost för MOR!. Mysiga rum. Trots det blir makens och min nattsömn störd. Misshandelsbråk på baren under vårt fönster. Ambulans och två polisbilar rullar in framför entrén. Polisförhör av flertalet med höga röster rakt under oss!! Grr...gäsp!
Söndagens regnväder övertygar oss om att vi valde rätt resväg och alla upplevde vi en underbar familjehelg.
Tack våra barn!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
34 veckor sedan
Meditationsvandring
34 veckor sedan
Min sommarsäng
34 veckor sedan
Kyrkbröllop
34 veckor sedan
Skur efter skur........
34 veckor sedan