Stöd Ukraina

Matschivers blogg

Lördag 5 September 2009 - Budapest

Weekend i Budapest

090904:
Flyg med Wizz air och på transfern från flygplatsen passeras mängder med avslutade byggen och halvfärdiga rivningar. Det märks med andra ord att Ungern har drabbats hårt av Finanskrisen.
Framme vid hotel Benzcúr på Benczúr utca 35 som ligger i diplomatkvarteren nära stadsparken och huvudgatan Andrassy ut som löper från stadsparken hela vägen ner till Donau. Det finns en gammal del i hotellet men den del vi bodde i hade bra standard.
Efter att ha druckit den 1:a lokala ölen, Dreher, är det dags för middag på restaurnag Paprika ( http://www.paprikavendeglo.hu/en/menu.html ) där vi fick en ordenlig köttplanka med olika kötträtter. Det var inte mat enligt det franska köket och även om jag är uppfostrad att äta upp allt på tallriken fick jag denna gång lite problem. Jag kan rekommendera Rest Paprika med se till att vara hungrig när ni går dit.
Kvällen avslutades genom att vi kryssade mellan åskskurarna och pubarna och tog oss ner till restaurangtorget Liszt Ferenc ter där vi tog sista drinken på restaurang Karma ( http://www.karmabudapest.com ). Torget är fullt av krogar/pubar och många spelar livemusic. Det får inte missas.

090905:
Tidig morgon i duggregn och vi tar oss först till Hösök tere (Hjältarna torg) där vi likt otaliga japaner tar kort men sen är det inte mycket mer. Vidare med Metron till Saluhallen Vasarcsarnok på Vamhaz körut. Metron är inte Londonlik och lättläst men billig (300 For = ca 12 kr). Ta reda på åt vilket håll ni ska, för räkna inte med att spärrvakterna (som det finns många av) är speciellt villiga att prata engelska. Saluhallen är ett måste med alla charkuteri och grönsaksbås. Har ni tur får ni provsmaka Unicum, en ungersk gammeldansk-variant i en snygg rund flaska.
http://www.godadrycker.com/produktblad/index.cfm?id=1764
Från Saluhallen går den pampiga kedjebron Szabadság hid över från Pest-sidan till Buda-siden och precis vid brofästet ligger turistfällan Gellert-badet som jag tycker ni ska låta bli och istället välja Szechenyi-badet även om det är omöjligt att uttala.
Vi följde Donau en bit på Pest-sidan innan vi tog oss in till Vaci utca som är en lång och välbesökt gågata både på dagen och kvällen. Några broar längre bort tog vi oss över till Buda-sidan för att besöka Mattiaskyrkan (Màtýas). Även om huvudtornet var helt täckt pga av renovering är denna kyrka ett måste och bör ses, i alla fall utvändigt. Efter det rekommenderar jag att inta luchen på Café Miro på Uri utca 30. Vi valde deras gulaschsoppa och även om vi inte hann med så många hamnade denna på 1:a plats.

Tillbaka till Pestsidan och nu väntade uppladdning i Camp Sweden på Vörösmarty ter (ter = torg) inför kvällens drabbning mellan Ungern och Sverige i VM-kvalet. Denna lördagseftermiddag fick café-besökarna på berömda café Gerbeaud finna sig att få sin fika störd av följande ramsor:
- Vi är svenska fans allihopa, vi är svenska fans allihopa, osv osv
- Stå upp, vi är gul och blå, stå upp vi är gul och blå, osv osv (Pet Sops Boys låt Go West)

Åtskilliga öl senare blev det poliseskort genom Budapest till Metron där ett eget tågset tog oss till Puskás Fernec Stadion och hela vägen vrålandes samma låter som på camp Sweden. Att Zlatan sen efter en i övrigt mycket dålig match frälste oss i 94:e minuten gör ju inte upplevelsen mindre värd.

090906
Ingen idé att överfira, nu är gårdagens seger och matchtröjan lagd åt sidan och vi är Budapestturister igen. Idag gäller Szechenyi-badet i stadsparken. Om allt annat är billigt i Budapest så vet de i alla fall att de kan ta bra betalt för baden (3.000 For = 120 kr) och det bästa är att det är värt det, i alla fall om man kan utnyttja utomhusbassängerna. Vi hade en kanondag med strålande sol så 38-gradersbassängen behövdes inte för att värma sig utan enbart för att njuta. Att Budapest maraton avslutades ungefär kl 12.00 i stadsparken gjorde att bassängerna var smockfulla efter 12.00, men alla fick plats även då. Innomhusbassängerna är betydligt mindre men å andra sidan desto fler. Det jag saknade var bastanta badtanter som tvingar ossn in i duschen och tvagar oss med tvång om vi inte blir rena nog. Det kanske är fallet på Gellert, vad vet jag.
http://www.budapest.com/thermal_baths/szechenyi_thermal_bath.en.html

Bad i varma bassänger gör en dåsig så eftermiddagen och kvällen gick i slow motion men vi hann med lite shopping på Andrassy ut (nedre delen mot Donau), besöka katedralen St Stefan under pågående mässa, dricka öl på Café Gerbeaud (det finns en pub-del också), glida mellan restaurang- och sexklubbsinkastarna på Vaci utca och avsluta med helgens billigaste öl (400 For = 16 kr) på pubgatan Raday utca på puben Tokaj Etterem.

Sammanfattningsvis är Budapest en billig liten storstad där lyx inte kostar skjortan. Visst, byggnaderna är lite fallfärdiga och mycket av Öststatsstuket finns kvar, men det är ju också en liten del av charmen.
Vi missade en hel del p.g.a att fotbollen tog en hel eftermiddag och kväll, men något ska man ju ha att göra när man återkommer vilket jag definitivt tänker göra.
T.ex Slottets labyrinter, utsikten på Fiskarbastionen, båttur på Donau

Länk till sevärdheter http://www.trivago.se/budapest-81273/sevardheter
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet