Stöd Ukraina

Stevsters blogg

Fredag 17 Oktober 2008 - Mysore

Volontärresa till Indien med en 1-åring

Jag har i det här blogginlägget tänkt att berätta om en fantastisk volontärresa till Indien som jag och min familj gjorde tillsammans mellan den 21 juni och den 8 juli 2008. Ni får läsa om våra förberedelser inför resan samt dagboken som skrev när vi var på plats i Indien. Eftersom stora delar av dagboken är skriven på ett internet café i Mysore i Indien så saknas det prickar över å, ä och ö. Jag hoppas att ni har överseende med detta.Trevlig läsning!

TVÅ MÅNADER KVAR

Idag är det lite mindre än två månader kvar tills jag, min sambo och vår son (som snart är 1,5 år) åker iväg till Indien på en två veckor lång volontärresa. Resemål och resdatum bestämdes för någon vecka sedan (med mycket hjälp från Maria och Stefan på Volontärresor), volontärplats och flygresa är bokade och visumansökan skickade vi iväg med rekommenderad post idag. Vi kommer att bo och arbeta i södra Indien i en stad som heter Mysore. Det är en stor stad med nästan 1 miljon invånare och ligger ca. 10 mil sydväst om Bangalore (som har ca. 6 miljoner invånare). Vi kommer att arbeta på ett rehabiliteringshem, som heter Odanadi Seva Trust, för flickor och kvinnor som har blivit räddade från trafficing. Jag är säker på att det kommer att bli en mycket spännande och givande volontärresa, men det börjar ändå redan kännas lite pirrigt.

SEX VECKOR KVAR

I fredags kom äntligen våra pass tillbaka med visum. Nu börjar det verkligen kännas som att det börjar närma sig. Hur som helst så hämtade jag passen på posten eftersom de var skickade med rekommenderad post. När jag kom hem och öppnade brevet såg jag till min stora förvåning att det låg fyra pass där. Efter en närmare granskning såg jag i allafall att alla våra pass var med, men också att de på Indiska Ambassaden även hade skickat med ett pass som tillhörde en för mig helt främmande person. Hur är det möjligt? Hur kan något sådant hända? Jag kontaktade i allafall personen vars pass jag nu hade hemma hos mig (och hon blev nog lika förvånad som jag) och vi kom överrens om att jag skulle skicka över passet till henne. Jag gick till posten och postade brevet med passet igår, så jag hoppas att det kommer fram under nästa vecka.

I övrigt har vi varit på barnavårdscentralen och vaccinerat vår lilla grabb Lipton mot TBC (Resten av vaccinationerna kommer vi att ta om en vecka på läkargruppen här i Örebro). Jag har även finkammat internet på information om Mysore och behandlingshemmet som vi ska jobba på, läst resedagböcker från alla möjliga platser i Indien och ordnat med reseförsäkring hos Gouda.

FYRA VECKOR KVAR

Idag var vi på Capio läkargruppen i Örebro och vaccinerade oss. Det blev ett kostsamt kalas, men nu är vi i allafall proppfulla med vaccin så det räcker i åtminstonde 25 år. Vi tog fem sprutor tillsammans. Två för mig och min sambo och en för min son. Dessutom köpte vi Dukoral mot kolera som vi ska dricka innan resan... låter smaskens!

I MORGON ÅKER VI...

... iallafall till Arlanda för att sova en natt på Rest & Fly. Vi har bokat ett rum ( på 5 kvadratmeter) för 10 timmar. Till Indien åker vi först på midsommardagen. Vi har inte hunnit packa ännu, så det är en aktivitet som vi får roa oss med ikväll. Vi har för övrigt en hel lista med grejer som vi måste hinna med innan vi åker, så det är nog bäst att jag slutar att skriva nu och ser till att få några av de sakerna gjorda.

MIDSOMMARAFTON PÅ ARLANDA

Ja, då var det midsommarafton och vi åker imorgon! Trots att resfebern har gjort sig påmind har vi hunnit med att fira midsommar idag. Sill, lax, lekar och trevligt sällskap. Vid sextiden åkte vi dock mot Arlanda för att checka in på hotellet Rest and Fly som ligger på Arlanda. Bilresan gick bra och nu är vi framme. Det är jättefint här och rummen är jättemysiga. Hotellet ligger mitt emellan Terminal 4 och 5. Nu på kvällen har vi i allafall hunnit duscha av oss i duscharna som finns i korridoren och tagit en promenad till terminal 2 för att kolla var vi ska checka in imorgon. Minuterna på internetterminalen tickar ner nu... 2 minuter kvar... måste hinna spara inlägget! Jag skriver förhoppningsvis mer imorgon och då ifrån Indien.

HEATROW AIRPORT

Nu sitter jag vid en internet point på Heathrow Airport. Tjejen som satt har innan mig lämnade några minuter så jag passar på att skriva att allt har gått bra så har langt. Flyget till Bangalore går om ca. en timme.

DAG 1: BANGALORE

Flygresan fran London gick bra, men jag hade svart att sova pa flygplanet sa jag var ganska trott nar vi landade i Bangalore strax innan kl. 5.00 pa morgonen (01.30 svensk tid). Det gick aven smidigt att komma igenom tullen trots att mitt pass var lite forstort av fukt. Allt gick bra tills vi kom ut fran flygplatsen dar det var bestamt att nagon skulle mota oss och kora oss till hotellet i Bangalore centrum. Vi vantade i over en timme men det kom aldrig nagon. Vi borjade bli lite oroliga att det inte skulle komma nagon och hamta upp oss sa jag gick in pa flygplatsen igen for att ringa till var kontaktman, men han svarade inte. Jag ringde aven till var vardfamilj som vi ska bo hos men han visste inget om hur och nar vi skulle bli upphamtade. Jag fick dock ett mobilnummer till var kontaktman som jag provade, men inte heller dar svarade han. Efter en och en halv timme orkade vi inte vanta langre sa vi tog sjalva en taxi in till hotellet (som tur var hade jag fatt namnet pa hotellet som var bokat for oss). Taxiresan var en upplevelse som vi sent ska glomma. Inga bilbalten och ett evigt tutande pa andra bilar. Taxiresan tog ungefar en timme. Taxicahufforen sa att det brukar ta langre tid pa dagen eftersom det ar fler bilar ute pa gatorna da. Nar vi komit in en bit i stan holl vi att kora pa tva haster som stod mitt i vagen och at pa nagot skrap. Vi kom i allafall helskinnade till hotellet (som hette Toms hotell). Vi fick tyvarr betala ett ganska rejalt overpris for resan fick vi veta efterat. Klockan var nu 10.00 (6.30 svensk tid). Ett rum var bokat for oss sa vi gick genast upp och lamnade var packning och somnade pa varsinn stenhard sang.

Vi fyra timmar till klockan tva och gick sedan upp for att ata lunch pa hotellet. Supergod Chicken curry och Egg masala. Efter lunch provade jag att ringa var kontaktman igen med hjalp av de i receptionen pa hotellet och lyckades battre denna gang. Sunil som han heter bad om ursakt for att det inte kommit och hamtat oss pa flygplatsen och sa att det blivit nagot missforstand. De hade statt och vantat pa oss dagen innan eftersom det var det datumet de fatt fran Volontarresor. Vi fick i allafall lite mer information om nar vi skulle traffas imorgon och det kandes mycket battre.

Efter lunch gick vi ut for att ga en runda runt staden, men det var inte det lattaste med barnvagn pa ojamna trottoarer langs en helt tokigt traffikerad gata. Vi tog oss i allafall en liten runda. En liten smutsig flicka kom fram till oss och tittade pa oss med sina stora bruna ogon och rackte fram handen och visade att hon var hungrig. Vi har blivit informerade att vi inte ska ge pengar till de som tigger eftersom de pengarna anda bara hamnar i handerna pa nagon annan tillslut och inte gar till barnen. Vi skakde pa huvet och gick vidare. Hon och tva pojkar foljde sedan efter oss i nastan en kilometer innan de gav upp.

Trafiken har ar helt otrolig. Bilar, motorcycklar och rickshaws overallt. Det man forst lagger marke till nar man gar ut ar alla avgaser och alla tutande bilar. Indien bidrar inte sarskilt bra till att radda var miljo. Pa varje motorcyckel sitter det flera parsoner, vi sag till och med en hel familj pa 5 personer pa en vespa!!!

Efter ca en timmes promenad langs stadens huvudgata och efter att vi inhandlat bananer (supergoda sma bananer) och vatten atrevande vi till hotellet. Vi vilade en stund innan vi gick ner till restaurangen och at middag. Maten ar jattegod har och inte lika stark som jag trodde att den skulle vara. Billigt ar det ocksa... vi betalade 260 rupees (ca 50 kr) for tva huvudratter (Curry Prawns & Tikka Masala, brod, vatten och glass till efterratt. Efter maten gick vi upp pa hotellrummet och tittade lite pa Indisk TV, men vi somnade ganska fort och sov nastan 12 timmar.

DAG 2: FRÅN BANGALORE TILL MYSOR

Vi vaknade kl. 9 idag, utvilade efter en hel natts somn. Alla nya volontarer bor pa samma hotell och det var samling idag kl. 10. Vi at frukost och traffade de andra volontarerna. fem st fran Holland, tre st. fran Frankrike och ytterligare en svensk forutom oss. Svensken hette Micke och hans bagage hade fastnat i Bombay sa han fick stanna kvar i Bangalore nar alla vi andra akte vidare till Mysore. Efter frukost akte vi rickshaw till busstationen. Hela familjen, tva stora vaskor, tva handbagage och barnvagnen i samma rickshaw. Det var ganska trangt, men det var en upplevelse. Var chauffor kryssade mellan bilar och andra rickshaws och tutade hela tiden. Framme pa busstationen vantade en fin och modern buss med air condition pa oss. Bussresan fran Bangalore till Mysore tog ca 3 timmar, men det var mycket att se langs vagen sa det var helt OK.

Framme i Mysore var det bara att packa in oss i en ny rickshaw och aka till ett hotell for att ata lunch. De andra volontarerna som inte ska borja arbeta direkt och stanna langre (de har bl.a. en introduktionsvecka) kommer aven att bo har under de forsta veckorna. Det kandes skont att vi inte skulle bo dar eftersom det var valdigt primitivt och varje rum delades av 8 personer. Vi at i allafall supergod lunch (brodet ar i vardlsklass har i Indien) och lamnade de ovriga i sallskapet och tog en tillsammans med var kontaktman en rickshaw till var vardfamilj som bodde ca. 20 minuter utanfor stan.

Nar vi kom fram traffade vi var vardfamilj, familjen Parashuram. Mr Parashurami, hans fru Raami och deras tva dottrar Tonga (12 ar) och Djancy (7 ar). Mr Parashurami ar aven direktor pa barnhemmet. De var jattetrevliga och visade oss runt. Vi bor i ett jattefint gastrum som ligger alldeles intill deras hus. Det ar t.o.m. en vanlig toalett pa rummet, det ar tydligen inte sa vanligt har i Indien. Vi packade upp vara vaskor och fick sedan middag inne hos vardfamiljen. Vi kommer att ata frukost och middag har varje dag. Lunch far vi ata antingen pa barnhemmet eller bekosta sjalva ute pa stan. Vid middag traffade vi tva andra volontarer som redan arbetat pa barnhemmet nagra manader (alla volontarer ater frukost och middag hos var vardfamilj). Layla ar fran Belgien och Annika ar svensk. Det var ganska skont att kunna fraga dom om hur allt fungerade eftersom pappan i familjen pratade ganska fort och det var svart att forsta hans engelska. Flickorna i familjen tyckte det var roligt att det kommit ett sa litet barn som skulle bo hos dom och de lekte tillsamman hela kvallen.

Efter middagen visade Layla och Annika oss var internet cafeet lag. Det var bara 5 miuters promenad fran vart hus och kostade 13 rupees (ca 2 kr) for tva datorer i en halvtimme. Klockan var 21.30 och jag skrev lite i bloggen innan de stangde. Efter en jobbig dag var det anda ganska svart att sova. Ganska manga nya intryck att smalta.

DAG 3: MYSORE

Dagen borjade med frukost i tradgarden tillsammans med de andra volontarerna fran barnhemmet, Layla och Annika. Det var helt OK frukost. Cous cous, brod och papaya. Efter frukost visade Annika oss till barnhemmet. Langs vagen ligger hogar av sopor overallt och kossor gar helt fritt. Allt ser otroligt slitet och smutsigt ut. Barnhemmet sag i allafall fint och nybygt ut. Det var bara fyra ar sedan det byggdes. Det var dock inte sa manga barn dar nar vi kom eftersom alla gar i skolan mellan 8.00 och 15.00. De aldre ungdomarna var i allafall dar och blev overfortjusta nar det kom en liten blond pojke fran Sverige och halsade pa. Alla ville bara honom och krama honom. Vi tittade runt lite pa barnhemmet och lekte lite med nagra gamla leksaker som fanns i ett lekrum. Vi stannade i drygt en timme innan vi gick tillbaka till huset.

Efter en stunds vila i vart rum beslutade vi oss for att ta en buss in till Mysore centrum. Vi hoppade pa forsta basta buss som gick at ratt hall, klev pa och betalade 14 rupees (2 kr). Bussarna har ar inte sa moderna, men det flaktade i allafall eftersom dorren saknades och alla fonster var oppna. Vi var inte helt sakra pa vart vi skulle hoppa av och hur det egentligen fungerade, det fanns inte direkt nagon stoppknapp som i Sverige att trycka pa, sa vi hoppade av bussen lite for tidigt fick vi reda pa nar vi kom hem igen. Vi gick i allafall en runda for att leta efter nagot matstalle som sag OK ut. Det kandes lite som att vara en Hollywoodstjarna eftersom alla stirrade pa oss hela tiden och viskar till varandra. Konstig kansla... Hur som helst sa hade vi lamnat barnvagnen hemma och vi borjade bli trotta i armarna av att bara runt pa en 11 kg kille. Utan framgang i vart sokande efter matstalle beslutade vi oss for att ta en rickshaw hem igen. Nu har vi i allafall varit inne i centrum en gang sa det blir lite enklare nasta gang. Resan tillbaka gick bra. Det ar ganska roligt att aka rickshaw och det ar ganska skont nar det flacktar. Nar vi kom hem var det dags for middag inne hos familjen. Vi passade pa att ge dem nagra gavor fran Sverige. En Bergslagshast, Reboda honung och en fotobok som vi gjort. Barnen i familjen blev jatteglada over fotoboken och fragade en massa saker om julgranen och snogubben. Bergslagshasten fick direkt hedersplatsen pa deras TV. Det verkar som om de far en och annan gava fran volontarerna som bor har. I vart rum star det t.ex. en dalahast :) Maten var hur som helst lika god som igar. Frun i huset ar "Cooking teacher" pa Universitetet har sa det kanske inte ar sa konstigt.

Nu har vi fatt reda pa vara arbetstider och det ser mycket bra ut. Vi kommer att vara pa barnhemmet mellan kl. 16.00 och 20.00 onsdag - sondag. Mandag och tisdag ar vi lediga. Imorgon ska de tva andra volontarerna visa oss ett hotell dar det finns en pool som man kan besoka.

DAG 4:: SOL, BAD OCH BESÖK PÅ BARNHEMMET

Idag har det varit ganska varmt och solig har sa vi tog en buss till ett hotell inne i Mysore dar man kan betala 200 rupees och fa tillgang till deras swimmingpool. Det ar valdigt speciellt att aka buss har i Indien. For det forsta ar de nastan alltid proppfulla och for det andra far bara kvinnor sitta i den framre delen av bussen medans mannen ska sitta dar bak. Jag fick darfor trangas med en massa indier langst bak i bussen medan tjejerna fick sta langst fram. Det var hur som helst skont att vi hade vara nya vanner med oss som visste var vi skulle hoppa av bussen. Det var skont att fa svalka sig i en pool och slappa en stund efter allt resande. Var lilla grabb tyckte det var jattekul att bada och traffade en kompis som han lekte med. Det var dock ganska dyrt att ata dar (jamfort med ovriga Indien) men det var det vart. Pa vagen hem stannade vi till vid ett stort supermarket och handlade lite. Vi kopte bl.a. en ficklampa for det ar ganska vanligt med stromavbrott har. Det har redan varit tva sedan vi kom hit. Dessutom blir det morkt tidigt och det finns inte sa mycket ljus langs vagarna.

Nar vi kom hem var det dags att ga till barnhemmet. Pa vagen dit traffade vi nagra av barnen som var pa vag fran skolan och som ocksa skulle dit. Alla ville nypa den lilla blonda pojken fran Sverige i kinderna och de bokstavligen hangde over barnvagnen nar vi gick. Nar vi kom fram till barnhemmet, som ligger ungefar en 20 minuters promenad fran vart hus, kom alla barn springande och omringade barnvagnen. Alla ville se den blonda pojken. Han fick inte en lugnt stund under hela tiden vi var dar. Alla flickorna pa centret var dock jattesnalla mot honom och ville att vi skulle fotografera dom tillsammans med honom. Han var glad och supersnall hela tiden. Nar klockan borjade narma sig 7 gick alla barn in for att gora sina laxor sa vi gick hem. Det ar ganska mycket att bearbeta redan nu. Massor av nya namn att forsoka komma ihag och nya intryck att smalta. Idag har vi mest pratat med barnen och lekt lite. Det fungerar i allafall bra att gora en sadan har resa med ett litet barn och det kanns bra att var har.

DAG 5: MYGGBETT, KOSKIT & MÅLARBÖCKER

Idag hade jag nog 100 myggbett nar jag vaknade. Vi har nagon slags mygglampa i vart rum som ska fa myggorna att dras dit istallet for till oss, men den verkar inte fungera. Myggbetten kliar dock inte konstigt nog, men det ar irriterande att vara helt rodprickig pa fotterna. Till frukost fick vi nagon slags grot som var full med svartpeppar... det var faktiskt ingen hojdare. Som tur var fick vi aven lite bananer och brod.

Igar trampade jag sonder mina sandaler sa jag var tvungen att kopa nya och det var inte speciellt dyrt. Jag hittade ett par i skinn som satt perfekt och betalade 250 rupees (50 kr) utan att pruta. Skor ar ganska viktigt har eftersom det ligger fullt med koskit pa gatorna. Man maste titta ner i marken hela tiden for att inte trampa i en. Affarerna har i den lilla byn (Hootagali) som vi bor i liknar mer sma skjul an butiker. Det kanns helt otroligt att de har det har internetstallet har (dock med 6 datorer och urusel uppkoppling). Det finns dock det mesta har som frisor, apotek, bageri m.m. men som sagt det ar valdigt primitivt.

Idag tog vi en rickshaw till Pizza Hut for att ata nagot annat an indisk mat. Det var mycket dyrare, men lill-grabben gillade det och at nastan en hel pizza sjalv. Det var skont for han har atit lite daligt av den indiska maten. Den ar ju inte direkt anpassad efter sma vasterlandska barn med alla kryddor. Efter pizzan gick vi ca. 1 timme (med en 10 kiloskille pa armen) for att komma till ett stort Supermarket. Vi kopte lite klader och godis till oss sjalva och lite kritor och malarbocker till barnen pa barnhemmet. Vi tog en rickshaw hem och gick till barnhemmet. Idag var barnen lite lugnare nar vi kom med barnvagnen. Alla som bor langs vagen halsar dock och vill ta kort pa oss med sina mobilkameror.

Pa barnhemmet plockade vi fram kritorna och malarbockerna och vips hade vi 15 barn som satt och malade i ca. en timme tills alla bladen i boken var slut. Eftersom barnen har gar i skolan pa dagarna sa ar de inte sa sugna pa att ha engelskalektioner nar vi kommer, sa vi far mest leka med barnen, prata med dem och hitta pa roliga saker. Om vi vill gora nagot speciellt far vi dock ordna med material sjalva eftersom det inte finns nagot sadant pa barnhemmet. Vi funderar pa att aka in till stan och kopa lite spel som vi kan spela nar vi kommer dit pa eftermiddagarna.

Kl. 7 gick alla barnen in for att gora sina laxor, sa vi foljde med och hjalpte de barnen som arbetade mad sina engelskalaxor. De har barnen ar inte sa bra pa engelska och Kannada (det sprak som de talar i den har delen av Indien), sa det var kul att hjalpa till att forklara hur vissa ord uttalas pa engelska.

Idag berattade Parashoram (direktor pa barnhemmet) att ca. 90 procent av de barn som ar har ar barn till prostituerade kvinnor (men de traffar sallan sina foraldrar), resterande ar plockade fran gatan och ar foraldralosa.

Imorgon ska Raani (mamman i huset som vi bor i) ha "cooking lessons" med oss och de andra tva volontarerna som bor har, det ska bli spannande.

DAG 6: COOKING CLASS & DRAKFLYGNING

Idag har vi haft cooking class med Raani (mamman i huset). Hon larde oss att laga riktig indisk cous cous. Det var intressant att se hur hon gjorde och all mat forberedde vi sittandes pa golvet i deras vardagsrum. Det var bl.a. rodlok, chili, koriander, curryblad, tomat, cocos och en massa konstiga kryddor som skulle hackas, kokas och till slut blandas med cous cousen. Sen fick vi sa klart ata upp allt och det var supergott. Vi gick till marknaden och handlade nagra av ingredienserna sa nu kan vi laga det nar vi kommer hem ocksa.

Pa eftermiddagen gick vi till barnhemmet igen och hade med oss tva KomTek-drakar som vi gjort innan pa rummet... och det blev succe! Det var sakert 15 barn som holl pa och kampade med att fa upp de dar drakarna i over en timme, men tyvarr sa blaste det for lite. Bade stora och sma barn lekte tillsammans, det var otroligt kul att se hur glada de var. I helgen kanske vi tar med oss grejer sa att de kan gora sina egna drakar. Vi maste bara fundera ut hur det ska ga till med 50 barn.

DAG 7: DEMONSTRATION, CHAMUNDI HILL &KARANJI LAKE

I gar smorde hela kroppen i myggmedel innan jag gick och la mig och till min stora gladje sa hade jag bara fatt ett eller tva nya myggbett nar jag vaknade i morse. Skont!

Idag har det varit en handelserik dag. Efter en god frukost bestaende av nagon typ av fattiga riddare sa gick vi till barnhemmet for att folja med pa en demonstration inne i stan. Vi skulle egentligen folja med barnen i en buss, men 50 pers i en minibuss kandes lite trangt sa vi tog en rickshaw istallet och motte upp barnen och de andra inne i centrum. Jag ar inte helt saker pa vad det var vi demonstrerade emot, men det har nagot att gora med att det just nu ar massor av bonder som tar livet av sig eftersom deras forhallanden inte ar sa bra och eftersom de inte far trillrackligt med stod fran staten. Demonstrationstaget gick i allafall nagon kilometer upp till nagon statlig byggnad dar vi stannade och sjong nagra sanger. Barnen hade skyltar dar det stod "Snalla ta inte mer gift. Vi behover er mat!"

Efter demoinstrationstaget tog vi en rickshaw till Chamundi Hill dar det finns ett kannt tempel. Vi bestamde med rickshawn att han skulle vanta i 30 minuter medan vi gick och tittade pa templet. Vid templet fick vi lamna in vara skor i en skoinlamning innan vi blev visade in. Vi fick lite blommor och nagon plaststaty, av en man utanfor templet, som vi skulle offra dar inne. Inne i templet smetade de en rod prick i pannan pa oss och gav oss nagra blommor som vi skulle ge till var chauffor for att fa en saker resa hem. Nar vi kom ut fran templet blev vi sa klart kravda pa pengar for guidning, blommorna som vi offrade och den dar plaststatyn som skulle skydda oss fran allt ont. Jaja, det var i allafall en upplevelse aven om det kostade oss 200 rupees... blommorna gav vi till chaufforen som stod kvar och vantade pa oss sa resan ner for berget gick bra.

Sedan akte vi till en stor park med en konstgjord sjo som heter Karanji Lake. Dar satt det massor av indiska karlekspar vid sjon. Vi gick runt bland pafaglar och marabourstorkar... det fanns en lekpark dar ocksa sa vi stannade och lekte lite dar innan vi tog en rickshaw hem igen.

DAG 8: DRAKTILLVERKNING, SEIGHTSEEING & MYSORE PALACE

Idag har varit ytterligare en handelserik dag. Vi har varit pa barnhemmet hela formiddagen och tog idag med oss material sa att vi kunde gora KomTek-drakar till de som ville... och det var ganska manga som ville :) Vi hann nog med att gora 15 drakar innan det var dags for lunch. De bjod pa lunch pa barnhemmet. Jag smakade lite, men ville inte ata for mycket eftersom jag sett deras kok och hur och var de diskar.

Pa eftermiddagen tog vi en rickshaw till centrum och stannade till for att ata indiska pizza pa Dominos. Det ar ganska skont att kunna aka ivag och ata en pizza och dricka lite lask nar man ater kryddstark indisk mat till frukost, lunch och middag annars. D indiska maten ar supergod, men magen behover nog vila sig lite ibland fran alla kryddor. Dessutom tycker lill-kille battre om pizza.

Efter lunch tog vi en liten seightseeing i en rickshaw for 30 rupees. Han visade oss olika marknader och tog oss till nan arab som tillverkade oljor av olika slag. Han lyckades salja oljor for 500 rupees till oss. De var bra mot alla mojliga sjukdomar och krampor. Vi kopte myggolja och nan olja som skulle gora oss smala :) Han visade oss aven "weedfabriken", men den var stangd pa sondagar.

Efter seightseeingen akte vi till Mysore Palace. Palatset dar Maharadjan bor... eller om det ar hans bror. Jag ar inte saker. Hur som helst tander de tusentals sma lampor pa hela palatset kl. 7, sa vi akte dit for att se detta spektakel. Det var fint med alla lampor, men det var mycket folk dar och manga forsaljare som ville salja allt fran flojter till halsband. En annan rolig sak var att det flera stycken som ville ta kort pa oss. Vi fick stalla upp oss bredvid nagon familj och sa tog dom kort pa oss :)

Vi har varit har en vecka nu och vi borjar redan kanna oss som hemma. Maten ar inte langre lika stark, man reagerar inte om det star tva kossor pa vagen och skiter, vi borjar forsta att alla rickshawchaufforer alltid forsoker ta dubbelt pris och vi borjar faktiskt hitta inne i centrum trots att det ser likadant ut overallt.

Jag maste saga att vi har haft en enorm tur som hamnade hos var familj. Vi bor superbra och far superbra mat har. Det har volontarresor i Sverige verkligen fixat jattebra at oss.

Just ja... jag glomde nastan beratta att det stod om demonstrationen i den lokala tidningen idag. Det var massor av journalister dar igar och filmade och fotograferade. Det var dock ingen bild pa oss i tidningen, men de hade visat ett klipp fran demonstrationstaget pa nyheterna pa TV.

Eftersom det tar san tid att lagga upp bilder sa kommer jag att gora det lite da och da, nar jag har lite mer tid. Kolla langre ner bland de tidigare inlaggen sa ser ni om jag lagt upp nagra nya bilder.

DAG 9: BESÖK PÅ MARKNADEN

Eftersom vi var med barnen pa barnhemmet bade lordag och sondag har vi varit lediga idag och aven imorgon istallet. Det kanns ganska skont att ha tva lediga dagar dar ifran eftersom det ar valdigt intensivt att vara dar, aven om det bara handlar om nagra timmar om dagen.

Idag har vi i allafall varit pa den lokala marknaden inne i Mysore. Dar fanns berg av kokosnotter, bananer, blommor, smycken, kryddor m.m. Det var ganska kul att ga och titta runt pa alla som satt och salde sina varor. Vi kopte lite mer olja eftersom det var mycket billigare an hos hokus pokus-doktorn som vi var hos igar (kan aven saga att myggoljan som vi kopte dar inte fungerade, sa nu har jag varit och kopt ett riktigt myggmedel pa apoteket som aven fungerar for barn). Sen kopte vi pa oss en massa kryddor ocksa eftersom kryddorna har inte alls gar att jamfora med de vi har hemma.

Vi vaxlade aven lite dollars till rupees eftersom pengarna borjar sina och vi blev glatt overraskade nar dollarn var vard mer har an hemma i Sverige. Det ar dock ganska billigt att leva har. Pa lite drygt en vecka har vi gjort av med de 2000 kr som vi vaxlade in till rupees i Sverige innan vi akte och det ar ju inte sa mycket nar vi ar tre personer. Da bor aven namnas att vi betalade ca. 500 kr (av de pengarna) for att aka taxi fran flygplatsen forsta dagen. Vi har blivit lovade av var kontaktperson att vi skulle fa tillbaka de pengarna eftersom de egentligen skulle ha kommit och hamtat upp oss, men det far vi nog inte rakna for mycket med.

Familjen vi bor hos far oss verkligen att kanna oss som hemma. De tva dottrarna i familjen ar dessutom jattesnalla mot var lilla grabb och leker och skojar med honom. Igar tog vi med var barbara DVD-spelare in nar vi skulle ata middag, da satt de tillsammans och tittade pa Pingu.

DAG 10: SHOPPING & MONSUNREGN

Inatt sov vi inte sa bra eftersom familjens hund ylade hela natten. Vi bestamde oss darfor for att sova vidare en stund efter cous cous-frukosten. Vid lunch tog vi en rickshaw till stan och gick langs huvudgatan och tittade i butiker. Vi kopte lite klader och Indiskt losvikts-te.

Monsunen kom for nagra dagar sedan men vi har haft tur och inte varit ute nar det har regnat. Idag borjade det dock regna nar vi var ute sa det var bara att plocka fram regnklader och paraply. Regnet ar dock ganska varmt sa det ar faktiskt ganska skont nar det inte regnar for mycket.

Trots regnet (det brukar inte regna sa lange) tog vi en rickshaw till Mysore Zoo, men det var stangt pa tisdagar. Vi far gora ett nytt forsok imorgon igen...

DAG 11: PLEASE DO NOT FEED THE SWEDISH FAMILY

Idag har vi varit pa Mysore Zoo och sett giraffer, gorillor, flodhastar, noshorningar, elefanter och mycket annat. Det var ett jattestort zoo och rundan vi gick var 3,5 km. Efter att vi avverkat lite drygt halften kopte vi glass och lask och satte oss vid ett bord for att vila lite. Efter en stund markte vi dock att folk (indier) borjade komma fram och stalla sig bredvid vart bord medans nagon annan fotograferar oss. Det var flera stycken som kom fram och tog kort pa oss nar vi satt dar och at glass. Det var t.o.m. en som filmade oss nar vi gick darifran med barnvagnen :) Det kandes lite konstigt eftersom det inte var nagon som fragade om de fick fotografera oss... lite som djur i bur!

Idag har det varit ganska varmt har och regnet har uteblivit hela dagen. Pa eftermiddagen gick vi upp till barnhemmet och hade med oss malarbocker och kritor igen. Det var mest de minsta barnen som vill mala. Flickorna pa barnhemmet har det jattebra och det kanns ibland som de ar lite bortskammda med att det alltid ar volontarer dar som hittar pa roliga saker.

DAG 12: HELA INDIEN STREJKAR!

Idag hade vi tankt att aka in till stan for att handla lite, men efter frukosten fick vi besked om att hela Indien gatt i strejk! Barnen kom tillbaka fran skolan och sa att deras larare inte var dar. Mamman i var vardfamilj sa att alla utom poliser och journalister strejkar idag. Eftersom barnen inte gick i skolan passade vi pa att ga till barnhemmet redan pa dagen. Alla barn var dar och lekte i ett rum med gamla skankta leksaker. Vi visade lite bilder fran Sverige, med bl.a. snogubbe och julgran, och de larde oss lite Kannada (det lokala spraket har).

Vid lunchtid gick vi till ett stort hotell som ligger en halvtimmes promenad har ifran i hopp om att deras restaurang var oppen sa att vi kunde fa lite lunch. Men icke sa nicke... de strejkade ocksa. Som tur var fanns det nagra svartfotter som hade sina sma butiker oppna sa vi kunde kopa lite bullar och en pase chips. Ingen vidare lunch, men vad gor man nar ett helt land strejkar? Vi fick veta att anledningen till strejken var de standiga prishojningarna har som ar en foljd av hojda avgifter till staten.

DAG 13: SISTA DAGEN PÅ BARNHEMMET.

Idag har vi varit inne i stan och handlat lite snacks till hemresan pa supermarket. Vi foljde aven med Annika till posten for hon skulle skicka hem lite (ganska mycket fakstiskt) saker redan nu for att slippa ta med det pa planet och det tog valdigt lang tid eftersom killen som packade ner hennes grejer i paket aven sydde in paketen i tyg.

Idag var var sista dag pa barnhemmet. Vi hade kopt ballonger och kakor som vi gav till flickorna innan vi tog farval. Alla barnen fragade nar vi skulle komma tillbaka nasta gang och blev lite besvikna nar vi sa att vi nog inte skulle komma tillbaka nagon mer gang. De onskade oss i allafall lycka till pa var resa hem innan vi gick tillbaka till huset for att ata var sista middag hos familjen.

Idag ar det ocksa sista dagen vi ar har i Mysore. Vi aker tillbaka till Bangalore imorgon efter frukost och borjar da var resa hem till Sverige igen. Det ska faktiskt bli ganska skont att komma hem igen och fa sova i sin egen sang, men det har har varit ett aventyr som jag absolut inte hade velat varit utan. Vi kommer garanterat att se vissa saker med andra ogon nar vi kommer hem och vi har fatt en erfarenhet som vi sent kommer att glomma.

HOME SWEET HOME

Nu är vi hemma igen! Resa hem gick bra, men vi var väldigt trötta redan när vi kom till Arlanda (klockan var då 20.30 svensk tid och 23.30 indisk tid) och hade då en lång bilresa framför oss. Det känns i allafall skönt att vara hemma igen, trots att det har regnat sedan vi klev av planet. Jag hade nästan glömt bort hur skönt det är att sova i sin egen säng.

Våra väskor står fortfarande i hallen, vi har inte orkat packa upp dem än... eller jo, lite grejer som vi köpt med oss hem har vi packat upp, men det där med att tvätt alla kläder får vänta ett tag. Nu ska vi bara vara hemma och njuta av alla västerländska självklarheter som toalettpapper, sköna duschar och mjuka sängar i några dagar.

Något jag kommer att sakna nu när vi är hemma igen är den indiska maten. När vi mellanlandade i London köpte vi lite vanlig västerländsk mat, men det smakade ingenting. Vi var tvungna att peppra och salta för fullt för att det skulle smaka något.

Jaja, det här blir det sista inlägget. Tack för att ni har följt med oss på vår resa och för att ni har läst min bdagbok!

Ha det fint!
/Stefan, Anna-Eva och Malte
Dela med andra:    

Kommentarer
Ziesta säger:
Vilken fascinerande resa! Modigt att ta med en ettåring, men det låter som det gjorde det lättare för er att få kontakt med folk. Drömmer om att åka till Indien någon gång i framtiden och att volontärarbeta låter som en bra idé. Tack för inspirationen :-)
Postat 2008-10-20 12:02  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet