Stöd Ukraina

Anna1979s blogg

Måndag 8 Oktober 2007

Vilken härlig seglingsvecka!

Oj vilken härlig vecka jag har haft det! Ca. 30 grader varmt och strålande sol, bra vind de flesta dagarna,, men visst det var någon dag fick vi gå mycket med motor,, vi var ett gäng på 8 st på våran båt, en Jeanneau Sun Odessey 49 en skeppare, en värdinna (Jag) och 6 suveränt härliga gäster,,Vi startade från Lavrio ca, 30 minuter från Athens flygplats, men eftersom vi hade fått en uppdaterad båt från en 46 till en 49 så var den inte riktigt färdig,, vi hade dock sällskap på kajen
vilken sötis,,

Tyvärr blev det så sent innan båten blev klar så vi fick lov att vänta till Söndag innan vi kunde ge oss iväg,,men iväg kom vi och satte segel mot Hydra, med ett litet badstopp nedanför Poseideons Tempel vid Cape Sounion Det tempel som vi ser idag är daterat 444 f.kr.. imponerande! ( för ett par år sedan fick vi faktiskt upp en amfora på ankaret,,det var bara själv handtaget kvar på den och den var markerad med ett X)

Hamnen på Hydra var dock full med båtar så vi fortsatte vi till vackra Ermioni
Hydra fick bli på tillbaka vägen,,

Erimioni är en verkligen en liten hamn, men väldigt fint. Gästerna gick en promenad och var sedan och käkade på en restaurang på andra sidan berget, beläget alldeles över havet,, fin utsikt, men dock väldigt mörkt...Jag gick och käkade med Morsan & Åke på en Taverna när båtarna. Det blev en sagolik Saganaki, Fried zuccini, och souvlaki,, gott var det!
Det springer ganska mycket folk på kajen, så det är skönt att ha lite koll på båtarna.

Måndags morgonen började med en champange frukost till soluppgången, då vi hade ett födelsdagsdam ombord. Hennes resekamrater hade tillverkat en fin liten tårta av skorpor (hihi) med ljus på,,,och små hjärtkakor,,fantastiskt roligt..
Efter Fukost gick jag och morsan och handlade lite, ,, hade så klart med mig kameran,,
Hittade en fin liten båt vid hamnen,,
Vi kastade loss mot nästa destination Leonidio Plaka på fastlandet. Stannade i en lite badvik för att käka lunch,,gott som alltid ;) Fortsatte sedan på jakt efter delfiner som den andra båten hade fått se, strax utanför Ermioni.
Ingen lycka den här dagen,,fick däremot se Flygfisk,,känns dock inte riktigt som samma sak, eller hur?
När vi närmade oss Leonidio Plaka var det dags för fendrar,, ooops , fender över bord! Vi fick göra två försök innan vi fick tag i den, ,,det var ganska häftig sjögång vid det här laget,,,
När vi ankrat och allt ... satt vi och beundrade en stor 62 footare som kom in,, norrmän med en grekisk skeppare,, den killen visste var han hade båten,, snacka om att han kunde hantera den, han sicksackade mellan båtarna hur enkelt som helst ,,, han hoppade t.o.m iland själv med tamparna,, mycket imponerande!!
Middag gick vi och käkade hos Margarita på hennes Taverna, vi fick som vanligt gå in i köket och välja bland alla maträtter,, det är en upplevelse ,, verkligen! Efter middagen kom Vangilis och startade up sitt stora disco, så vi gick dit
en sväng,, snacka om ett stort disco på så liten ort, tak terass med bar ,tror att det är 3 våningar,,
Men det var kul att träffa dem igen,, tror att det var 4 år sedan sist,, länge sedan är det då,,
Efter en otroligt gungig natt ,, så steg vi upp för att bada till soluppgången,, undertecknad avstog pga kylan (hihi), men några av gästerna badade,,

Vi satte sedan segel mot Spetses och fick faktiskt en riktigt fin segling,, stannade i en badvik för lunch,, vi fick plats på kajen som ligger närmast stan,,men det var ganska häftig sjögång, men det är smällar man får ta,, Gästerna gick in till Spetses, medan vi andra var kvar i båten.
Jag och Morsan gick sedan en promenad , köpte glass till Åke och Björn (min skeppare)som var kvar i båtarna och inte ville lämna dem. Morsan fixade lite mat till dem innan vi gick iväg öch käkade,,morsan var bara tvungen att äta en fisha alá Spetses, någon sorts fiskgryta skulle jag vilja påstå,,det blev souvlaki för mig.
När gästerna hade kommit tillbaka fick vi dra ut oss en bit för att inte riskera att slå ihop mastarna, vi låg ju som mitten båt! Framåt morgonen lugnade det ner sig,,
Var uppe tidig och gick och köpte bröd,, ,ganska skönt med en liten morgon promenad,,vi tog skott från en fin blomma som morsan ska se om hon kan få någon fart på här hemma :)
Vi avgick runt 09.00 ,,mot Dhokos,, vi satt och pratade lite om att det hade ju varit roligt om vi fick se delfiner,, så helt plötsligt ser jag i ögonvrån hur den hoppar,, ställer mig upp och skriker! Gud vad roligt,, vi hade ju seglen uppe så det var lite svårt att vända om, men vi fick se dem ett tag iallafall.
Stannade i Dhokos, världens finaste lilla badvik, superklart vatten,och turkost,, simmade iland och tog kameran med mig
Inte våran båt ;)
Visst det hade varit mysigt att ligga på svaj under natten , men vi forstatte dock till Hydra, man får inte missa det.
När vi kom till Hydra så var det ganska fullt, men Åke och morsan hade gått direkt till Hydra, så vi la oss utanför dem,, vi fick sedan en båt till utanför oss,, ibland har det hänt att det har legat 4 led med båtar, och hamnen är verkligen inte stor..kan bli lite kaosartat på morgonen när alla ska ut.
(bilden tagen 2004)
Var och handlade ,,och tittade lite,, mötte sedan gästerna som hade varit och tagit en drink på Hydronetta och sett solnedgången... vi gick sedan till tavernan som vi skulle käka på , vi hade beställt bord eftersom vi var 24 st. Han fick verkligen jobba den stackars killen,, jag ville hjälpa honom,, han sprang bokstavligt talat mellan köket och alla bord,, jag menar vi var inte de enda gästerna,,
Efter middagen gick vi tillbaka till båten ,i grannbåten satt de och spelade och sjöng ,, mysigt,,, var nere i båten då jag hörde ett plask,, lite längre bort var det en karl som ramlade i vattnet han var ganska rund under fötterna,,,hans kumpaner fick dock snabbt upp honom,,en lugn och stillsam natt blev det sedan,,

Tog en promenad på morgonen, gick och köpte bröd med modern,,, när jag hade dukat upp frukosten tog jag sedan en prom. själv upp i gränderna,, solen var precis på väg upp över bergen,, väldigt fint,,
fotade lite,, en åsna, och en växt som kom direkt ut ur stenmuren,,?! Vi avgick runt 10.00 utan några som helst problem ;)
Stannade vi Grodön ( jo den ser ut som en) för att bada och käka lunch, innan vi forstatte mot Poros.
Utan för viken finns det ett litet rev där man kan snorkla,, kanten går rakt av och helt plötsligt blir det 100 m djup, har inte vågat mig dit själv, men av våra gäster tog sig en tur ,, svindlande beskrev han det som.

Efter en fin segling fick vi se delfiner igen, strax utanför Poros,, den här gången kom de lite närmare,, hade en riktigt stor en framme i fören. UNDERBART!
Efter att vi snurrat omkring där ett tag gick vi in till Monastary Bay på Poros, för ett litet badstopp! Fortsatte sedan till Poros,, la oss vi de nya flytbryggorna som de byggt, mycket bra.!

Åke gick och hyrde en moppe, jag och morsan var på affären, när jag kom tillbaka till båten blev jag bjuden på kaffe och Baklava, inte så tokigt..
Åke och morsan tog sedan moppen och åkte upp till lägenheten (som ligger i Askeli) med en massa grejor kom sedan och hämtade mig så att jag oxå skulle få åka upp dit en sväng.
Middag åt vi ( alla 24) hos Giorgo på taverna Poseidon,, åt jättegoda räkor,, sedan gick vi till Tanazi på Asteria Café och tog en kaffe,,

Nästa dag begav vi oss tillbaka till Lavrio, ca 35 sjömil ,, kort badstopp vid Russian Bay, lunch ute till havs,, ett bad stopp till på ca 200m djup,,höll i oss i en tamp med en fender längst ut,, tolkade lite efter båten! Snacka om jätterappala! Tog ett sista badstopp nedanför Poseidons Tempel innan vi gick in i hamnen i Lavrio..
Gästerna öppnade en flaska Champange och skålade för en alldeles utomordentlig vecka,, Jag och Björn fick en liten present som tack för den här veckan,,,En väldigt fin liten ljuslykta med DELFINER på,, haha, de tyckte nog att det passade mig...

Sedan blev det middag, jättegoda färska räkor ,,

Efter en JÄTTEBRA vecka kändes det tungt att stiga upp på lördagen,,hade gärna stannat en vecka till., men man måste väl ta sitt ansvar hemma med..så iväg till flygplatsen och kalla Sverige!
Hoppas på lite sol snart igen!
/Anna
Dela med andra:    

Kommentarer
Ingridhell säger:
Hej! Vilken härlig berättelse! Det skulle onekligen vara en intressant upplevelse att segla i Grekland. Du har väldigt fina bilder till. Hälsningar Ingrid
Postat 2008-04-02 18:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vilken härlig seglingsvecka!
16 år sedan
Hemma Igen!
16 år sedan
Segling en vecka...
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Annicajoh
Annicajoh säger om Anna1979s bild "Blue":
Jättefint! Jag älskar blått.
21 oktober 2008 23:01
Dagfinn
Dagfinn säger om Anna1979s bild "Waves":
Du har många fina bilder.. Havet mot berget i bakgrunden
28 april 2008 22:33
Esselde
Esselde säger om Anna1979s bild "Cape Sounion ":
Har du läst Gullbergs dikt om platsen?
28 april 2008 09:12