Stöd Ukraina

Bengano666s blogg

Fredag 30 Oktober 2009 - Costa de Caparica

Vilken golfresa Till Portugal

Tog resa med Revent resebyra till Portugal fçr att spela golf! Jag och min son Viktor! Var lite kryckig nar jag akte, far vi hade stegraknartavling pa jobbet hade fatt lite ont i benet och sen var det stenarbeten i tradgarden! Trots allt gick de tva fçrsta rundorna skapliga pa banorna Aoreira I o II: Gick nastan pa mitt hcp bada dagarna och slog Viktor rejalt trots att han ska vara lite battre an mig! Enligt honom och hcpkortet! Nar vi kom hem andra dagen, gick vi ner till den otroligt breda och fina stranden for att leka i vattnet! Det var ett antal killar som surfade med sma brador pa vagorna , sa stora var de! Vi hade ingen brada sa det fick ga med bara kroppen och det var skitkul!! Till slut kom en jattevag som blev lite fçr mycket fçr mig! Den lyfte upp mig i luften och dunkade huvudet i sandbottnen! Hann tanka ratt mycket pa den lilla tiden! Kunde ta mig upp for egen maskin och fotograferade tom Viktor nar han fortsatte leka i vagorna! Fick ont i axlar nacke och rygg, hoger arm och nagra fingrar domnade lite! Hade Ipren pa rummet och tyckte att det nog skulle ga çver!
Dan efter var golffri, sa vi akte pa sightseeing i Lissabon med Henrik Andersson o Sandra! Och etariga Alva! Tog buss till Caishal (?) och farjan over till Lissabon.! Akte fçrbi den stora statyn Christo Rei som ar en kopia av den i Rio de Janeiro! Inne i stan blev det lite irrande innan vi fikade och sen kopte ett kort som gallde pa alla Carris bussar, sparvagnar och Metron i ett dygn! Detta fçr endast 3,70 Euro! Tog sparvagnen upp till castellet vilket var en haftig upplevelse! Krockade lite latt med en bil pa de tranga branta gatorna men det bekom ingen! Utsikten var harlig, men sen ville vi till Ocenariet som ska vara en av varldens nast stçrsta! Vi som egentligen ville dyka fick vart lystmate i fisksortiment i alla fall! Det fanns masor av hajar, rockor, tonfisk, och alla sortetrs fina fiskar! Mest imponerande var den enormt stora Mole Mole som liksom simmar pa sidan! Ser nastan ut som en sidvand skjçldpadda! Hade problem att fa Sandra darifran! Tur att de stangde!
Sen skulle vi ju ta oss hem, hungriga var vi men hittade inte nagra bra restauranger! Viktor ville inte ga pa den japanska som lag nara fiskarna! Vi tog Metron till andplatsen, kommer inte ihag namnet och en station norrut! Dar letade vi fçrgaves efter restauranger men buss 153 gick med snabba steg direkt hem till hotellet istallet!
Vi gick in pa restaurang och bestallde en mixed grill o en mixed fish, bada fçr tva! Fisken bestod av 12 stycken helstekta fiskar och tva vuxna man hade problem att klara allt! Det fanns makrill, sardiner, groupa, lax, och tva andra sorter! Gott det mesta! Nog grillat pa saltbadd fçr det var ratt salt, men gott! Mycket rensande!
Morgonen efter skulle Viktor och jag aka till Quinta de Peru, en golfbana som lag en bit soderut! Valdigt fin finish och fint klubbhus! Vi var i god tid fçr att varma upp! Jag peggade upp pa rangen och slog till! Bollen lag kvar! En gang till! Samma resultat! Kunde inte traffa bollen! Min hogra arm lydde inte tillrackligt fçr att spela golf! Fick stalla klubborna trakigt nog och ga med Viktor nar han spelade! Det fanns nastan inte en kotte (mansklig) pa banan sa det gick fort, 2,5 timmar, och sen akte vi hem!
Provade att ga till narmaste doktor men de tyckte att jag skulle till sjukhuset dar det finns rçntgen och annat! Tog taxi till sjukhuset i Almada och hamnade pa akuten! Kom in flera ggr pa undersçkningar och rçntgen! Fick reda pa att det inte var nagra problem med skelettet! Sen skulla jag "bara" vanta pa vad neurologen skulle saga! Kl var strax innan 18! Satt i ett vantrum me ca 10 andra behçvande och fick val lite kunskap om andras elande och vad som egenligen hander pa city-akuten i verkligheten! Kom sakert 70-80 ambulanser under tiden som till slut kom till att uppga till 15 timmar!!!!!!!!!!!!!! Den lakaren som jag hamnade hos visade sig var valdigt osaker och jag fick hela tiden saga till henne hur hon skulle stava till de saker som hon skulle skriva pa engelska! Fick Valium och sen ville hon ge mig kortison, men det ville jag inte ta! Sen akte jag hem! Inte ett dugg klokare! At frukost nar jag kom hem, pratade lite med Viktor och gick i sang! Nar jag vaknade brot helvetet lost! Hade sa ont i nacken att jag svettades floder och knappt vagade rora mig! Kunde inte ringa receptionen sa jag fick ringa reseledaren Ulf pa golfbanan och han ringde receptionen! Hotelldirektor och flera andra kom upp och jag bara satt och grat av smarta! De fick skicka efter ambulans och ivag igen! Till samma sjukhus fast jag ville aka till nat annat! Fick sitta upp fçr jag vagade inte lagga mig ner! Val dar kom jag fort in och blev satt utanfçr rummet med neurologen! Skont, tyckte jag! Dar bedrog jag mig fçr det var en strid strçm med andra som fick komma in i det rummet! Men inte jag! Till saken hçr att det i samma sal jag satt stod 12 sangar och en 30-40 andra behçvande som bara vantade pa hjalp! Manga pratade ratt ut u luften men nar jagjorde samma sak pa svenska sa tystnade de fçr en stund! Jag fick flytta en bit langre in i rummet dar jag traffade flera som jag paratat med pa natten och suttit dar annu langre an mig! En enogd kille fran Mocambique hjalpte mig sa att jag fick lite mjçlk och en klen bulle! De andra ville ocksa ha men de sa att jag fick fçr jag var ju inte Portugis! Sjukhuset ar gratis och de som inte har farsakringar hamnar dar! Men da kan de inte rakna med nagra extravaganser! Hade stor kontakt med Pia, Anne,SOS international Viktor och en kille som Pia kanner och bor i Lissabon,Peter, via sms! Efter att ha kçrt till fel sjukhus fçrst, Almeda, kom Peter precis nar jag kommit in till en ny neurolakare! Han var mycket vettigare och jag fick nya recept och nagra sprutor med smartstillande! Peter pratade med honom pa portugisiska och fick reda pa lite mer! Han korde mig hem och vi kom lagom till sallskapets gemensamma buffe pa hotellet! Peter fick vara med och det var ju trevligt! Natten var lite battre aven om jag var valdigt misstanksam om det skulle smarta igen! Inget som jag ville uppleva! Rçr mig nog som en valdigt gammal man just nu! Borjar bli battre dock! Passar fçrresten in i den grupp pa 200 pensionarer som har nastan tagit çver hotellet! De ar varre an Egyptens grashoppor!
Ja, nu har jag inte mycket mera att beratta! Aker hem imorgon och hoppas pa att vi kan ordna bra platser pa flyget sa att jag kan sitta skapligt! Ratt trangt nar vi akte ner!

Ha D gott alla Halsningar Peter
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet