Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 14 Juli 2012 - Skanör med Falsterbo

Vernissagerunda

Det är lördag och vernissagerna hopar sig på gallerierna på Näset. Tar min "gula vän" och cyklar runt i Skanör och Falsterbo, för att bese olika konstarter. Det visas oljemålerier, akvareller och skulptur av såväl erkända som ännu icke erkända konstnärer. Intressanta, givande möten med konstnärerna. Detr är det som är vitsen med att gå på vernissagedagen.
Ett muséebesök på en gammal gård från 1658, Andreas Lundbergsgården blir avslutningen på min dagsrunda.

BG Karlsson, "Galleri Källan"
"Jag är född 1954 och fick min första duk av min mor när jag var 12 år gammal. Min första utställning ägde rum för mer än 30 år sedan. Det var en liten enkel utställning i Sösdala Sparbank som då var något väldigt stort för mig. Första halvan i mitt måleri handlade enbart om landskap. Jag satt ofta ute i naturen och målade och jag kände hur jag blev ett med naturen. I mitten på 80-talet läste jag en bok om förra sekelskiftets konstnärer och där startade min nyfikenhet på livet då. Jag tolkar dåtiden på mitt sätt och tjusningen är att jag aldrig får reda på det riktiga svaret. Det är alltid ens egna sinnesstämning just nu som avgör stämningen i mina målningar. Romantiker som jag är inbillar jag mig att värme och gemenskap fanns det mer av förr och är något som många av oss har glömt att ta med från det förflutna.
Numera bor jag i ett litet torp med mina 3 katter utanför Ljungby." (Google)

Lars-Åke Åberg, "Galleri Palm"
"Kanske var det den ibland återkommande drömmen om ett stenhus vid havet,
Ett hus befriande fritt från vårt älskade gamla trähus ständiga underhåll.
En dag stod det där i ateljén, i vit Carraramarmor placerat på två cylindrar, klart för flytt.
Vad jag då inte visste var att jag just påbörjat ett skulpturarbete ständigt åtföljt av längtan,
glädje och sorg liksom drömmar och minnen." (google)

Friede Hart-Knutsson, "Galleri Stallet"
"Lusten att skapa går som en röd tråd genom mitt liv. Från vävning, batik, textila kompositioner har nu pensel och färger blivit mina redskap. Jag använder mig av akvarell- och vattenbaserade oljefärger och blandar även min egen äggoljetempera .
Jag har nu slutat yrkesarbeta och gått in i en ny livsfas där måleriet blivit en viktig del av min tillvaro. Nu finns både tid och rum för min skaparlust.
Sedan en tid tillbaka bor jag delar av året i Provence där ju allt som stimulerar kreativiteten finns. Ljuset, färgerna, lugnet, byarna, bergen, människorna, vinfälten, vinet, maten, husen, naturen … allt detta vill jag ge uttryck för i ”Mina penseldrag”." (Google)

Andreas Lundbergagården Östergatan 10 Falsterbo
"Gård Nr 1" i Falsterbo med anor från 1658, som visar hur ett skepparhem från mitten av 1800-talet kunde se ut." (google)
Dela med andra:    

Kommentarer
Livsgjutare säger:
En härlig cykelrunda med pauser för konsttittande! Som vi avslutade med fika i väninnans gamla skånelänga!
Postat 2012-07-23 08:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan