Stöd Ukraina

Thomaskarlssons blogg

Söndag 29 Maj 2011 - Umeå
Resealbum: Segling maj 2011

Utvärdering av Resdagboken och Facebook, vad passar bäst?

Jag sa när jag började resan i maj att jag skulle skriva i både Facebook och Resdagboken, med målet att utvärdera dessa. Vad passar bäst?

Helt klart vinner Facebook nästan samtliga ronder!

Uppkoppling: Resdagboken är många gånger ofantligt mycket segare än Facebook, går inte att få automatisk inloggning när man går in på resdagboken, måste skriva in mail och lösenord varje gång.
Vinnare: Facebook.

Skriva inlägg: På resdagboken måste man göra ganska många inställningar innan man kan börja skriva, logga in, hitta knappen för nytt inlägg, ange rubrik, datum, plats...... nu kan man börja skriva!
På facebook börjar man skriva dirket, efter det att man gått in på sin grupp man skapat.
Vinnare: Facebook!

Ladda upp bilder:
Ingen tvekan, prova på själva får ni se, Facebook är föredömligt enkel!
på resdagboken är det ganska mycket handpåläggning vilket gjort att jag bara lagt upp några bilder, vidare har facebook föredömligt enkelt att också tagga bilderna.
Vinnare: Facebook.

inlägg och kommentarer:
på Resdagboken går det lätt att kommentera inlägg, en stor begränsning är att jag som ägare och skribent inte kan svara på inläggen, annat än att jag går in i mitt mailprogram. Dom som skriver till mig via resdagboken får ingen återkoppling. På facebbok är det självklart att man snabbt och enkelt kan svara på inlägg, markera med gilla knapp, föredömlig tvåvägskommunikation, kommunikation sker också MELLAN alla som är inne inte bara mellan den som läser och den som skrivit inlägget..
Vinnare: Facebook

Räckvidd:
på Facebook när man lägger upp en grupp, så anger jag själv vilka som jag tycker ska få info, vidare kan alla som har facebook konto begära att få vara med i gruppen, och då är det upp till mig att acceptera det eller inte, enkelt och smidigt. På resdagboken får man plocka namn från sin maillista, klippa och klistra in en mailadress i taget, här har dock resdagboken en fördel, alla mina kontakter har mailadress men alla har inte facebook konto. Många har känsliga spamfilter och meddelanden från Resdagboken hamnar ofta i spamkorgen. Både resdagboken och Facebook har enkla funktioner för att ta bort fortsatta mail från resan. men som sagt Facebook har en begränsning eftersom alla inte har facebook konto
Vinnare: resdagboken (även om det är jobbigt att lägga upp maillistan)

Allmänt:
som ni ser så vinner Facebook nästan samtliga ronder, trots det kan man säga att resdagboken vinner en del på att den bara fokuserar på en resa och bara det. på Facebook översköljs man av massa kommentarer, det tar ett tag innan man lär sig att sortera och hitta, men när man kan det så är Facebook överlägset.
Så ni vänner som inte har facebook konto och vill fortsätta att umgås med mig på mina resor och inte skaffat Facebook konto, gör det, sök efter Thomas Karlsson förslå mig som vän och vår kontakt är etablerad även i Facebookvärlden. Hädanefter kommer mina reflektioner att ske på facebook.

Ha det så bra!
Thomas K.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet