Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Lördag 2 Juli 2011 - Skanör med Falsterbo

Utflyktsdag

Utflyktsväder så här dan före dan före dan.........(min egen vernissage)
Med den lilla hyrbilen utrustad med AC i solvärmen tar maken, jag, bror och svägerska en utflykt i Skånebygden, Vi passerar ett böljande landskap med möllor, kossor och stora, öppna sädesfält. Skåne är som en öppen famn denna härliga sommardag. På bilradion spelar Malmöhusradion medryckande musik och dessemellan talar en mycket skånsk röst om diverse lokala nyheter. Vi kör mot Svedala, och svänger in på gården, där "Classicum Växthus" håller till. Vi har köpt vårt Stockholmsorangeri här, och vill gärna göra ett personligt besök. Det är det värt.

"Classicum
Besök våra 2 UNIKA trädgårds utställningar i Svedala & Upplands Väsby.
Ta del av våra konstruktioner av växthus, drivhus, uterum mm i en naturlig trädgårds miljö.
Få det rätta perspektivet och en äkta känsla av hur det kan se ut hemma i Din egen trädgård,"
(uttdrag från hemsidan)

Nästa mål blir en konstutställning av samlade konstnärer på nyöppnade "Kallerholms gård". Vi är inbjudna på själva vernissagedagen. Njutbar konst i olika utförande och material inspirerar och ger en pirrande känsla inför min egen fotoutställning i Höllviken 2/7-28/7. Passar också på att kolla in vad som är lämpligt vernissagetilltugg. Fotografen Ewa Widmark har bilder från bl.a. Svalbard, och trots vurmen för mitt Skåne och den varma dagen är det inte utan, att jag längtar dit.

Svedala.Akvareller, glashantverk och fotografier pryder väggarna på Kallerholms gård utanför Aggarp. I dag, torsdag, öppnar Svedalas nya galleri sin sommarutställning.
AGGARP. Färgglada glasfat, smycken och skulpturer ligger utströdda i ateljén i den gamla Skånelängan. På köksbänken längst bort i lokalen står koppar, fat och glas uppställda.

– Här har jag mitt lilla kafé, säger konstnären Lena Henriksson som leder kurser i glasfusing.

– När jag håller kurser bakar jag bröd och serverar fika till alla deltagare. Är det fint väder sitter vi där ute, säger hon och pekar ut mot gården.

Sedan ett halvår tillbaka leder Lena Henriksson kurser och arrangerar utställningar på 1800-talsgården Kallerholm strax söder om Svedala. Förutom glashantverk erbjuds kurser i betonggjutning.

– Vi har pratat om att utöka och utveckla verksamheten. Jag vill gärna ordna kurser i yoga, meditation, rakubränning och pilflätning tillsammans med erfarna ledare, säger Lena Henriksson som började intressera sig för glashantverk för snart tio år sedan.

– Som ung höll jag på mycket med keramik. Många år senare såg jag att min keramiklärare höll kurser i glasfusing. Jag anmälde mig till kursen och fastnade direkt.

Sedan ett par år tillbaka försörjer hon sig på konsten.

– Det är tufft rent ekonomiskt. Glaset jag arbetar med är mycket dyrt. Det är handkavlat glas som importeras från USA. För att få det att gå runt tillverkar jag och säljer mycket smycken, säger hon.

Förutom kurs- och kaféverksamheten arrangerar Lena Henriksson samlingsutställningar i galleriet som ligger inhyst i den gamla stenlogen.

Sommarutställningen, som har vernissage i dag, visar bland annat verk av naturfotografen Eva Marie Widmark, keramikern Gunilla Wallin och textilkonstnären Bodill Beckman. (Sydsvenskan 30/7-11)
Dela med andra:    

Kommentarer
Mjorumm säger:
Så härligt att åka runt och få träffa intressanta människor,att få ta del av vad de har att berätta
Postat 2011-07-02 14:13  Anmäl
Rika44 säger:
Lycka till med din vernissage!
Postat 2011-07-02 11:52  Anmäl
Peroerik säger:
Vilka fantastiska människor du träffar på överallt.
Postat 2011-07-02 09:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
37 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
38 veckor sedan
Skur efter skur........
38 veckor sedan