Stöd Ukraina

Fial8s blogg

Måndag 23 Februari 2009 - Koh Lipe

Utflykt fran Koh Lipe

Idag har vi varit pa utflykt med longtailbat.
Det var bara vi 4 i familjen och ett yngre svenskt par pa baten.Tack Erika och Bjarne som gjorde denna tur jattetrevlig.De hade varit pa Tarutao och snorklat tidigare och var riktiga fantaster pa snorkling och gav oss manga trevliga tips och namn pa manga av fiskarna.

Vart forsta stopp var mitt ute pa havet vid ett rev och nar vi anlande lag ett helt gang med Japaner och snorklade med flytvast och holl sig i en lina och vi tyckte att det sag ganska roligt ut just detta med frytvast och att de holl sig i linan. Batforaren ankrade och sa bara, very strong och inget mer.
Erika hoppade i forst och da forstod vi vad very strong var,vips hade hon forsvunnit bakom baten det var valdigt stromt vatten har. Trots att man hort att det ar starka strommar sa trodde jag inte att det var saaa stromt.
Gissar pa 5-6 knop, simmfotter var ett bra val och att halla sig i linan var inte sa dumt heller.
Myggen har ju varit ganska elaka mot mig och jag trodde nastan att de foljt mig ner i vattnet,for dar bet de ocksa! Jag har nu upplevt att det finns plankton som bits,man lar sig nagot nytt varje dag!!

Sedan for vi vidare till Koh Hin Ngam dar det ar fullt av svarta stenar och vi gjorde ju som alla andra, byggde dem pa hojden.
Det vilar en forbannelse over den som tar nagot fran denn o,varningsskylt finns ocksa.
Moa blir fotad av Japaner nar hon bygger med stenar och de vill garna bli fotade tillsammans med henne. Detta ser ju valdigt roligt ut nar de star i ko for att bli fotade med Moa i mitten.

Efter detta stopp fortsatter vi till koh Rawi for att snorkla vid ett valdigt fint rev och att ata lunch. Som alltid, fried rice and chicken. Det smakar jattegott efter dessa snorkelturer.
Pa Rawi finns ocksa en infotavla med alla fiskar som finns i de olika formationerna i detta rev och det ar ocksa utmarkt pa havsbotten med olika siffror,alltsa bara att folja. Lite kul eftersom vi inte ar sa duktiga pa vad alla fiskar heter och var de finns.Har fanns det ocksa en del plankton som smakade pa oss.

Sista stoppet blev pa Adang.Har smaskade vi pa frukt och vilade oss lite i sanden.
Har fick vi uppleva det som en del pratar om,att sanden knarrar under fotterna nar man gar.
Det var ju nastan sa att man skankte en tanke till grannarna som skoter om snoskottningen hemma. Vi har ju hort att det kommit en del sno hemma,men just for tillfallet knarrar det allra bast under mina fotter i sanden,sol och 32 grader.
Stranden var ode och bara vi var dar, men vi sag en del spar efter apor.Tyvarr fick vi inte se nagra,eller kanske var det tur.

Pa hemvagen till Lipe ser vi ett stort segelfartyg som lagt till ute pa havet.
En liten transportbat med vitkladda matroser tar amerikanerna till stranden och val dar har de madrasser klara att lagga sig pa och ett litet talt pa stranden med fornodenheter,ser ju lite kul ut nar vi tanker pa vart enkla men valdig mycket trevligare satt att resa pa.

Man blir lite full i skratt nar man ser vilka olika typer av resenarer det finns och pa hur olika satt vi onskar uppleva landet pa.Jamforelse med stort skepp och en liten longtailbat sa sitter jag fint i longtailbaten och vill inte byta,det vill ingen av de andra heller.

I kvall ska vi ut och ga runt lite pa bygatan,shoppa lite och ata lite. Vi ska ju naturligtvis ha nagon liten sak i minne av att vi varit har.

Nasta tur ser ut att bli till Lanta.

Skriver snart igen
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Utflykt fran Koh Lipe
15 år sedan
Dromresmalet
15 år sedan
Semester
15 år sedan
Ingen resfeber än!
15 år sedan