Stöd Ukraina

Mariejohanssons blogg

Söndag 22 November 2009 - Nairobi

utan vatten o kackerlackorna vinner....

ja vi har ju vatten lordag em till onsdag em iband till torsdag... sa jag har raknat med det o gjort slut pa vattnet i tunnorna hemma.... men inget vatten an... sprang pa dorrmannen o fragade om hela omradet var utan eller .... nej, var vattenpump ar sonder men det har de inte brytt sig om att saga, vi ar bara 10 lagenheter max... de kunde val satt upp en lapp... det gar inte att spola ner avforingen.... kopte vatten o fick spolat till slut o diskat...

en natt nar jag kom upp var det val 20-30 kackerlackor, jag sprutade o tankte att jag tar upp dem i morgon... pa morgonen krop de omkrink, lite fulla och yra men anda..... numera spolar jag ner dem... har all mat i burkar men de kommer anda... precis som alla andra i kenya tror de att "msungu" har massa att dela med sig av....
men de ska fa...
det ar ackligt nar man ligger pa madrassen, sangen, o ser de stora krypa efter vaggarna... o de tal mycket spray...... borjar tro de ar beroende....

bilden med mig o barnen ar fran vast kenya nara gransen till jag vet inte vad... ska skaffa en karta sa jag ser vad stallena heter som jag besoker... hursom helst detta ar pa landet bland de fattigaste.
det ar meningen att jag ska supporta denna by o dessa foraldralosa... plus diana som ska till college... de verkar tro att man kan fixa allt.... jag ska gora sa gott jag kan o forsoka hitta folk som kan tanka sig ett fadderbarn eller familj... de kan klara matkostnaden for 300 kronor i manaden 3 personer... ja de kan sakert leva billigare 9 vilket de ju gor) men da har de tre mal mat om dagen....

ska ringa joe som har hand om volontarer o diskutera nar o var jag ska jobba. min hyresvard ( den goaste o snallaste som finns) vill att jag jobbar i nairobis slum... men det vet jag inte om jag vagar... alltsa folk blir mordade dar o utslangda pa gatan utanfor slummen sa polisen kan plocka upp kropparna... inte en polisen gar in i slummen....
premiarministern tillhor kikuyo stammen samma som i slummen o folk vet inte om han har vunnit nagon gang for nar de rostar sager de att han fatt 70 % av rosterna i slummen o ingen vagar kontrollera... sa ingen vet om han har vunnit eller ej.....

flygande toaletter..., ja i slummen finns det bara flygande toaletter, sa speciellt kvallstid far man passa sig... alltsa de skiter i en pase o kastar ivag.... o har du otur far du den pa dig... jag trodde de skoja nar de berattade att jag skulle akta mig for dessa, men alla jag fragat sager samma o fattar inte vad som ar konstigt med det... ja ioch for sig... hur skulle de kunna ha toalletter dar.
en som ville installera toalletter dar blev tillsagd att de behover mat inte toaletter... det personen blev senare mordad... i slummen...

ja det var val dagens funderingar... nu ska jag ata kenyansk kyckling o ugali som sara mitt fosterbarn har lagat.....
forresten ar har sa varmt o hett idag... sommaren ar pa vag... natten var outhardlig o hjag kunde inte sova....
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet