Stöd Ukraina

Lovis blogg

Söndag 15 November 2009 - Thailand

Två spännande veckor...

...tillbringade vi i Thailand 22/9 - 7/10! Vi = 2 vuxna och en tjej på 15 år. Billiga biljetter fixade via jobbet (ibland är det rätt bra att vara anställd i en stor transport-koncern...)

Vi hade bokat första natten i Bangkok, via siten
http://www.sawadee.com/
som jag fått tips om här på RG.

Även hotellet som vi till slut valde - BOSSOTEL, hade jag hört en hel del bra om från er på RG. http://www.sawadee.com/hotel/bangkok/bossotel/
Det ligger fantastiskt bra till - alldeles bredvid den mäktiga floden Chao Phraya River (lätt att ta en flodbåt någonstans), alldeles bredvid en skytrain-station. Gatan är lugn och tyst, trots att den ligger "mitt i smeten". Området var intressant i sej - ett av de äldsta ställen i stan, där de första kolonialisterna landade med flera intressanta historiska byggnader, varvat med enorma lyxhotell.
Bara ett kvarter från hotellet finns en kanonbra "hål-i-väggen" restaurang, där man serverar utsökt thai-mat i bra prisläge. Jag pratade med en engelsman på restaurangen, som bor i Bangkok. Han går ofta dit, sa han och många med honom har hittat till detta ställe. Dessvärre minns jag inte namnet på restaurangen nu, men den ligger på samma sida som hotellet, något kvarter innan (sett från den större genomfartsgatan man kommer på).
Vi var i Bangkok i ett dygn, men där vill jag tillbringa mer tid nästa resa!!!! Hur häftigt som helst, intrycken sköljer över en hela tiden! Missa inte att besöka minst en nattmarknad - det är en upplevelse i sig. Vi handlade en hel del "Original copies" till "Special Price only for you". Skojigt och lärorikt, även om jag i grunden är tveksam till alla kopior (av allt!) som säljs överallt..

På eftermiddagen dagen därpå fortsatte vår resa med inrikesflyget till Phuket. Vi landade mitt i ett ösregn...(men det var ju monsunperiod så vaddå?) Efter en del chakrande med olika taxichaufförer fickvi ett hyfsat erbjudande om transport ner till Cap Panwa, söder om Phuket town (vi ville inte bo på någon av det stora stränderna på västsidan...) Vi kom till ett jättefint hotell längst ut på udden (mellan en marinbas(!) och ett marinmuseum! Den lilla stranden som tillhörde (vårt) och ett annat hotell visade sig vara underbar och låg undangömd och erbjöd fantastiska första dopp i Thailändska vatten! Utanför på redden,långt bort, noterade vi ett antal enorma fartyg...vad var nu detta?!!!!!???? I lokaltidningen någon dag senare såg vi att det var Amerikanska Marin som var på flottbesök, med sitt (& ett av världens största) hangarfartyg. Vi fick några fräcka badbilder med det som fond...!

Nästa anhalt på vår resa var Phi Phi öarna, där vår 15 åring absolut ville besöka stranden där scener med Leonardo di Caprio spelade in "The Beach". Det är Maya Beach som ligger på Phi Phi Ley - den södra ön.

Pg.a. hård blåst och hög sjö, kunde vår longtailbåt från Phi Phi Don (där vi bodde) inte ta oss in till denna strand, utan vi fick gå i land på baksidan av ön, genom att klättra uppför en bergskam, via en bambustege och därefter vandra en bit. Det var ett riktigt äventyr, som inte rekommenderas den som inte är i.a.f hyfsat vältränad. Tufft med sjögången och utmanande att ta sig i land, men väl värt mödan.
The Viewpoint på Phi Phi Don rekommenderar jag varmt, även om även den är en utmaning att ta sig till.
Missa heller inte att se Viking Cave stranden, som man når genom att vandra längs strandlinjen österut från där själva byn tar slut ,mot mer omtalade Long Beach. Viking Cave är ett osannolikt ställe, väl dolt i naturen, uppbyggt meden enorm "lobby" helt öppen ut mot stranden och fylld med allehanda fantasieggande prylar... måste upplevas för att förstå.

Från Phi Phi fortsatte vi efter en vecka med båten till Krabi och vidare till Ao Nang. Väl där råkade vi (via "tips" från taxichauffören) hamna i en bunglaowby Blue Village, en bit upp från stranden. Vi tittade på stället innan vi bestämde oss, och föll för den bedövande vackra trägården runt de små trähusen, palmer, pool och tegelstensbelagda gångar. Ägarinnan var också mycket tillmötesgående och glad att få gäster denna lågsäsong... (ett par dagar tror jag vi var de enda som bodde där, och blev hur bortskämda som helst!) Bilder därifrån finns på min sida.
Som överallt annars gjorde vi långa vandringar och lät slumpen avgöra var vi hamnade, på så sätt kommer man att upptäcka saker som man inte visste fanns... Longtailbåttur till bl.a. underbara Railey Beach gjorde vi också.

Så, efter två innehållsrika och omtumlande veckor avslutades vår resa med inrikesflyget Krabi - Bangkok och vidare hem till Sverige (där det var riktigt kall, sen, höst när vi landade - i sandaler...!)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två spännande veckor...
14 år sedan
Vår (vår-)resa till Rom
14 år sedan
Alla vägar bär till...
15 år sedan
Mot hemligt mål....
15 år sedan
Mot hemligt mål!!!
15 år sedan