Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Fredag 12 Oktober 2007

Turin - Desenzano del Garda - Sirmione 2007-10-08

På måndagen besökte jag Il duomo di San Giovanni och kollade in Kristus-svepningen, det vill säga den fem meter långa lådan i vilken den ligger skyddad från ljus och luft. Denna enkla men vackra, moderna glas- och aluminium-kista är placerad som en helig relik i ett av de små sidokapellen i kyrkan, vilken i övrigt förstås bara har äldre konst och utsmyckning.

Kistan får inte fotograferas och tystnad är föreskriven.

Två fotografier av svepningen är utställda i kyrkan (se bild) -- en obehandlad och en behandlad för att synliggöra detaljer.

Den obehandlade är den avlånga ljusa ovanför de två svartvita. Inget synligt alls där på grund av mitt foto och avståndet.

(Jaha, så är det Jesus svepning? Nej, det tror jag inte.)

Jag tog en snabb espresso på Caffé de Torino, på Piazza San Carlo, ett kafé med lång tradition och mängder av chokladsaker och annat att välja på. Ska man göra det rätt ska man inte göra som jag, utan ta tid på sig i stället. Och man kan sätta sig på uteserveringen i pelargången, som kallas "Turins vardagsrum" för att alla passerar där, vilket jag inte riktigt kan se varför, men i alla fall. Jo, här beställer man i kassan på ena sidan, betalar och får kvitto som man visar upp får bartendern/barristan på andra sidan lokalen, som river kvittot och fixar kaffet. Det är tydligen så det funkar på kaféer i Italien, vilket jag visste, men inte erfarit förrän här.

(Hade jag tänkt till hade jag hellre gått till ett riktigt coffee house, om jag ska vara självkritisk, men, men -- nästa gång.)

Gick vidare ner till floden, sedan till tågstationen. Tre timmars resa utan byte. Odlingslandskap. Stopp vid mindre orter samt i Milano. Anlände Desenzano del Garda, alltså vid Garda-sjön, strax efter 17. Siktade på att ta en buss till hotellet i Sirmione, så jag gick ner mot centrum, mycket vackert beläget precis vid stranden. Det gick en buss i timmen så jag tog en pizza först.

Pizza i Italien. Jag har ätit pizza här i landet tre gånger nu. De har inte varit fantastiska. Goda, ja, och annorlunda, men inte speciellt vackra eller inspirerande. En som jag pratade med i Turin rekommenderade södra Italien och Napoli; det är väl vad alla säger tror jag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan